Studieinfo emne LSUN6400 2021 HØST
LSUN6400 Skoleutvikling og kollegiale læringsfellesskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- School Development and Professional Learning Societies
- Studieprogram
-
Lærerspesialistutdanning i norsk for trinn 1–10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 4 skal legge til rette for at studentene gjennomfører et forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til lesing og/eller skriving med utgangspunkt i analyser av behov på egen skole. Vesentlig i emnet er drøfting av vitenskapelig forsking i et utdanningsperspektiv, slik som forskningsetikk, etablerte tenkemåter i vitenskapsteori, aksjonsforskning og aksjonslæring, metoder for innsamling av data.
Forkunnskapskrav
Opptak på programmet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om hvordan en kan ta initiativ til, støtte og utfordre kollegaer i skolebasert kompetanseutvikling i norskfaget
- avansert kunnskap om veiledningsformer og utviklingsarbeid og hvordan disse kan bidra til utvikling av arbeid med lesing, skriving og muntlighet i skolen
- inngående kunnskap om metoder innenfor aksjonsforskningsfeltet i forbindelse med norskdidaktisk forskning
Ferdigheter
Studenten kan
- håndtere fagspørsmål og problematisere faglig relevante sammenhenger på en forskningsmessig måte innen norsk og norskdidaktikk, særlig knyttet til lesing, skriving og muntlighet
- planlegge og gjennomføre utviklingsarbeid på egen skole gjennom å bruke relevant didaktisk, teoretisk og metodisk kunnskap
- på en selvstendig måte reflektere over og formulere problemstillinger knyttet til lese- og skriveopplæringen
- vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere kritisk, analytisk og forskningsbasert over norskdidaktiske og utdanningspolitiske problemstillinger og temaer
- formidle og kommunisere forskningsresultater som er relevante for norskdidaktiske problemstillinger med den hensikt å utvikle egen og kollegaers lærerprofesjonalitet
- planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser som kan gi økt innsikt i egen lærerpraksis og skolens praksis innenfor norskfaget, særlig knyttet til arbeid med lesing og skriving, både analogt og digitalt
- bruke ervervet kunnskap og innsikt med faglig integritet og etisk bevissthet
Innhold
- Sentrale begrep, forskningsetikk og etablerte tenkemåter i vitenskapsteori og metode som er relevant for skoleforskning knyttet til vitenskapelig forskning innenfor norskfaget.
- Temaer som aksjonsforskning og aksjonslæring, skoleutvikling, veiledning og kollegiale læringsfellesskap.
- Lesing, skriing og muntlighet i norskfaget og som redskap i andre fag.
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell digital og multimodal refleksjonslogg etter hver samling, i alt tre slike. Målform: nynorsk.
- Forberedelse til FoU-prosjektet:
- Problemstilling med begrunnelse og motivasjon for valg av tema. Omfang: 300-500 ord.
- Prosjektbeskrivelse. Omfang: 1000-1500 ord.
- Målform: bokmål.
Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell FoU-rapport som omhandler et selvvalgt FoU-prosjekt (vektet 40%) og muntlig presentasjon av prosjektet med påfølgende spørsmål og diskusjon (vektet 60%). Omfang: Prosjektrapporten er på 2500 ord (+/- 10%). Muntlig presentasjon er på om lag 20 minutter med påfølgende spørsmål og diskusjon på om lag 10 minutter.
Eksamen resulterer i én samlet karakter.
Målform på rapporten: bokmål.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen skal studenten omarbeide FoU-rapporten fra ordinær eksamen og presentere prosjektet i ny muntlig eksamen innen fastsatt frist.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt til eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Opptakskrav
Se programplanen.