Programplaner og emneplaner - Student
M1GMD2000 Mathematics 1, National Examination Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 1, nasjonal deleksamen
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Se programplanen.
Learning outcomes
- Grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk og flerspråklighet
- Språklæring og språkutvikling
- Lese- og skriveopplæring
- Muntlige ferdigheter
- Litteraturdidaktikk
- Norsk språk i et kontrastivt perspektiv
- Mellomspråksanalyse
Content
Algebraisk tenkning går på tvers av ulike matematiske temaer som det jobbes med på 1.-7. trinn. Slik tenkning innebærer søk etter samvariasjon, generelle strukturer, mønstre og relasjoner, beskrivelse av disse ved bruk av ord og symboler, og resonnering og argumentasjon. Det skjer her i arbeid med tall og regneoperasjoner, og situasjoner fra matematikk eller «virkeligheten» som omhandler samvariasjon mellom størrelser. Et viktig aspekt ved algebraisk tenking er bruk av ord eller symboler til å beskrive vilkår en størrelse skal oppfylle, som for eksempel i arbeid med ligninger og ulikheter.
Teaching and learning methods
Engelsk for 5.-10. trinn er bygget opp av fire emner á 15 studiepoeng. Minste kompetansegivende enhet for dette faget er 60 studiepoeng. Studietilbudet er organisert med to emner om høsten og to emner om våren.
Emnene i høstsemesteret gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på mellom- og ungdomstrinnet. Emnene omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur og utvikling av egen språkferdighet, tekstkompetanse og produktive ordforråd. Språkets kulturelle forankring er også en del av emnet. Engelskundervisning for 5.-10. trinn, hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres språkutvikling er sentralt. I tillegg gir emnene innsikt i ulike læringsaktiviteter og arbeidsmåter.
Emnene i vårsemesteret bygger på emnene i høstsemesteret og gir rom for en større grad av faglig fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk, samtidig som de gir innføring i et rikt og variert utvalg av tekster både til videre personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på slutten av barnetrinnet og på ungdomstrinnet. Emnene gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur, samtidig som språkferdighet, tekstkompetanse og produktivt ordforråd blir utviklet. Økt kunnskap om språkets kulturelle forankring er sentralt.
Kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæring for 5.-10. trinn, spesielt med henblikk på problematikk knyttet til overgangen mellom trinnene, står sentralt. I tillegg gir emner ytterligere innsikt i en rekke inspirerende og læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter. Engelsk settes i et historisk perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjangere.
Engelsk språklæring 1
- Innføring i språkopplæring.
- Å være engelsklærer:
-
- Språklæringsteorier.
- Metoder.
- Læreplananalyse.
- Vurdering og tilpasset opplæring.
- Grunnleggende ferdigheter - å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig og å kunne bruke digitale verktøy.
Engelsk tekst og kultur 1
- Innføring i tekst og kultur.
- Å være engelsklærer:
- Overganger mellom trinn.
- Vurderingsverktøy og - former.
- Vurdering og tilpasset opplæring.
- Grunnleggende ferdigheter - å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy.
Engelsk språklæring 2
- Fordypning i språkopplæring.
- Å være engelsklærer:
- Varianter av engelsk.
- Læringsstrategier.
- læringsfremmende vurdering.
- Integrert arbeid med grunnleggende ferdigheter.
Engelsk tekst og kultur 2
- Fordypning i tekst og kultur.
- Å være engelsklærer:
- Historisk perspektiv.
- Elevmangfold.
- Faktorer som påvirker læring.
- Faglig fordypningsarbeid.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
En skriftlig individuell oppgaveinnlevering knyttet til faglige og didaktiske tema. Omfang: tilsvarende fem sider. Arbeidskravet inkluderer også etterarbeid med retting og vurdering av andre studenters arbeidskrav for at de skal få anledning til å opparbeide ferdigheter i å vurdere måloppnåelse, begrunne vurderinger og gi læringsfremmende framovermeldinger.
Arbeidskrav 2: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Nyere forskning anbefaler at matematikkdidaktikk i lærerutdanningen skal vektlegge handlingskompetanse. Dette forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og undervisningsøvelser. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 %. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av emneansvarlig. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Assessment
Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk. Varighet: fire timer.
Ny/utsatt eksamen
Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.
Permitted exam materials and equipment
Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.
Grading scale
Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.
Examiners
Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.