EPN

LSSP6300 Endring og forbedringsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Change and Improvement
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i spesialpedagogikk, trinn 1–13
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 3, Endring og forbedringsarbeid, retter oppmerksomheten mot grunnleggende kunnskaper og ferdigheter for å identifisere, planlegge og gjennomføre endringsarbeid og organisasjonsutvikling med henblikk på forebygging og tidlig innsats, barn og unge med særlige behov og barn og unge med lavt læringsutbytte. Sentralt er også organisasjonskunnskap og kollektive endringsprosesser innrammet av prinsipper for aksjonsforskning og innovasjon.

Forkunnskapskrav

Opptak til programmet.

Det faglige innholdet i emne 3 bygger på emne 1 og 2.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet på emnet omfatter kunnskaper om skolen som organisasjon og som lærende virksomhet.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om skolen som lærende organisasjon - lærings- og endringsprosesser, systemteori og systemrettet arbeid
  • har avansert kunnskap om betydningen av å etablere tolkningsfellesskap for å fremme likeverdige og inkluderende utviklings- og læringsvilkår

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere områder der det er behov for å iverksette forebyggende tiltak og tidlig innsats
  • kan identifisere og analysere elementer som påvirker etablering av tolkningsfellesskap og kunnskapsdeling
  • kan bidra i skolens kollektive samhandling om utvikling, endring og forbedring
  • kan vurdere og planlegge organisasjonsutvikling og innovasjoner ut fra etiske perspektiver

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere muntlig og skriftlig med fagpersoner om problemstillinger knyttet til inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår som grunnlag for endringsarbeid
  • kan identifisere og vurdere problemstillinger knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon
  • kan anvende strategier for å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på skape inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår

Innhold

Emne 3 består av følgende tema:

Tema a: Organisasjonskunnskap

  • Organisasjonskulturer og lærende organisasjoner
  • Systemteori

Tema b: Skoleutvikling

  • Skolen som organisasjon, skolens samarbeidspartnere og samhandlingen mellom disse
  • Teamet som ressurs, nettverk og partnerskap

Tema c: Endringsprosesser og medvirkning

  • Initiering av utviklings og endringsprosesser - utfordringer og barrierer
  • Interprofesjonelt samarbeid, teamarbeid og foreldremedvirkning

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 3-1: Tentative innsatspunkt for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebygging/spesialpedagogisk arbeid. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En analyse og vurdering av egen skoles/organisasjons behov for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebyggende tiltak/ spesialpedagogisk arbeid.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og vurderer tentative innsatspunkt for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebyggende tiltak/ spesialpedagogisk arbeid.
  • En muntlig presentasjon av erfaringene for egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

Arbeidskrav 3-2:Drøftingsmøte/beslutningsmøte om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

Refleksjonsnotat (omfang 1200 ord +/- 10 %) fra et drøftingsmøte/beslutningsmøte om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon. Arbeidskravet er individuelt og presenteres muntlig (ca. 15 minutter).

  • Et drøftingsmøte/beslutningsmøte med skolens ledelse/ledelsen i organisasjonen om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på et bestemt område.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer drøftingsmøte/beslutningsmøte med skolens ledelse/ledelsen i organisasjonen om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på et bestemt område.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og på muntlige presentasjoner av emnets arbeidskrav.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret.

LSSP6300 Endring og forbedringsarbeid. Individuell muntlig eksamen.

Eksamen er en individuell muntlig eksamen der studenten presenterer og begrunner planene for og arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/i egen organisasjon. Muntlig eksamen gjennomføres for medstudenter og sensorer. Omfang om lag 20 minutter.

Et notat på om lag 900 ord som begrunner valget av innsatsområde og arbeidsform, legges fram for sensorene. 

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ny og utsatt eksamen kan gjennomføres uten medstudenter. En omarbeidet versjon av refleksjonsnotatet kan leveres ved første nye/utsatte eksamensforsøk. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten utvikle en nytt refleksjonsnotat.

Vurderingsuttrykk og vurderingskriterier Bestått: Kandidaten viser akseptable kunnskaper og evne til kritisk refleksjon gjennom analyser av praksis i egen virksomhet. Kandidaten viser akseptabelt læringsutbytte gjennom faglige vurderinger av skolens egenart og behov for utvikling/ endring. Ikke bestått: Kandidaten viser mangelfull kunnskap eller fravær av analyse av praksis i egen virksomhet. Kandidaten viser lavt læringsutbytte gjennom ufullstendige faglige eller utilfredsstillende etiske vurderinger.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatte.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensur gjennomføres hvert tredje studieår.

Opptakskrav

Se programplanen.