Programplaner og emneplaner - Student
M1GBO4100 Begynneropplæring 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Initial Education 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Emnet er en innføring i det å være lærer i kroppsøving på trinn 1-7 i grunnskolen. Det legges vekt på kroppsøving som en del av begynneropplæringen i skolen og på at faget har et særlig ansvar for allsidig kroppslig læring og opplevelse. Tilrettelegging for leik i varierte former, bruk av nærmiljø og begynneropplæring i idretts- og bevegelsesaktiviteter, står sentralt.
Fagdidaktikken i emnet bygger på en praktisk tilnærming. Studenten får prøve seg i ulike bevegelsesaktiviteter og i variert undervisning i kroppsøving. Sentralt står refleksjon over hvordan dette er egnet til å fremme kroppslig læring, positiv selvforståelse og bevegelsesglede for alle elever. Studentenes fagspesifikke kompetanse tilegnes gjennom praktisk og teoretisk undervisning og profesjonspraksis, hvor samarbeid med praksisskole er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet.
Innledning
Tre sentrale temaer i emnet Begynneropplæring 1: Den praktiserende og reflekterende lærer er det lekende og lærende barnet, begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk og kommunikasjon og klasseromskultur.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i fagplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
- har avansert profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
- har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
- har inngående kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både inkluderende og lekende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov
Ferdigheter
Studenten
- kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder, og som samtidig ivaretar lekende, faglige og sosiale læringsprosesser
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes evne til samarbeid og til å ta ansvar
- kan bruke lek som inngang til sosialisering og som arbeidsmåte i fagene norsk og matematikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse
- kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse
Innhold
Ingen.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Fagseminar med gruppeframlegg og hverandrevurdering. Arbeidskravet består av to deler:
- Seminarframlegg i gruppe. Framlegget skal ha en lengde på 10-15 minutter.
- Muntlig respons på annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 5-10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.
Det er krav om obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse på fagseminaret for å få godkjent arbeidskravet. Formålet med arbeidskravet er å sette seg inn i tverrfaglige tema knyttet til begynneropplæring gjennom teori og å gi teoribasert respons.
2. Aktiv deltakelse på tre seminarer knyttet til utarbeiding av problemstilling og kritisk lesing av vitenskapelige tekster. Det er obligatorisk oppmøte på seminarene. Formålet med arbeidskravet er å øke kompetansen i å lese vitenskapelige tekster og drøfte problemstillinger i egne og andres tekster.
Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Vurdering og eksamen
Eksamensform
En individuell 5 dagers skriftlig hjemmeeksamen der studenten skal levere en fagartikkel på 4500 ord +/- 10 %. I fagartikkelen skal kandidaten drøfte et flerfaglig tema som blir trukket fem virkedager før innlevering. Studenten skal selv utarbeide en problemstilling innenfor temaet, og benytte kunnskapsstoff fra pensum (felles og selvvalgt), både fra skolefag norsk/matematikk og pedagogikk. Valgfri målform.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala fra A til F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.