EPN

LSSP6100 Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt Emneplan

Engelsk emnenavn
Special Needs Education - Subject and Research
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i spesialpedagogikk, trinn 1–13
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 1, Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt, retter fokus mot spesialpedagogikkens historie og praksiser, herunder nyere nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning med henblikk på forebygging og tidlig innsats, inkluderende læringsmiljø og spesialpedagogisk arbeid. Videre retter emnet fokus mot rollen som lærerspesialist i spesialpedagogikk.

Forkunnskapskrav

Opptak til programmet.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet omfatter kunnskaper om fagets røtter og praksiser, spesialpedagogiske arbeidsformer og tiltak, samt lærerspesialistens rolle som veileder og profesjonell aktør på egen skole.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om likeverd, normalitet og marginalisering og hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie
  • har kunnskap om og oversikt over relevant nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige tenkemåter for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • har kunnskap om betydningen av å etablere et tolkningsfellesskap for å skape tilpassede, likeverdige og inkluderende oppvekst- og læringsvilkår
  • har avansert kunnskap om ulike roller og aktører i skolen og hos skolens samarbeidspartnere, og deres oppgaver og funksjoner 

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk vurdere og ta i bruk nasjonal og internasjonal forsking og relevant teori for å realisere prinsipper som forebygging og tidlig innsats, tilpasset opplæring og inkludering
  • kan etablere tolkningsfellesskap på egen skole og i skolens organisasjon for utvikling av felles forståelser av grunnleggende prinsipper som tilpasset opplæring, inkludering og likeverdige oppvekst- og læringsvilkår
  • kan utvikle klasser og skoler som inkluderende læringsfellesskaper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, reflektere over og kommunisere om spesialpedagogiske grunnlagsproblemer og paradigmer
  • kan identifisere og håndtere spesialpedagogiske og profesjonsetiske dilemma
  • kan ta i bruk pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og teori på en etisk og faglig forsvarlig måte
  • kan som lærespesialist initiere utvikling av skolens kollektive profesjonsfellesskap for bedre å kunne realisere skolens samfunnsmandat, verdier og oppgaver

Innhold

Emne 1 består av følgende tema:

Tema a: Profesjon og ideologier

  • Inkludering og klassen som fellesskap
  • Verdigrunnlag og menneskesyn, normalitet og mangfold
  • Profesjonsetiske dilemmaer

Tema b: Lærings- og samspillrelaterte utfordringer

  • Lærevansker
  • Språk og kommunikasjon
  • Psykisk helse - livsmestring

Tema c: Rollen som lærerspesialist

  • Profesjonell aktør og veileder på egen skole
  • Utvikling, endring og forbedring

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1-1: Likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En samtale med to til tre kolleger ved egen skole om hvordan prinsippene likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning forstås og praktiseres.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer samtalen om forståelsen og praktiseringen av prinsippene likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

Arbeidskrav 1-2: God psykisk helse. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En kartlegging av tiltak ved egen skole for å sikre god psykisk helse. Kartleggingen skal reflektere praksis på skole-/avdeling-/trinn-/klasse og individnivå, og forberedes i samråd med skolens ledelse. Kartleggingens omfang og dybde tilpasses innsatspunktet og skolen størrelse.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer tiltak for å sikre god psykisk helse.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og muntlig presentasjon av emnets arbeidskrav.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. LSSP6100 Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. 

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med selvvalgt oppgaveformulering. Eksamen gjennomføres over fem (arbeids)dager og har en ramme på om lag 4500 ord. Informasjon om arbeidets faglige orientering og form vil bli gitt i et eget notat.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. En omarbeidet versjon av oppgaven kan leveres ved første nye/utsatte eksamensforsøk. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten utvikle en ny besvarelse.

Vurderingsuttrykk og vurderingskriterier Bestått: Kandidaten viser akseptable kunnskaper og evne til kritisk refleksjon gjennom analyser av praksis i egen virksomhet. Kandidaten viser akseptabelt læringsutbytte gjennom faglige vurderinger av skolens egenart og behov for utvikling/endring. Ikke bestått: Kandidaten viser mangelfull kunnskap eller fravær av analyse av praksis i egen virksomhet. Kandidaten viser lavt læringsutbytte gjennom ufullstendige faglige eller utilfredsstillende etiske vurderinger.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Det gjennomføres plagiatkontroll.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ Ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensur gjennomføres hvert tredje studieår.

Opptakskrav

Se programplanen.