Studieinfo emne LSUN6100 2020 HØST
LSUN6100 Skjønnlitteratur i lese- og skriveopplæringen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Role of Literature in the Teaching of Reading and Writing
- Studieprogram
-
Lærerspesialistutdanning i norsk for trinn 1–10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 1 skal legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglige begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur i opplæringen og didaktisk forståelse av litteraturens plass i et kulturelt mangfoldig tekstsamfunn. Emnet skal gi innsikt i litterære tekster som kan engasjere barn og unge, og gi utvidet fagdidaktisk kunnskap om sammensatte tekster i ulike medier og ulike skjønnlitterære sjangre. Skjønnlitteraturen belyses både som ideologisk kulturelt fenomen, i et danningsperspektiv og knyttet til den enkelte elevs identitetsutvikling.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
fordypet kunnskap om literacy som dannelsesbegrep og som mulighet til å forstå, fortolke og skape tekst
inngående kunnskap om og forståelse av litteraturens muligheter og utfordringer i et interkulturelt perspektiv
inngående kunnskap om norskdidaktiske utfordringer i et flerspråklig, flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
fordypet forskningsbasert kunnskap om litteraturens potensial til å utvide elevenes forståelse av seg selv og andre
utvidet kunnskap om tekster som kan engasjere barn og unge og om bruk av skjønnlitteratur på ulike trinn
utvidet kunnskap om kollegaveiledning
Ferdigheter
Studenten kan
anvende ulike teorier og metoder for å analysere og vurdere skjønnlitteratur
fremme elevenes leselyst og lesemotivasjon knyttet til skjønnlitterære tekster
veilede elever i valg av skjønnlitteratur og i deres egen utforsking av skjønnlitteraturen og skjønnlitterære tekstskaping
undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig til kollegaer på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten kan
reflektere teoribasert over skjønnlitterære tekster knyttet til ulike sosioøkonomiske, historiske, kulturelle og språklige kontekster.
bruke kunnskap om litteraturdidaktikk i arbeid med lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter
anvende skjønnlitteratur i arbeidet med elevers identitetsutvikling og estetiske, etiske og kulturelle kompetanse
vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning i rollen som lærerspesialist
Innhold
Skjønnlitteraturens betydning for identitet, dannelse og interkulturell forståelse
Eldre og nyere skjønnlitterære tekster for barn, unge og voksne
Formidling og resepsjon av skjønnlitteratur
Litteraturdidaktikk og hermeneutiske perspektiver
Kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle
Arbeids- og undervisningsformer
Se informasjon i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Bruk av skjønnlitteratur i norskfaget, som innebærer:
Planlegge et undervisningsopplegg knyttet til arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget på bakgrunn av godkjent problemstilling.
Gjennomføre arbeidet med en klasse eller en gruppe elever.
Presentere arbeidet i et individuelt skriftlig notat på 1000 ord (+/- 10 %). Målform: bokmål.
Presentere og drøfte resultatene i et seminarinnlegg på inntil 15 minutt.
Dele arbeidet i eget kollegium.
Innlevering av notat på 400 ord (+/- 10%) med kort redegjørelse for emne, problemstilling og fagstoff knyttet til fagartikkelen (eksamen). Målform: nynorsk.
Innlevering av notat før siste veiledning på fagartikkelen (eksamen) med utdrag av oppgaveteksten på 1500 ord (+/- 10%). Målform: nynorsk.
Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er ferdigstilling av en individuell skriftlig fagartikkel etter selvvalgt tema innen emnets område. Arbeidet med fagartikkelen er påbegynt i form av arbeidskrav med veiledning i skriveprosessen. Omfang: 3000 ord (+/-10 %). Målform: nynorsk.
Ny/utsatt eksamen:
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan studenten selv velge å omarbeide fagartikkelen fra ordinær eksamen eller skrive en ny fagartikkel.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt til eksamen forutsatt at vanlige regler for kildehenvisning benyttes.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.
Opptakskrav
Se programplanen.