EPN

LSUM6100 Læring og undervisning i matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Learning and Teaching of Mathematics
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i matematikk for trinn 1–7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Sentrale temaer i emnet Læring og undervisning i matematikk er teorier om og forskning på læring og undervisning i matematikk, med spesiell vekt på tallbegrepet. Teorier om undervisning og læring i matematikk vil danne grunnlaget for påfølgende observasjon og utprøving i klasserommet. Emnet 1 samspiller med emne 2, hvor perspektiver knyttet til forskning på egen praksis er sentrale.

Forkunnskapskrav

Opptak til programmet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike sentrale teorier om læring og undervisning i matematikk
  • har inngående teoribasert kunnskap om prosessaspektene ved matematikkfaget
  • har inngående kunnskap om oppbygningen av tallbegrepet og tallteori, og hvordan dette er knyttet til andre emner i skolematematikken
  • har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • skal på en selvstendig måtte kunne reflektere over og formulere problemstillinger knyttet til matematikkundervisning
  • skal med utgangspunkt i aktuell forskning på en selvstendig måte kunne planlegge helhetlig undervisning
  • skal kunne operasjonalisere styringsdokumenter og reflektere kritisk ut fra forskning innen matematikkdidaktikk
  • kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i egen undervisning for å ivaretar elevenes behov
  • kan vurdere digitale ressurser kritisk og bruke dem på måter som styrker og utvikler matematikkundervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig til kollegaer på egen arbeidsplass
  • kan utforske nye handlingsalternativer i egen praksis, og begrunne sine valg med støtte i teori

Innhold

  • Tallbegrep
  • Prosessaspekter i matematikk
  • Teorier om læring og undervisning i matematikk
  • Forskning på undervisning og læring
  • Vurdering
  • Digitale ressurser

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i emne 1 og emne 2 utgjør til sammen tre samlinger i høstsemesteret og tre samlinger i vårsemesteret. Den første samlingen går over tre dager, og de resterende over to dager. Samlingene er obligatoriske. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring. Universitetets digitale læringsplattform vil bli benyttet. Studentene arbeider i grupper gjennom hele studieåret. Se programplanen for utfyllende informasjon.

Praksis

Studiet inkluderer ikke veiledet praksisopplæring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Arbeidskrav består av fem arbeider i gruppe, og er knyttet til faglige og didaktiske tema. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • To arbeidskrav inkluderer planlegging, gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) og drøfting opp mot nyere forskning. Omfang: 5000 ord (+/- 10%) per besvarelse.
  • To arbeidskrav fokuserer og går videre på problemstillinger og faglige temaer som blir tatt opp og drøftet i samlingene. Omfang: 3000 ord (+/- 10%) per besvarelse.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Samlinger er obligatoriske. En sentral del av læringsutbyttet på samlingene er knyttet til drøftinger og erfaringsutveksling mellom studentene. Denne typen læring kan bare tilegnes ved tilstedeværelse og deltakelse. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra samlingene får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av individuell muntlig eksamen. Omfang: om lag 30 minutter.  Eksamen tar utgangspunkt i emnets arbeidskrav. 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.

Opptakskrav

Se programplanen.