EPN-V2

M1GBO4200 Begynneropplæring 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Initial Education 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4100 Begynneropplæring 1.

    Tre sentrale temaer i emnet Begynneropplæring 2: Den forskende og reflekterende lærer er samfunn og utdanning, vurdering og endring og utvikling med relevans for arbeid på 1.-4. trinn.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på språk, språkbevissthet, kultur og identitet
    • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer
    • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
    • har inngående kunnskap om arbeid i flerspråklige og flerkulturelle klasserom

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
    • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
    • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
    • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
    • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • Innhold

    • Begynneropplæring sett i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
    • Ulike pedagogiske tilnærminger i opplæringen på 1.-4.trinn
    • Filosofiske perspektiver med relevans for barn og begynneropplæring
    • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
    • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
    • Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
    • En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

    • Framlegg i grupper av en analyse og drøfting av en av fagartiklene fra pensumlisten. Framleggets omfang skal være 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til diskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
    • En foreløpig skisse på 800 ord +/-10 % for masteroppgaven. Arbeidskravet utføres individuelt eller i gruppe på inntil tre. Gjennom arbeidskravet skal studentene se faget i sammenheng med masteroppgaven og vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med.
  • Vurdering og eksamen

    Muntlig eksamen i gruppe på tre studenter (eller par hvis nødvendig ut fra studenttall), med varighet 20 minutter til presentasjon av et gitt tema og 10 minutter per gruppe til spørsmål fra sensorer. Det gis individuell karakter. Eksamensspråket er engelsk.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Egne notater etter nærmere retningslinjer

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes gradert karakterskala fra A til F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.