Programplaner og emneplaner - Student
M1GBO5100 Begynneropplæring 3 - Fagovergripende perspektiver Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Initial Education 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for produktspekter, bruksområder, fremstillingsmetoder og materialprøvingsmetoder for våre vanligste byggematerialer tre, stål og betong.
- kan gjøre rede for risiko for helse og miljø som er forbundet med bruk av de enkelte byggematerialene
- kan prinsippene for tegningsfremstilling manuelt og ved hjelp av moderne BIM-verktøy
- har kunnskap om aktuelle konstruksjonsløsninger og materialer med hovedvekt på småhusbebyggelse i tre
- har kunnskap om strukturell oppbygging av NS 3420 og NS 3451
Ferdigheter
Studenten kan
- tolke standard betegnelser for materialkvalitet og bedømme byggematerialers karakteristiske egenskaper
- dokumentere at valgt materiale er i samsvar med gjeldende rammebetingelser
- utføre materialprøving i henhold til standardiserte prosedyrer
- vurdere den praktiske gjennomføring av arbeider som er av betydning for å ivareta de materialtekniske egenskapene
- fremstille ulike byggetekniske tegninger både manuelt og ved hjelp av 3D-modelleringsprogrammer
- gjøre valg av materialer, løsninger og komponenter for småhusbebyggelse i tre og gi begrunnelse for hvorfor disse løsningene er valgt
- utarbeide en postbeskrivelse etter NS3420 og beregne byggekostnader ved hjelp av BIM-teknologi
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre fornuftige materialvalg ut fra en helhetsvurdering av de mange krav som stilles fra brukere og myndigheter
- velge, begrunne, presentere og diskutere faglige valg av byggematerialer og - løsninger for småhusbebyggelse i tre
- utarbeide vitenskapelig rapport etter laboratorieforsøk
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, laboratorie- og prosjektarbeid. Prosjektarbeid i gruppe der studentene skal videreføre BIM-modellen utført i emnet BYFE1201 Byggfaglig innføring.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om fagdidaktikk i begynneropplæringen i egne skolefag
- har inngående kunnskap om praktisk-estetiske arbeidsmåter som egner seg i begynneropplæring
- har inngående kunnskap om utforskende arbeidsmetoder i begynneropplæringen
- har inngående kunnskap om kroppslig læring i ulike miljøer i begynneropplæringen
- har inngående kunnskap om hvordan skolen kan stimulere elevenes kreativitet
Ferdigheter
Studenten
- kan på selvstendig måte legge til rette for elevaktiviteter som stimulerer til læring på ulike læringsarenaer
- kan reflektere over og vurdere kritisk ulike arbeidsmåter som brukes i begynneropplæringen
- kan stimulere til kreative og utforskende arbeidsmåter i sine skolefag og på tvers av fag
- kan tilpasse lærerrollen sin til ulike arbeidsmåter i begynneropplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke sin kunnskap til å se begynneropplæring i et helhetlig perspektiv i alle fag
- kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap bidra til å drøfte og videreutvikle god begynneropplæring i sine fag og på tvers av fag
- kan gi faglig tilbakemelding på høyt nivå til medstudenter
Innhold
- begynneropplæringsperspektiver i ulike fag og på tvers av fag på småskoletrinnet
- begynneropplæring som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk-estetiske og utforskende perspektiver
- kritisk refleksjon rundt og argumentasjon ved bruk av vitenskapelige tekster i et begynneropplæringsperspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Laboratoriearbeid i byggematerialer: 6 frammøter- 8 timer- med 4 tilhørende grupperapporter - 1-2 sider pr rapport + nødvendige vedlegg
- 2 av 3 øvinger i byggematerialer - 4 timer
- To innleveringer knyttet til opplæring i Revit, 8 timer.
- 6 individuelle innleveringer, håndtegning av byggdetaljer, 18 timer.
- Prosjektarbeid i gruppe med tre delinnleveringer, 20 timer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultatet kan påklages.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen som består av en forberedt del om begynneropplæring i ett eller flere skolefag og en del knyttet til pensumlitteraturen i emnet. Eksamen utgjør 30 minutter, det er 15 minutter på hver del.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler til den forberedte delen, ingen hjelpemidler til andre halvdel av eksaminasjonen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.