Programplaner og emneplaner - Student
M1GMT2100 Matematikk 1, emne 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 1, Subject 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse på obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig innlevering, omfang, 1000 ord +/-10%. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Formålet er å få begynnende erfaring med akademisk skriving og oppøve kunnskap innen emnet.
- Muntlig presentasjon i gruppe, omfang 15-20 minutter. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; Presentasjonen skal synliggjøre og drøfte profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer. Forarbeid: Individuelt skriv, omfang 300 -500 ord, som deles med gruppen. Skrivet danner grunnlag for den muntlige presentasjonen. Formålet er utvikling av profesjonelt skjønn, ferdigheter i samarbeid og muntlig presentasjonsevne.
;
;Obligatoriske aktiviteter ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger
- Deltakelse i seminar med tema Barn i vanskelige livssituasjoner (BIV) del 1
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Eksamen i høstsemesteret
Muntlig eksamen i gruppe på tre (eller par hvis nødvendig pga. studenttall), med varighet 20 minutter til diskusjon og ti minutter per gruppe til spørsmål fra sensorene. Det gis individuell karakter. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det gis gradert karakter (A-F).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.
Pensum
FAGLITTERATUR (totalt ca. 665 sider)
Fagdidaktikk :
Munden, J. & Myhre, A. (2015). Twinkle Twinkle: English 1-4 (3. utg.). Oslo: Cappelen DAMM Akademisk. (s. 190 sider)
Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press. (ca. 100 sider)
Språklære :
Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2012). Introducing English Grammar (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (ca. 105 sider)
Nilsen, Thor Sigurd og Rugesæter, Kåre N. (2015). English Phonetics for Teachers (3rd ed.).
Bergen: Fagbokforlaget. (ca. 100 sider)
I tillegg kommer et elektronisk pensum tilrettelagt i Fronter (ca. 200 sider). Anbefalte tekster ut over pensum vil bli kunngjort i Fronter.
Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:
Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen
English Subject Curriculum (LK06 in English)
SKJØNNLITTERATUR
Bildebøker 1-4
Ahlberg; J. & A. (1986). The Jolly Postman or Other People¿s Letters . Puffin Books.
Carle, E. (1969). The Very Hungry Caterpillar . Puffin Books.
Kerr, J. (1968). The Tiger Who Came to Tea . Harper Collins Children¿s Books.
Klassen, J. (2012). This Is Not My Hat . Walker Books.
Seuss. (2003). One Fish, Two Fish, Red Fish, Blue Fish . Harper Collins.
Romaner :
Baum, L. F. (2014). The Wizard of Oz . Puffin.
Lowry, L. (2002). The Giver . Random House.
Wilson, J. (1991). The Story of Tracy Beaker . Random House.
Innhold
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet fem timer.;
;
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Individuell skriftlig regneprøve under tilsyn på OsloMet. Ingen hjelpemidler. Varighet: 2 timer.
Arbeidskrav 2
Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Varighet: ca. 15 minutter.
Arbeidskrav 3: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring
En flerfaglig gruppeoppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet inneholder en skriftlig oppgave med et omfang på 3000 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å få reflektert over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.
Målform: Valgfri.
Vurdering og eksamen
Eksamensform
Individuell muntlig eksamen. Varighet: 25-30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Kunnskapsområdet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i et mangfoldig samfunn. Det rettes særlig oppmerksomhet mot ulike teoretiske perspektiver på omsorg, danning, lek og læring og sammenhenger mellom disse. Lek er en livs- og læringsform med egenverdi og er av avgjørende betydning for allsidig utvikling. Syn på barn og barndom sees i lys av historiske og samtidige perspektiver, og ligger til grunn for profesjonsetiske refleksjoner. Samarbeid og dialog med foresatte inngår som en del av kunnskapsområdet. Forskningsbasert undervisning og erfaringer i praksis skal danne grunnlag for kritisk refleksjon over egen profesjonsutøvelse knyttet til individ, relasjoner og system. Kunnskapsområdet omfatter erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av lærings- og utviklingsprosesser for barn i ulike aldre og med ulike forutsetninger. ;Undervisningen tydeliggjør barnehagepedagogiske tilnærminger og bygger på aktuell forskning knyttet til kunnskapsområdet. Sammenhengen mellom teori og praksis er integrert i kunnskapsområdet.
;
Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Studenten har kunnskap om
- aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
- lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
- observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
- barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning;
- samiske perspektiver på barndom
- offentlige dokumenter som berører barnehagen
Ferdigheter ;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Studenten kan
- skape, lede og evaluere pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
- planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
- analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer
Generell kompetanse ; ; ; ; ; ; ; ;
Studenten kan
- utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
- analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
- ;utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag
- evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Opptakskrav
Se fagplanen.