EPN-V2

M1GP2000 Praksis, 2.år Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training, 2nd Year
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Praksisstudiet vurderes til bestått/ikke bestått.

Ny praksisperiode

Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må studiet avbrytes.

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Se fagplanen.

Innhold

Det er praksislærer som vurderer praksisperiodene.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se fagplanen.

Vurdering og eksamen

For mer informasjon om veiledet praksisstudier - se programplanen, praksisstudier og nettsiden https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer

Hjelpemidler ved eksamen

Praksisstudiet er knyttet til innholdet i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.

Vurderingsuttrykk

Studenten må ha bestått alle emner fra første studieår, og kan maksimalt mangle ett bestått emne fra andre studieår.

Sensorordning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for årsaker til farmakologisk variasjon og betydningen for effekter og bivirkninger av legemidler
  • har inngående kunnskap om legemiddelinteraksjoner, inkludert praktisk håndtering for å forebygge terapiproblemer
  • kan gjøre rede for legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder i forhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • har kjennskap til de vanligste akutte legemiddelforgiftningene

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere farmakologisk behandling og oppfølging av spesielle pasientgrupper som barn, unge, gravide, ammende og eldre
  • kan vurdere behandling og oppfølging av pasienter innen utvalgte terapiområder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende farmakologisk kunnskap for optimal pasientbehandling innen ulike terapiområder
  • kan reflektere over riktig legemiddelbruk hos spesielle pasientgrupper