Programplaner og emneplaner - Student
M1GNO2100 Norwegian 1, Subject 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk 1, emne 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen som høyrer til dette emnet er lagt på emne M1GNO1100 Norsk 1, emne 1.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har omfattande kunnskap om barns språkutvikling
- har kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har brei kunnskap om metodar i den første lese- og skriveopplæringa
- har kunnskap om eit utval skjønnlitterære tekstar i ulike sjangrar og medium, med vekt på dikt og bildebøker
- har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
- har kunnskap om språkleg identitet, norsk som andrespråk og fleirspråkleg praksis for trinn1-4
- har kunnskap om læremiddel for trinn 1-4, både digitale og andre
- har kunnskap om lese-, skrive- og språkvanskar
Ferdigheiter
Studenten
- kan bruke kunnskap om språk og språkutvikling i språkstimulerande arbeid og gjere greie for fagdidaktiske val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling for elevar på 1.-4. trinn
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtalar
- kan bruke kunnskap om kva som kjenneteiknar ulike tekstar og sjangrar i arbeid med munnlege, skriftlege og multimodale tekstar i ulike medium
- kan bruke ulike metodar i den første lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
- kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre for elevar på 1.-4. trinn
- kan kjenne att teikn på lese-, skrive- og språkvanskar
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at elevane utviklar og vidareutviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan planlegge og gjennomføre norskundervisning i sentrale emne og gjere greie for elevtilpassa fagdidaktiske val
- kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
Content
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter som består av en studentledet presentasjon på ca. 20 minutter med påfølgende spørsmål.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
Ved ny eller utsatt eksamen kan en annen eksamensform bli benyttet.
Teaching and learning methods
Sjå fagplanen.
Course requirements
Emnet handler om numerisk simulering av fysiske problemer og vitenskapelig visualisering av simuleringsresultater. Studenten vil lære om forskjellen på simuleringsteknikker (inkludert endelig elementmetoder, endelig differanse, endelig volum) og deres anvendelsesområder knyttet opp til konserveringslover. Videre vil emnet gå inn på vitenskapelig visualisering av simuleringsresultater Studenten lærer om utvikling av simuleringskode, visualisering av resultater, samt interaktiv simulering.
Assessment
Ingen ut over opptakskrav.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare oppbygning og hensikt med numerisk simulering
- gjøre rede for verifikasjon av simuleringsresultater
- gjøre rede for forskjellige typer grid, forskjellige typer beregningsskjemaer, samt hva slags type data en simulering produserer
- gjøre rede for sentrale teknikker, konsepter og utfordringer innenfor vitenskapelig visualisering, inkludert skalarfeltvisualisering, vektorvisualisering, tidsavhengig visualisering, to- og tre-dimensjonal visualisering
- forklare og sammenlikne kjøretid og ressursbruk for forskjellige simuleringsteknikker
Ferdigheter
Studenten kan:
- skrive kildekode / program som kan simulere enkle differensiallikninger
- vitenskapelig visualisering av forskjellige typer data (skalar, vektor, tensor, og tidsavhengige)
- bruke både egenutviklede og standardiserte verktøy til å løse sammensatte og kompliserte problemer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- delta i diskusjoner og gi råd om hvilke typer grid, beregningsskjemaer, og visualiseringsteknikker det er mest hensiktsmessig å bruke i ulike situasjoner
- identifisere når og hvordan det er mest hensiktsmessig å bruke numerisk simulering og vitenskapelig visualisering for fysiske og ingeniørrettede problemstillinger
- analysere når en simuleringskode fungerer og gir forventede resultater, og når resultatene er feil
Grading scale
Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er i stor grad basert på gruppearbeid knyttet opp mot de obligatoriske oppgavene med veiledning fra faglærer og/eller en studentassistent.
Examiners
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
To gruppeoppgaver (kildekode og dokumentasjon) hvor
- Hver gruppe består av to til fem studenter.
- hver gruppeoppgave leveres som en rapport på 10-20 sider.
- hver oppgave kan leveres på nytt en gang dersom den ikke blir godkjent.
Formålet med arbeidskravet er for studentene å få praktisk erfaring med prosjektarbeid og kombinerer flere av læringsutbyttene i arbeidet.