EPN-V2

LSPH6400 Kvalitetsutvikling gjennom veiledning, vurdering og dokumentasjonsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality development in guidance, evaluation and appropriate documentation
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i helse- og oppvekstfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet har fokus på å utvikle kvaliteten av veilednings-/undervisnings-, vurderings- og dokumentasjonsarbeidet i yrkesretting av programfagene og i yrkesfaglig fordypning. Nettverksarbeid, teamarbeid, og elevenes medvirkning i læringsarbeidet vektlegges. Dette emnet sidestilles med studie i veiledningspedagogikk (15stp).

Læringsutbytte

Emnet skal dyktiggjøre kandidatene i veiledning av kolleger, lærerstudenter og elever/lærlinger i undervisnings- og læringssituasjoner. Studiet skal bygge på studentenes arbeid på egen arbeidsplass. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap om hvordan veiledning av kolleger, lærerstudenter og elever/lærlinger kan gjennomføres
  • avansert kunnskap og forståelse for hvordan vurdering kan fremme læring hos kolleger, lærerstudenter og elever/lærlinger
  • avansert innsikt i hvordan kvalitet på arbeid og kompetanse kan dokumenteres

Ferdigheter

Studenten kan:

  • systematisk analysere og utvikle veiledningsstrategier/metoder basert på egne erfaringer fra veiledning av kolleger/lærerstudenter og elever/lærlinger
  • systematisk analysere og utvikle varierte vurderingsformer sammen med andre
  • anvende og forankre nyere forskning og teori om vurdering og evaluering.
  • bruke metoder for forskning og faglig utvikling i sin ledelse av vurderingsprosesser
  • kan bruke ulike former for dokumentasjon, skriftlig og digitalt med tekst, illustrasjoner, bilder med lydfil og film

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vurdere og oppdatere egen kompetanse i veiledning av kolleger/lærerstudenter og elever/lærlinger
  • gjennomføre veiledning under endringsprosesser slik at varierte vurderings- og dokumentasjonsformer tas i bruk
  • gjennomføre veiledning i utviklingsprosesser som fremmer et godt læringsmiljø på egen arbeidsplass
  • anvende nyere forskningsbasert kunnskap i veiledning i vurderingsarbeid

Innhold

After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, arranged into the following categories: knowledge, skills and general competence.

Knowledge

The student

  • demonstrates insight into the multiplicity of deaf people's lives internationally, with a focus on transmissions within and between countries in the Global North and Global South
  • can make connections between the historical development of transnational deaf spaces and the continuing significance of these spaces
  • understands the mobility of ideas and peoples within transnational deaf networks and the role deaf people’s translanguaging practices play in these movements

Skills

The student

  • is able to utilize cultural, geographical, sociological and human rights perspectives to analyze phenomena taking place in global deaf worlds
  • can engage in rudimentary signed discussion about course content with another student with whom they do not share a common signed language
  • can use class content and activities to reflect on their own linguistic repertoire and languaging practices

General competence

The student

  • is able to engage in critical inquiry into ongoing developments in transnational interactions among deaf people and apply this to class assignments
  • can identify transnational deaf spaces and explain how translanguaging affords navigations in such spaces

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studentene skal prøve ut i praksis minst to veiledningsmetoder/teknikker med kolleger/lærerstudenter og elever/lærlinger. Dette skal dokumenteres med et refleksjonsnotat på 1000 ord med forankring i teori og innslag av illustrasjoner/ film/bilder.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med ulike veiledningssituasjoner og dokumentasjon av dette gjennom refleksjonsnotat med tekst og bilder eller film.

2. Studentene skal i samarbeid med en medstudent prøve ut i praksis minst to vurderingsformer og veilede kolleger der minst to dokumentasjonsformer tas i bruk, samt evaluere denne pedagogiske virksomheten. Refleksjoner og erfaringsutveksling med medstudenter foregår på samling. Veiledning og evaluering i dette pedagogiske arbeidet gjennomføres og dokumenteres i en multimedie presentasjon. Eksempel; power point med tekst, lydfiler, bilder og film som til sammen har varighet på 15.minutter.

Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt og forståelse for de forskjellige dokumentasjonsformene og vurdering av faglige arbeider av yrkesfaglige arbeidsprosesser. Samt å veilede kolleger og andre i dette arbeidet og evalueringsarbeid. Arbeidskravet skal forankres i nyere forskning og teori om vurdering og evaluering.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Mer om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell mappeeksamen som består av de to arbeidskravene samt et refleksjonsnotat med refleksjoner og vurdering av egen læring knyttet til læringsutbyttene og det faglige innholdet. Omfanget på refleksjonsnotatet skal være på 1500 - maksimum 2000 ord, eller inntil 1000 ord hvis det også leveres film som dokumentasjon.

Ny/utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon av mappen en gang, ved senere forsøk må det utarbeides ny mappe. Ved senere forsøk og ved forbedring av karakter arrangeres eksamen som ordinær eksamen.
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Oslomet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes fra A-F.

Sensorordning

None.