Programplaner og emneplaner - Student
LSPH6300 Medarbeiderdrevet innovasjon - spesialisering i organisasjonslæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Employee-driven innovation - specialization in Organisational Learning
- Studieprogram
-
Lærerspesialistutdanning i helse- og oppvekstfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og en forskningslab. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform. Deler av undervisningen, samt oppgaver og seminarer er obligatoriske.
Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om innholdet i undervisningen og relevant litteratur knyttet til dette. Planene blir utlevert ved oppstart av emnet.
Forkunnskapskrav
Individuell skriftlig hjemmeeksamen i vitenskapsteori og forskningsmetode over to uker. 10-15 sider.
Læringsutbytte
Alle.
Innhold
Hovedvekten av innholdet blir lagt på den teoretiske og praktiske mestringen av organisatorisk læring på egen arbeidsplass/skole, mens de andre temaene skal støtte opp under dette. De forskjellige temaene henger nøye sammen og utviklingen av forståelse og praktisk mestring forutsettes å skje fortløpende og gradvis gjennom samlinger og praktisk arbeid i mellomperiodene
- dialogbaserte metoder og verktøy
- organisasjonslæring, læring i organisasjoner, lærende organisasjoner
- dialog- og språkbruksformer, refleksjon over praksis
- aksjonsforskning og aksjonslæring, kunnskaps- og kompetanseformer, forskningsmetode
- samarbeid omkring læring mellom arbeidsplass og utdanningssystem / symbiotisk læring
- lokalt utviklings-/innovasjonsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en todelt karakterskala med bestått/ ikke bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurdering og eksamen
Emnet overlapper 10 studiepoeng med MEST4310 Forskningsmetode (10 sp) og 10 studiepoeng med MEST4110 Kunst i kontekst: estetikk og vitenskapsteori (20 sp).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.