EPN

LSSP6400 Kommunikasjon og veiledning i endringsforløp Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication and Counselling in Change Processes
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i spesialpedagogikk, trinn 1–13
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 4, Kommunikasjon og veiledning i endringsforløp, har to innsatspunkt. Det ene er implementering og forankring av et endring-/utviklingsarbeid med henblikk på forebygging og tidlig innsats, barn og unge med særlige behov og barn og unge med lavt læringsutbytte på egen skole. Det andre er lærerspesialiststudentens kompetanse med henblikk på kommunikasjon og relasjonsbygging i et individ og systemperspektiv.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Opptak til programmet.

Det faglige innholdet i emne 4 bygger på emne 1 - 3.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet omfatter kompetanse til å initiere og drive kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon med henblikk på forebygging og tidlig innsats. Videre omfatter læringsutbyttet kyndighet ved kommunikasjon og relasjonsbygging.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om samtalens betydning for læring og utvikling
  • har avansert kunnskap om kommunikasjonsteori og veiledning og om ulike roller i veilednings- og endringsprosesser
  • har avansert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolen/organisasjonen
  • har avansert kunnskap om etisk ansvarlighet ved kompetanse- og organisasjonsutvikling og innovasjonsarbeid i skolen/organisasjonen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende strategier for implementering og forankring av kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolen
  • kan anvende kommunikasjons­-, og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ og systemnivå
  • kan planlegge og lede utviklings- og endringsprosesser basert på profesjonsetiske verdier og prinsipper
  • kan håndtere utfordringer og barrierer ved endringsprosesser, og finne fram til omforente løsninger til beste for barns utvikling og læring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere, initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole//organisasjon
  • analysere og vurdere konsekvenser av kompetanse- og organisasjonsutvikling for barn og unge med særlige behov
  • kan kommunisere faglige-, etiske- og kritiske perspektiver ved fornyings- og endringsarbeid
  • kan skape samhandlende og kollektive interprofesjonelle skolekulturer med elev- og foresatte-medvirkning som realiserer skolens samfunnsmandat, verdier og oppgaver

Innhold

Emne 4 består av følgende tema

Tema a: Kommunikasjon og veiledning i endringsprosesser

  • Elever og foresatte
  • Kolleger og kollegium
  • Ledelse og samarbeidspartnere
  • Etikk og endring

Tema b: Strategisk ledelse og medvirkning

  • Bærekraft og eierforhold - spill og motspill
  • Ledelse og vedlikehold av utviklings- og endringsprosesser - mellom individ og system
  • Kollektiv profesjonalitet og beslutningsmyndighet

Tema c: Prosess og resultat

  • Analyse og refleksjon ved utvikling og endring - forbedring for hvem?
  • Dokumentasjon og formidling

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 4-1: Veiledningssamtaler over strategier og prosessforløp, relasjonsbygging og bærekraft ved kompetanse- og organisasjonsutvikling. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • Veiledningssamtale med skolens ledelse/ ledelsen i organisasjonen og en sentral medarbeider over strategier og prosessforløp, relasjonsbygging og bærekraft ved gjennomføringen av kompetanse- og organisasjonsutvikling.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer veiledningen ved gjennomføringen av kompetanse- og organisasjonsutviklingen. 
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskrav 4-2: Presentasjon av arbeid med kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon med fokus på etiske utfordringer i et åpent delingsseminar. Arbeidskravet omfatter to ledd:

  • En presentasjon av arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon med fokus på etiske utfordringer i et åpent delingsseminar. Omfang ca. 15 minutter.
  • En oversikt over presentasjonen som deles ut til tilhørerne  

Arbeidskravet er individuelt. Eksterne aktører vil bli invitert.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og om muntlig presentasjoner av emnets arbeidskrav.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. LSSP6400 Kommunikasjon og  veiledning i endringsforløp.  Individuell skriftlig hjemmeeksamen.

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med selvvalgt oppgaveformulering. Hjemmeeksamen gjennomføres over syv dager og har en ramme på om lag 5500 ord. Informasjon om arbeidets faglige orientering og form vil bli gitt i et eget notat. 

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. En omarbeidet versjon av oppgaven kan leveres ved første nye/utsatte eksamensforsøk. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten utvikle en ny besvarelse.

Vurderingsuttrykk og vurderingskriterier A: Meget høyt kunnskapsnivå. Fremragende og selvstendig analytiske evner. Kandidaten viser særdeles bred kunnskap og meget god oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser fremragende ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid. B: Høyt kunnskapsnivå. Kandidaten viser meget god analytisk evne og selvstendighet. Kandidaten viser meget god kunnskap og oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser meget gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid. C: Godt kunnskapsnivå. Kandidaten viser god analytisk evne. Kandidaten kan gjøre greie for de viktigste elementene innen studieemnene, og kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid D: Akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss vurderingsevne, men med noe begrensede kunnskaper og/eller selvstendighet/ begrenset etisk refleksjonsnivå. Kandidaten viser i noen grad ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid. E: Tilfredsstiller minimumskravene. Kandidaten viser svært lav grad av analytisk evne. Kandidaten har begrenset oversikt over sentrale kunnskapsdeler innen studieemnet. Kunnskapen er ufullstendig, og usammenhengende. Kandidaten viser begrensede ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid. F: Kandidaten viser åpenbare kunnskapsmangler. Kandidaten viser mangelfulle kunnskaper innen studieemnet, viser manglende sammenheng mellom emnets tema og/ eller mangelfull analytisk evne. Kandidaten viser lav selvstendighet, og mangelfulle ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatte.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F.

Sensorordning

Det benyttes to sensorer, en intern og en ekstern. Plagiatkontroll gjennomføres.

Opptakskrav

Se programplanen.