Programplaner og emneplaner - Student
M1GNA3100 Naturfag 2, emne 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Science Education 2, Part 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamensform
Individuell muntlig eksamen. Varighet: 25-30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Innhold
Naturfag 2, emne 3 er delt i seks hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 2
- Jorda 2
- Kjemi 2
- Fysikk 2
- Teknologi og Design 2
- Miljø og bærekraftig utvikling
FoU-oppgaven
Sentralt i Naturfag 2 er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere fagdidaktisk kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av en naturfaglig/miljøfaglig problemstilling som er relevant i grunnskolen.
Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.
I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen blir vurdert av en ekstern og en intern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.
Arbeidskrav til deleksamen 1
Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 1 kan avlegges:
I temaet Kjemi 2:
- Individuell test i navnsetting og kjemiske beregninger (30 minutter).
I temaene Miljø- og bærekraftig utvikling/Naturfagdidaktikk 2:
- Utvikle et undervisningsopplegg hvor estetiske læringsprosesser står sentralt. Presentasjon i gruppe (15 minutter).
I temaet Jorda 2:
- Digital rapport fra feltarbeid (poster-presentasjon), samt samling av 20 karakteristiske objekter fra feltlokaliteten. Presenteres i gruppe (10-15 minutter).
Aktiviteter med obligatorisk deltagelse
Fordi erfaringsdeling krever tilstedeværelse, og noen typer kunnskap er vanskelig å tilegne seg eller krever avansert utstyr er det knyttet 100% deltakelse til aktivitetene som er nevnt nedenfor.
I temaene Miljø- og bærekraftig utvikling/Naturfagdidaktikk 2
- Presentasjonsdag for undervisningsopplegg
I temaet Jorda 2:
- Feltkurs med for- og etterarbeid (omfang 2-3 dager). Feltkurset foregår i østlandsområdet. Dersom studenten har gyldig fravær fra feltkurset, vil det bli tilrettelagt for ny gjennomføring.
I temaet Teknologi og design 2:
- All undervisning (inntil 4 dager)
Arbeidskrav til deleksamen 2
Følgende arbeidskrav, som alle er en del av studentenes arbeid med FoU-oppgaven, må være godkjent før deleksamen 2 kan avlegges:
- Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 % om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- 10 %.
Aktiviteter med obligatorisk deltakelse til deleksamen 2
- Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med eget fremlegg med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.
Vurdering og eksamen
Følgende tema inngår i kurset:
Vurdering i digitale læringsmiljøer
- digitalt støttet formativ og summativ vurdering
- digitale verktøy for tilpasset opplæring
Digitalt støttet samarbeidslæring
- samarbeid i fleksible læringsmiljøer; ; ; ;;
- design for samarbeid
Innovasjon og digitale læringsomgivelser
- innovative digitale praksiser
- simulerte læringsaktiviteter
Hjelpemidler ved eksamen
Se Vurdering/eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. Deleksamenene vektes likt ved sammenslåing av karakter for emnet.
Sensorordning
Deleksamen 1: Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Deleksamen 2: Det benyttes ekstern og intern sensor til FoU-oppgaven. Normalt er veileder intern sensor.