EPN

LSUN6400 Skoleutvikling og kollegiale læringsfellesskap Emneplan

Engelsk emnenavn
School Development and Professional Learning Societies
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i norsk for trinn 1–10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 4 skal legge til rette for at studentene gjennomfører et forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til lesing og/eller skriving med utgangspunkt i analyser av behov på egen skole. Vesentlig i emnet er drøfting av vitenskapelig forsking i et utdanningsperspektiv, slik som forskningsetikk, etablerte tenkemåter i vitenskapsteori, aksjonsforskning og aksjonslæring, metoder for innsamling av data.

Forkunnskapskrav

Opptak på programmet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan en kan ta initiativ til, støtte og utfordre kollegaer i skolebasert kompetanseutvikling i norskfaget
  • avansert kunnskap om veiledningsformer og utviklingsarbeid og hvordan disse kan bidra til utvikling av arbeid med lesing, skriving og muntlighet i skolen
  • inngående kunnskap om metoder innenfor aksjonsforskningsfeltet i forbindelse med norskdidaktisk forskning

Ferdigheter

Studenten kan

  • håndtere fagspørsmål og problematisere faglig relevante sammenhenger på en forskningsmessig måte innen norsk og norskdidaktikk, særlig knyttet til lesing, skriving og muntlighet
  • planlegge og gjennomføre utviklingsarbeid på egen skole gjennom å bruke relevant didaktisk, teoretisk og metodisk kunnskap
  • på en selvstendig måte reflektere over og formulere problemstillinger knyttet til lese- og skriveopplæringen
  • vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk, analytisk og forskningsbasert over norskdidaktiske og utdanningspolitiske problemstillinger og temaer
  • formidle og kommunisere forskningsresultater som er relevante for norskdidaktiske problemstillinger med den hensikt å utvikle egen og kollegaers lærerprofesjonalitet
  • planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser som kan gi økt innsikt i egen lærerpraksis og skolens praksis innenfor norskfaget, særlig knyttet til arbeid med lesing og skriving, både analogt og digitalt
  • bruke ervervet kunnskap og innsikt med faglig integritet og etisk bevissthet

Innhold

  • Sentrale begrep, forskningsetikk og etablerte tenkemåter i vitenskapsteori og metode som er relevant for skoleforskning knyttet til vitenskapelig forskning innenfor norskfaget.
  • Temaer som aksjonsforskning og aksjonslæring, skoleutvikling, veiledning og kollegiale læringsfellesskap.
  • Lesing, skriing og muntlighet i norskfaget og som redskap i andre fag.

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell digital og multimodal refleksjonslogg etter hver samling, i alt tre slike. Målform: nynorsk.
  • Forberedelse til FoU-prosjektet:
  1. Problemstilling med begrunnelse og motivasjon for valg av tema. Omfang: 300-500 ord.
  2. Prosjektbeskrivelse. Omfang: 1000-1500 ord.
  3. Målform: bokmål.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell FoU-rapport som omhandler et selvvalgt FoU-prosjekt (vektet 40%) og muntlig presentasjon av prosjektet med påfølgende spørsmål og diskusjon (vektet 60%). Omfang: Prosjektrapporten er på 2500 ord (+/- 10%). Muntlig presentasjon er på om lag 20 minutter med påfølgende spørsmål og diskusjon på om lag 10 minutter.

Eksamen resulterer i én samlet karakter.

Målform på rapporten: bokmål.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen skal studenten omarbeide FoU-rapporten fra ordinær eksamen og presentere prosjektet i ny muntlig eksamen innen fastsatt frist.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Opptakskrav

Se programplanen.