Programplaner og emneplaner - Student
LSSP6200 Didaktisk analyse - skolens praksiser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Didactic analysis - School Practices
- Studieprogram
-
Lærerspesialistutdanning i spesialpedagogikk, trinn 1–13
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Målgruppe
Målgruppen for emnet er studenter på ettåring utdanningsprogram for jødiske veivisere, som administreres av Det Mosaiske Trossamfund.
Opptakskrav
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
Forkunnskapskrav
Se emneplan under for beskrivelse av studiet.
Læringsutbytte
Læringsutbytte omfatter kunnskaper om styringsdokumenter, faktorer som hemmer og fremmer læring på individ og systemnivå, samt om lærerspesialisten som aktør ved skoleutvikling og systemarbeid.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer læring og utvikling på individ og systemnivå
- har kyndig innsikt i utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid
- har avansert kunnskap om flerkulturelle- og flerspråklige barn og unge og familier; utvikling, læring og samspill
- har avansert kunnskap om skoleutvikling og systemarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge, identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer læring og utvikling på individ og systemnivå
- kan benytte kartlegging og analytiske strategier som skaper deltakelse og medvirkning
- kan kartlegge, identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer læring ved overganger i opplæringsløpet
- kan benytte informasjon fra nasjonale og lokale kartlegginger som grunnlag for skoleutvikling
- har avansert kyndighet i bruk av den spesialpedagogiske tiltakskjeden, og kan bidra i interprofesjonelt samarbeid for å legge opplæringen til rette for elever med særlige behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og analysere kunnskapsbaserte prinsipper for god pedagogisk og spesialpedagogisk praksis
- kan identifisere og vurdere problemstillinger knyttet til skolekultur og læringsmiljø
- kan kommunisere muntlig og skriftlig med fagpersoner om problemstillinger knyttet til likeverdige utviklings- og opplæringsvilkår
- kan bidra til å fremme skolen som lærende organisasjon for å utvikle gode læringsbetingelser for alle elever
Innhold
Emne 2 består av følgende tema:
Tema a: Spesialpedagogikk - didaktikk
- Situert profesjonalisme - samspill
- Interprofesjonelt samarbeid - kollegastøtte
Tema b: Kartlegging og sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv
- Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv
- Kartleggingsverktøy, analyse og tiltak
Tema c: Endring som systemarbeid
- Skolekultur
- Aksjon og innovasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen gjennomføres i form av individuell semesteroppgave (4000 ord +/- 10%). Oppgaven tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling som er relevant for studiets overordnede emner.
Ny/utsatt eksamen
- ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av semesteroppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny semesteroppgave
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt, men det forutsettes korrekt bruk av kildehenvisning
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.LSSP6200 Didaktisk analyse - skolens praksiser: Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med selvvalgt oppgaveformulering. Eksamen gjennomføres over fem (arbeids)dager og har en ramme på om lag 5000 ord. Informasjon om arbeidets faglige orientering og form vil bli gitt i et eget notat.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. En omarbeidet versjon av oppgaven kan leveres ved første nye/utsatte eksamensforsøk. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten utvikle en ny besvarelse.Vurderingsuttrykk og vurderingskriterierA: Meget høyt kunnskapsnivå. Fremragende og selvstendig analytiske evner. Kandidaten viser særdeles bred kunnskap og meget god oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser fremragende ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.B: Høyt kunnskapsnivå. Kandidaten viser meget god analytisk evne og selvstendighet. Kandidaten viser meget god kunnskap og oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser meget gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.C: Godt kunnskapsnivå. Kandidaten viser god analytisk evne. Kandidaten kan gjøre greie for de viktigste elementene innen studieemnene, og kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.D: Akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss vurderingsevne, men med noe begrensede kunnskaper og/eller selvstendighet/ begrenset etisk refleksjonsnivå. Kandidaten viser i noen grad ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.E: Tilfredsstiller minimumskravene. Kandidaten viser svært lav grad av analytisk evne. Kandidaten har begrenset oversikt over sentrale kunnskapsdeler innen studieemnet. Kunnskapen er ufullstendig, og usammenhengende. Kandidaten viser begrensede ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.F: Kandidaten viser åpenbare kunnskapsmangler. Kandidaten viser mangelfulle kunnskaper innen studieemnet, viser manglende sammenheng mellom emnets tema og/ eller mangelfull analytisk evne. Kandidaten viser lav selvstendighet, og mangelfulle ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatte.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Sensorordning
- rådgivningsteorier og modeller
- utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
- etikk i rådgivningsarbeid
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Opptakskrav
Se programplanen.