EPN-V2

LSSP6100 Special Needs Education - Subject and Research Course description

Course name in Norwegian
Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt
Study programme
Teacher Specialist in Special Needs Education for Primary-, Secondary- and Vocational Education and Training. Level 1–13
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emne 1, Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt, retter fokus mot spesialpedagogikkens historie og praksiser, herunder nyere nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning med henblikk på forebygging og tidlig innsats, inkluderende læringsmiljø og spesialpedagogisk arbeid. Videre retter emnet fokus mot rollen som lærerspesialist i spesialpedagogikk.

Required preliminary courses

På samlingene får studenten undervisning gjennom forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Mellom samlingene forventes det at studenten arbeider med fagstoffet på egen hånd og samarbeider med medstudenter gjennom deltakelse i nettbaserte diskusjoner. All undervisning gjennomføres sammen med studenter ved videreutdanning i velferdsteknologi - masternivå.

Forelesninger

Forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike tema og formidle relevante problemstillinger. Undervisningsspråket er i hovedsak norsk, men eventuelle utenlandske forelesere vil bruke engelsk i sin undervisning.

Seminarer

Det arrangeres seminarer der studentene presenterer fagstoff som utgangspunkt for diskusjon, og hvor også faglærer deltar. Slike fagdebatter skal utfordre studentene til å tydeliggjøre egen fagforståelse og gir dem mulighet til å se gyldigheten av egen og andres kunnskapsforståelse. Det gir studentene trening i å formulere seg, gi uttrykk for egne meninger og reflektere over egne holdninger og handlinger.

Gruppearbeid

Gruppearbeid anvendes som pedagogisk metode for å fremme samarbeid mellom studentene, understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid og samspill. Gruppearbeidet foregår på samlingene, men også mellom samlingene gjennom samarbeid og deltakelse i nettbaserte diskusjoner.

Selvstudier

Noen temaer inngår ikke i organisert undervisning, og det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium. Studentene kommer til studiet med ulike læreforutsetninger og gjennom selvstudium får de anledning til å prioritere temaer og områder de ønsker å arbeide mer med. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.

Skriftlige oppgaver

For å støtte selvstudiene legger faglærer ut skriftlige og praktiske oppgaver på nettet. Studentene kan sende inn besvarelsene sine og få tilbakemelding fra faglærer. Tilbakemelding forutsetter at oppgaven er levert innen fastsatt frist.

Internasjonalisering

OsloMet - storbyuniversitetet har et stort nettverk av internasjonale samarbeidspartnere og avtaler som sikrer mobilitet og samarbeid for studenter og tilsatte. Faglærerne ved studiet deltar i ulike internasjonale samarbeidsprosjekter, og utveksling av gjesteforelesere er en viktig del av dette.

Studentutveksling er ikke aktuelt på videreutdanninger av 15 studiepoengs omfang.

Learning outcomes

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent.

I dette studiet er det krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger. Dette kravet må være oppfylt for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.

Dersom studenten ikke oppfyller arbeidskrav om tilstedeværelse på samlinger, må studenten normalt følge undervisning og avlegge eksamen med neste kull. Dette vil innebære en forsinkelse i studentens studieløp. I særlige tilfeller kan utdanningen vurdere dispensasjon gjennom kompensatoriske krav. En eventuell søknad om dispensasjon må fremsettes skriftlig til utdanningen.

Content

Studiet gir kompetanse på bachelornivå i forhold knyttet til brukergrensesnitt. Det legges vekt på kunnskap om teknologiske løsninger som kan styrke den enkeltes muligheter til å klare seg selv i hverdagen til tross for nedsatt funksjon.

Studiet, som består av ett obligatorisk emne, gjennomføres på deltid i løpet av ett semester. Det arrangeres to samlinger av fem dagers varighet, og det forventes en arbeidsinnsats på ca. 20 timer per uke. Bestått eksamen gir 15 studiepoeng.

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1-1: Likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En samtale med to til tre kolleger ved egen skole om hvordan prinsippene likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning forstås og praktiseres.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer samtalen om forståelsen og praktiseringen av prinsippene likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

Arbeidskrav 1-2: God psykisk helse. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En kartlegging av tiltak ved egen skole for å sikre god psykisk helse. Kartleggingen skal reflektere praksis på skole-/avdeling-/trinn-/klasse og individnivå, og forberedes i samråd med skolens ledelse. Kartleggingens omfang og dybde tilpasses innsatspunktet og skolen størrelse.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer tiltak for å sikre god psykisk helse.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og muntlig presentasjon av emnets arbeidskrav.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Assessment

Ingen hjelpemidler tillatt

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt. Det gjennomføres plagiatkontroll.

Grading scale

Bestått/ Ikke bestått.

Examiners

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Admission requirements

Målgruppe

Studiets målgruppe er personer som ønsker kompetanse innen velferdsteknologi.

Opptakskrav

For opptak kreves det generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Retningslinjer for realkompetansevurdering:

Studiespesifikke krav

  • Minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende.
  • I praksisen må søker ha arbeidet med mottakere av helse- og sosialtjenester, elever/studenter eller andre brukere av teknologi.

Generelle krav til realkompetanse ved OsloMet

  • Søkere må være 25 år eller eldre i søknadsåret.
  • Søkere kan ikke ha generell studiekompetanse.
  • Søkere må ha minimum 5 års relevant fulltids yrkespraksis, deltid kan regnes om til heltid. Inntil 2 av disse 5 årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
  • Søkerne må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. Dette skal dokumenteres med minimum faget norsk (112 årstimer) og engelsk (140 årstimer) fra yrkesfaglige studieretninger i videregående skole eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Unntak fra språkkravene kan gjøres:

  • dersom undervisningen i sin helhet foregår på engelsk, eller
  • for søkere med 3-årig videregående opplæring fra Norge eller et annet nordisk land.

Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.