EPN-V2

LSSP6400 Communication and Counselling in Change Processes Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og veiledning i endringsforløp
Study programme
Teacher Specialist in Special Needs Education for Primary-, Secondary- and Vocational Education and Training. Level 1–13
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

The course emphasizes practical experience through workshops activities, individual theoretical studies and to some extent through supervision in a group or plenary setting. The course theoretical framework emphasises understanding and application of concepts and work methods. Subject didactics are included in the course and aim to contextualise practical work and theoretical studies, as well as raise key questions about the role of education and the distinctive nature of the subject.

The course should be viewed in conjunction with other courses. Developing an understanding the principles of academic writing is integrated throughout the program. Not all aspects of the course are necessarily coverd in the teaching activities, but students are expected to independently cover them through reading assigned literature, participating in study groups and conducting practical exploratory work.

Required preliminary courses

Work requirements must be fulfilled and assessed as approved before students are eligible to take the exam:

Presentation of research question in groups or in a plenary session

Learning outcomes

Written profession-oriented R&D assignment based on practical exploration and theoretical studies.

The exam can be written individually or in groups of up to five students. Scope of the text: 4000 words for individual work and up to 6,000 words for group submissions.

The exam result can be appealed.

Content

Emne 4 består av følgende tema

Tema a: Kommunikasjon og veiledning i endringsprosesser

  • Elever og foresatte
  • Kolleger og kollegium
  • Ledelse og samarbeidspartnere
  • Etikk og endring

Tema b: Strategisk ledelse og medvirkning

  • Bærekraft og eierforhold - spill og motspill
  • Ledelse og vedlikehold av utviklings- og endringsprosesser - mellom individ og system
  • Kollektiv profesjonalitet og beslutningsmyndighet

Tema c: Prosess og resultat

  • Analyse og refleksjon ved utvikling og endring - forbedring for hvem?
  • Dokumentasjon og formidling

Teaching and learning methods

All aids are permitted, if the rules for source referencing are complied with

Course requirements

Grade scale A-F.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.LSSP6400 Kommunikasjon og veiledning i endringsforløp. Individuell skriftlig hjemmeeksamen.

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med selvvalgt oppgaveformulering. Hjemmeeksamen gjennomføres over syv dager og har en ramme på om lag 5500 ord. Informasjon om arbeidets faglige orientering og form vil bli gitt i et eget notat.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. En omarbeidet versjon av oppgaven kan leveres ved første nye/utsatte eksamensforsøk. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten utvikle en ny besvarelse.

Vurderingsuttrykk og vurderingskriterierA: Meget høyt kunnskapsnivå. Fremragende og selvstendig analytiske evner. Kandidaten viser særdeles bred kunnskap og meget god oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser fremragende ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.B: Høyt kunnskapsnivå. Kandidaten viser meget god analytisk evne og selvstendighet. Kandidaten viser meget god kunnskap og oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser meget gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.C: Godt kunnskapsnivå. Kandidaten viser god analytisk evne. Kandidaten kan gjøre greie for de viktigste elementene innen studieemnene, og kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeidD: Akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss vurderingsevne, men med noe begrensede kunnskaper og/eller selvstendighet/ begrenset etisk refleksjonsnivå. Kandidaten viser i noen grad ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.E: Tilfredsstiller minimumskravene. Kandidaten viser svært lav grad av analytisk evne. Kandidaten har begrenset oversikt over sentrale kunnskapsdeler innen studieemnet. Kunnskapen er ufullstendig, og usammenhengende. Kandidaten viser begrensede ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.F: Kandidaten viser åpenbare kunnskapsmangler. Kandidaten viser mangelfulle kunnskaper innen studieemnet, viser manglende sammenheng mellom emnets tema og/ eller mangelfull analytisk evne. Kandidaten viser lav selvstendighet, og mangelfulle ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.

Permitted exam materials and equipment

One internal and one co-examiner (evaluates a selection of excam papers). External sensor is used periodically.

Grading scale

Gradert karakter, A-F.

Examiners

Det benyttes to sensorer, en intern og en ekstern. Plagiatkontroll gjennomføres.

Admission requirements

Se programplanen.