Programplaner og emneplaner - Student
M1GMT1200 Matematikk 1, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 1, Subject 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- metoder for idéarbeid
- metoder for research på et stort, selvstendig prosjekt
- metoder for redigering av et stort bilde- og videomateriale
- presentasjon av reportasje i dokumentarformatet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre systematisk idé- og planarbeid for store reportasjer og dokumentarprosjekter
- arbeide metodisk med bilder, video og tekst på langvarige selvstendige prosjekter
- redigere et stort materiale i bilder, video og tekst
- presentere store reportasjer i et relevant format
- reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten har utviklet
- selvstendighet i idéarbeid, research og planlegging av omfattende fotojournalistiske produksjoner
- evne til å arbeide selvstendig som fotojournalist i ukjente miljøer over lang tid
- evne til refleksjon over eget arbeid og forståelse for journalistisk yrkesetikk
Læringsutbytte
Det faglege innhaldet i emne 3 er ei fordjuping med 15 studiepoeng i norsk.
Innhold
I emne 2 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på utforskning av sammenhenger mellom tall, og hvordan generalisering av egenskaper ved tall og samvariasjon av størrelser legger til rette for algebraisk tenking. Grunnleggende begrepsmessig forståelse av brøk behandles grundig. I tillegg vil det arbeides spesielt med matematisk argumentasjon og matematiske bevis relevant på trinn 1-7, samt med vurdering og diagnostisk undervisning.
Arbeids- og undervisningsformer
Inga forkunnskapskrav
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal levere tre arbeidskrav. Hvert arbeidskrav utgjør en periode som inneholder flere elementer. Arbeidet med dokumentaren er organisert i tre perioder. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1
Periode 1: Teoretisk forkurs (to uker)
- Utvikle idé, pitch og prosjektskisse
- Delta i gruppearbeid og undervisningen
- Gjennomføre individuelle veiledningssamtaler med faglærer for å utvikle prosjektbeskrivelsen
- Levere prosjektbeskrivelse bestående av pitch, utdypning av og bakgrunn for dokumentarprosjektet, framdriftsplan, budsjett og liste med researchkilder
Arbeidskrav 2
Periode 2: Feltarbeid
- Gjennomføre minimum tre ukers feltarbeid. Det skal arbeides selvstendig i felt med bilder, video og tekst til dokumentaren.
- Gjennomføre to veiledningssamtaler med faglærer i løpet av feltarbeidet.
Arbeidskrav 3
Periode 3: Redigering og produksjon (to uker)
- Levere et ferdig produkt i form av en dokumentar presentert som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller en fotobok. Fotobok leveres som pdf, med anledning til å levere fysisk bok i tillegg.
- Levere et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider.
Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av læringsutbyttene.
Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha tre fraværsdager i løpet av emnet. Fravær utover dette kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Til eksamen leverer studenten en individuell mappe bestående av tre av arbeidskravene. Det er anledning til å gjøre endringer.
- Pitch, prosjektbeskrivelse og budsjett, 3-5 sider
- En ferdig presentert dokumentar som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller fysisk fotobok. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.
- Et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Kandidatene kan levere omarbeidet versjon til ny vurdering én gang. Hele mappen må leveres på nytt når en eller flere deler er vurdert til ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen er ein individuell mappeeksamen med to tekstar, ein på bokmål og ein på nynorsk, og eit refleksjonsnotat. Tekstane skal vere på 2200 ord kvar, refleksjonsnotatet på 800 ord. Studentane jobbar med tekstane heile semesteret. Faglærar godkjenner tekstane etter fastsette fristar i undervisningsplanane. Sjølve innleveringa av vurderingsmappa skal vere innan oppsett frist på ein gitt dato.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemiddel tilletne
Sensorordning
Gradert skala A-F
Opptakskrav
Det blir nytta intern og ekstern sensor.