EPN-V2

M1GKP2100 Kroppsøving 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Education 1, Subject 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gradert skala A-F

Forkunnskapskrav

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling og utviklingsarbeid i grupper. Arbeid i basisgrupper videreføres.

Innhold

Kroppsøving i ulike bevegelsesmiljø, tilrettelegging for leik og begynneropplæring i idrett, svømming, dans og friluftsliv står sentralt. Kunnskap om barns utvikling og læring, erfaring med allsidige bevegelsesaktiviteter og varierte arbeidsmåter skal bidra til å fremme kroppslig utvikling, læring, mestring, kreativitet og bevegelsesglede for alle elevene. Gjennom semesteret vil studentene arbeide med oppgaver der de planlegger, gjennomfører og reflekterer over undervisning og undervisningsrelaterte emner, deler av dette inngår i mappeeksamen. Studiet omfatter følgende tre fagområder:

  1. Kropp og læring
  2. Fra grunnleggende bevegelser til idrett og dans
  3. Barn i naturen

Kropp og læring

Kroppsøving er et fysisk aktivt og erfaringsbasert fag. Faget har spesielt ansvar for barns fysiske aktivitet og læring av motoriske ferdigheter, og studentene skal ha kunnskap om elevens fysiske og motoriske utvikling og om motorisk læring. Skolen og kroppsøvingsfaget skal kunne skape allsidige, stimulerende og meningsfulle læringsmiljøer for alle, og påvirke positivt den enkelte elevs selvbilde, helse, trivsel og motivasjon for fysisk aktivitet.

Studentene skal utvikle fagdidaktisk kroppsøvingskompetanse. De skal utvikle evnen til å analysere læreplanenes intensjoner som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving. Studentene skal lære å vurdere elevenes utvikling og læring i faget, og utvikle evne til å planlegge og gjennomføre undervisning ut ifra elevenes forutsetninger. De skal øve seg i å reflektere over verdier og holdninger knyttet til kroppsøving og fysisk aktivitet. I et samfunn med raske endringer, er det viktig at studentene utvikler evne til å takle disse endringene og kan initiere en nyutvikling av kroppsøvingsfaget.

Deltema

  • Kroppsøvingsfagets egenart og plass i skolen
  • Kroppsøving som danningsfag
  • Læringsmiljø
  • Planarbeid i kroppsøvingsfaget
  • Kroppsøvingsfagets mål, innhold, metoder og vurderingsformer
  • Tilpasset opplæring
  • Flerkulturelt perspektiv i kroppsøvingsfaget
  • Barns fysiske og motoriske utvikling og læring
  • Tilrettelegging av aktiviteter som stimulerer barns motoriske evner og fysiske egenskaper
  • Observasjon og vurdering av grunnleggende bevegelser og ferdigheter hos barn
  • Idrett, friluftsliv, leik og dans som sosiale og kulturelle fenomen
  • Kroppen som symbol i dagens samfunn
  • Utvikling av de grunnleggende ferdighetene; uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese, regne, bruke digitale verktøy i begynneropplæringen, og hvordan det ut fra fagets egenart er naturlig å inkludere disse

Fra grunnleggende bevegelser til idrett og dans

Mye leik og øving på grunnleggende bevegelser er viktig for at barn skal utvikle god motorikk. Studentene får innsikt i og erfaring med motorikk, leik, dans og begynneropplæring i idrett for å kunne undervise elever i barneskolen i dette.

Leik

  • Grunnleggende motorikk
  • Planlegging og tilrettelegging av ulike typer leik i ulike miljøer
  • Leik i dagens barnekultur

Dans

  • Sangleik
  • Dans fra ulike kulturer
  • Dans med utgangspunkt i dagens barnekultur
  • Eksperimentere med kropp og rytmer, skape egne danser

Idrett

  • Ball
  • Løp, hopp og kast
  • Turn
  • Andre tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter

Barn i naturen

Studentene får erfaring og ferdigheter som gjør at de kan ta med barn på læringsaktiviteter i naturen på en trygg måte.

  • Friluftsliv i ulike miljøer og til ulike årstider
  • Overnatting ute og ferdsel i natur
  • Leik i natur
  • Svømming inkludert livberging
  • Orientering
  • Ski
  • Skøyter
  • Sikkerhet og førstehjelp

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjekt i gruppe (3-5 studenter)*

  • Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/. 10%. ;

;

*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder. Omfang ved individuell gjennomføringer 4000 ord +/- 10 %. ;;

Ny og utsatt eksamen;

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring.
  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres på nytt, som sammen med ny presentasjon sensureres inntil en gang.;
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.;;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.

Vurdering og eksamen

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.

Hjelpemidler ved eksamen

Se fagplanen.

Vurderingsuttrykk

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevante undervisning
  • Lovverk og forskrift
  • Undervisningspraksis og undervisningsmetoder
  • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap.
  • Kompetansekartlegging
  • Profesjonsfaglig digitale kompetanse i yrkesutøvelsen og undervisningen
  • Prosjektarbeid

Praksis

  • 20 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 10-15 dager yrkesfaglig praksis

Sensorordning

Begge deleksamenene vurderes av intern og ekstern sensor.

Opptakskrav

Se fagplanen.