EPN

LSUM6200 Profesjonsutvikling og forskningsperspektiver på matematikklærerens yrkesutøvelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Development and Research Perspectives on Mathematics Teacher¿s Professional Practice
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i matematikk for trinn 1–7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Sentrale temaer i emnet Profesjonsutvikling og forskningsperspektiver på matematikklærerens yrkesutøvelse er teorier om og forskning på matematikklærerens kunnskap og den gode matematikklærer. Forskning på egen praksis vil være sentralt.

Forkunnskapskrav

Opptak til programmet.

Undervisningen i emne 1 og 2 går parallelt.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om profesjonen som gjør en i stand til å håndtere spørsmål knyttet til skolefaget matematikk på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
  • ar inngående kunnskap om teoretiske perspektiver rundt ideen om ¿den gode matematikklærer¿
  • har omfattende kunnskap om aksjonsforskning, i form av forskning på egen praksis

Ferdigheter

Studenten

  • skal kunne reflektere kritisk rundt ideen om ¿den gode matematikklærer¿
  • skal kunne planlegge og gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til egen matematikkundervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger
  • kan arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis

Innhold

Sentrale elementer vil være:

  • Kunnskap om profesjonen som gjør en i stand til å håndtere spørsmål knyttet til skolefaget matematikk på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
  • Teoretiske perspektiver knyttet til ideen om 'den gode matematikklærer'
  • Kritisk perspektiv på trender i matematikkundervisning, både nasjonalt og internasjonalt
  • Aksjonsforskning med tilhørende intervensjoner vil være et gjennomgående tema, både med tanke på utvikling av den enkelte lærers kompetanse samt med tanke på kollektiv profesjons- og kunnskapsutvikling i skolen.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i emne 1 og emne 2 utgjør til sammen tre samlinger i høstsemesteret og tre samlinger i vårsemesteret. Den første samlingen går over tre dager, og de resterende over to dager. Samlingene er obligatoriske. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring. Universitetets digitale læringsplattform vil bli benyttet. Studentene arbeider i grupper gjennom hele studieåret. Se programplanen for utfyllende informasjon.

Praksis

Studiet inkluderer ikke veiledet praksisopplæring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Arbeidskrav består av fem arbeider i gruppe, og er knyttet til faglige og didaktiske tema. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • To arbeidskrav inkluderer planlegging, gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) og drøfting opp mot nyere forskning. Omfang: 5000 ord (+/- 10%) per besvarelse.
  • To arbeidskrav fokuserer og går videre på problemstillinger og faglige temaer som blir tatt opp og drøftet i samlingene. Omfang: 3000 ord (+/- 10%) per besvarelse.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Samlinger er obligatoriske. En sentral del av læringsutbyttet på samlingene er knyttet til drøftinger og erfaringsutveksling mellom studentene. Denne typen læring kan bare tilegnes ved tilstedeværelse og deltakelse. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra samlingene får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av skriftlig hjemmeeksamen i gruppe over to uker. Omfang 8000 - 10000 ord. Det gis én felles karakter for gruppen. 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe avlegges ny/utsatt eksamen individuelt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Opptakskrav

Se programplanen.