EPN

LSUN6100 Skjønnlitteratur i lese- og skriveopplæringen Emneplan

Engelsk emnenavn
The Role of Literature in the Teaching of Reading and Writing
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i norsk for trinn 1–10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 1 skal legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglige begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur i opplæringen og didaktisk forståelse av litteraturens plass i et kulturelt mangfoldig tekstsamfunn. Emnet skal gi innsikt i litterære tekster som kan engasjere barn og unge, og gi utvidet fagdidaktisk kunnskap om sammensatte tekster i ulike medier og ulike skjønnlitterære sjangre. Skjønnlitteraturen belyses både som ideologisk kulturelt fenomen, i et danningsperspektiv og knyttet til den enkelte elevs identitetsutvikling.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • fordypet kunnskap om literacy som dannelsesbegrep og som mulighet til å forstå, fortolke og skape tekst

  • inngående kunnskap om og forståelse av litteraturens muligheter og utfordringer i et interkulturelt perspektiv

  • inngående kunnskap om norskdidaktiske utfordringer i et flerspråklig, flerkulturelt og internasjonalt perspektiv

  • fordypet forskningsbasert kunnskap om litteraturens potensial til å utvide elevenes forståelse av seg selv og andre

  • utvidet kunnskap om tekster som kan engasjere barn og unge og om bruk av skjønnlitteratur på ulike trinn

  • utvidet kunnskap om kollegaveiledning

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike teorier og metoder for å analysere og vurdere skjønnlitteratur

  • fremme elevenes leselyst og lesemotivasjon knyttet til skjønnlitterære tekster

  • veilede elever i valg av skjønnlitteratur og i deres egen utforsking av skjønnlitteraturen og skjønnlitterære tekstskaping

  • undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre

  • formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig til kollegaer på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere teoribasert over skjønnlitterære tekster knyttet til ulike sosioøkonomiske, historiske, kulturelle og språklige kontekster.

  • bruke kunnskap om litteraturdidaktikk i arbeid med lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter

  • anvende skjønnlitteratur i arbeidet med elevers identitetsutvikling og estetiske, etiske og kulturelle kompetanse

  • vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning i rollen som lærerspesialist

Innhold

  • Skjønnlitteraturens betydning for identitet, dannelse og interkulturell forståelse

  • Eldre og nyere skjønnlitterære tekster for barn, unge og voksne

  • Formidling og resepsjon av skjønnlitteratur

  • Litteraturdidaktikk og hermeneutiske perspektiver

  • Kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle

Arbeids- og undervisningsformer

Se informasjon i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Bruk av skjønnlitteratur i norskfaget, som innebærer:
  1. Planlegge et undervisningsopplegg knyttet til arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget på bakgrunn av godkjent problemstilling.

  2. Gjennomføre arbeidet med en klasse eller en gruppe elever.

  3. Presentere arbeidet i et individuelt skriftlig notat på 1000 ord (+/- 10 %). Målform: bokmål.

  4. Presentere og drøfte resultatene i et seminarinnlegg på inntil 15 minutt.

  5. Dele arbeidet i eget kollegium.

  • Innlevering av notat på 400 ord (+/- 10%) med kort redegjørelse for emne, problemstilling og fagstoff knyttet til fagartikkelen (eksamen). Målform: nynorsk.

  • Innlevering av notat før siste veiledning på fagartikkelen (eksamen) med utdrag av oppgaveteksten på 1500 ord (+/- 10%). Målform: nynorsk.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er ferdigstilling av en individuell skriftlig fagartikkel etter selvvalgt tema innen emnets område. Arbeidet med fagartikkelen er påbegynt i form av arbeidskrav med veiledning i skriveprosessen. Omfang: 3000 ord (+/-10 %). Målform: nynorsk.

Ny/utsatt eksamen:

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan studenten selv velge å omarbeide fagartikkelen fra ordinær eksamen eller skrive en ny fagartikkel.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt til eksamen forutsatt at vanlige regler for kildehenvisning benyttes.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

Opptakskrav

Se programplanen.