EPN-V2

M1GBO5100 Begynneropplæring 3 - Fagovergripende perspektiver Emneplan

Engelsk emnenavn
Initial Education 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for produktspekter, bruksområder, fremstillingsmetoder og materialprøvingsmetoder for våre vanligste byggematerialer tre, stål og betong.
  • kan gjøre rede for risiko for helse og miljø som er forbundet med bruk av de enkelte byggematerialene

 

  • kan prinsippene for tegningsfremstilling manuelt og ved hjelp av moderne BIM-verktøy
  • har kunnskap om aktuelle konstruksjonsløsninger og materialer med hovedvekt på småhusbebyggelse i tre
  • har kunnskap om strukturell oppbygging av NS 3420 og NS 3451

Ferdigheter

Studenten kan

  • tolke standard betegnelser for materialkvalitet og bedømme byggematerialers karakteristiske egenskaper
  • dokumentere at valgt materiale er i samsvar med gjeldende rammebetingelser
  • utføre materialprøving i henhold til standardiserte prosedyrer
  • vurdere den praktiske gjennomføring av arbeider som er av betydning for å ivareta de materialtekniske egenskapene
  • fremstille ulike byggetekniske tegninger både manuelt og ved hjelp av 3D-modelleringsprogrammer
  • gjøre valg av materialer, løsninger og komponenter for småhusbebyggelse i tre og gi begrunnelse for hvorfor disse løsningene er valgt
  • utarbeide en postbeskrivelse etter NS3420 og beregne byggekostnader ved hjelp av BIM-teknologi

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre fornuftige materialvalg ut fra en helhetsvurdering av de mange krav som stilles fra brukere og myndigheter

 

  • velge, begrunne, presentere og diskutere faglige valg av byggematerialer og - løsninger for småhusbebyggelse i tre
  • utarbeide vitenskapelig rapport etter laboratorieforsøk

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, laboratorie- og prosjektarbeid. Prosjektarbeid i gruppe der studentene skal videreføre BIM-modellen utført i emnet BYFE1201 Byggfaglig innføring. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om fagdidaktikk i begynneropplæringen i egne skolefag
  • har inngående kunnskap om praktisk-estetiske arbeidsmåter som egner seg i begynneropplæring
  • har inngående kunnskap om utforskende arbeidsmetoder i begynneropplæringen
  • har inngående kunnskap om kroppslig læring i ulike miljøer i begynneropplæringen
  • har inngående kunnskap om hvordan skolen kan stimulere elevenes kreativitet 

Ferdigheter

Studenten

  • kan på selvstendig måte legge til rette for elevaktiviteter som stimulerer til læring på ulike læringsarenaer
  • kan reflektere over og vurdere kritisk ulike arbeidsmåter som brukes i begynneropplæringen
  • kan stimulere til kreative og utforskende arbeidsmåter i sine skolefag og på tvers av fag
  • kan tilpasse lærerrollen sin til ulike arbeidsmåter i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke sin kunnskap til å se begynneropplæring i et helhetlig perspektiv i alle fag
  • kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap bidra til å drøfte og videreutvikle god begynneropplæring i sine fag og på tvers av fag
  • kan gi faglig tilbakemelding på høyt nivå til medstudenter

Innhold

  • begynneropplæringsperspektiver i ulike fag og på tvers av fag på småskoletrinnet
  • begynneropplæring som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk-estetiske og utforskende perspektiver
  • kritisk refleksjon rundt og argumentasjon ved bruk av vitenskapelige tekster i et begynneropplæringsperspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: 

  • Laboratoriearbeid i byggematerialer: 6 frammøter- 8 timer- med 4 tilhørende grupperapporter - 1-2 sider pr rapport + nødvendige vedlegg

 

  • 2 av 3 øvinger i byggematerialer - 4 timer
  • To innleveringer knyttet til opplæring i Revit, 8 timer.
  • 6 individuelle innleveringer, håndtegning av byggdetaljer, 18 timer.
  • Prosjektarbeid i gruppe med tre delinnleveringer, 20 timer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultatet kan påklages.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen som består av en forberedt del om begynneropplæring i ett eller flere skolefag og en del knyttet til pensumlitteraturen i emnet. Eksamen utgjør 30 minutter, det er 15 minutter på hver del. 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler til den forberedte delen, ingen hjelpemidler til andre halvdel av eksaminasjonen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.