EPN

M1GBO4200 Begynneropplæring 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Initial Education 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4100 Begynneropplæring 1.

 

Tre sentrale temaer i emnet Begynneropplæring 2: Den forskende og reflekterende lærer er samfunn og utdanning, digitalisering, vurdering og endring og utvikling med relevans for arbeid på 1.-4. trinn.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
  • har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter knyttet blant annet til læringsressurser
  • har utvidet kunnskap om begynneropplæring sett i lys av den digitale samfunnsutviklingen 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læringsressurser i lys av teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
  • kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning innen motivasjon og vurdering, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved vurderingspraksisen
  • kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med tanke på samfunnsmessig endring og utvikling relevans for begynneropplæring
  • kan analysere og vurdere digitale læringsressurser sett i lys av relevant teori innenfor begynneropplæring
  • kan reflektere rundt tilpasset opplæring og vurdering i begynneropplæringen i en mangfoldig skole
  • kan anvende et kritisk blikk på læreplaner i og overordet fag et begynneropplæringsperspektiv

Innhold

  • Begynneropplæring sett i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn   
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
  • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
  • Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
  • En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Et todelt arbeidskrav knyttet til praksis:

  • Studenter skal i grupper gjennomføre to arbeid med elever på småskoletrinnet på bakgrunn av godkjent problemstilling, ett i matematikk og ett i norsk, eller ett større tverrfaglig opplegg. I begge oppgavene skal pedagogiske perspektiver integreres. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
  • Etter gjennomføring leveres en digital presentasjon som sammenfatter resultater og knytter disse til pensumlitteraturen. Omfang tilsvarende 12-15 minutter. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravet er å integrere teori knyttet til begynneropplæring i et undervisningsopplegg og drøfte disse, samt økt digital kompetanse.

Et arbeidskrav som skal presenteres i undervisningen i form av en utdanningsmesse.

  • Deltakelse på seminar der studenter i gruppe muntlig presenterer analyse og vurdering av læringsressurser i norsk og i matematikk for trinn 1-4. For begge fag skal pedagogiske perspektiver integreres. I tillegg skal studentene ha en skriftlig framstilling. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe på utdanningsmessa og skriftlig ett A4-ark per læringsressurs. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er obligatorisk oppmøte på seminaret. Formålet med arbeidskravet er økt kompetanse i teoribasert vurdering av læringsressurser, samt å erfare presentasjonsformer som egner seg i begynneropplæringen.

 

MERKNAD!

For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må de i tillegg gjennomføre følgende arbeidskrav:

Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:

  • Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter med en forberedt og en uforberedt del. 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.  

Hjelpemidler ved eksamen

Egne notater etter nærmere retningslinjer

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala fra A til F.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.