EPN

LSPH6300 Medarbeiderdrevet innovasjon - spesialisering i organisasjonslæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Employee-driven innovation - specialization in Organisational Learning
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i helse- og oppvekstfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet legger vekt på den teoretiske og praktiske mestringen av organisatorisk læring på egen arbeidsplass/skole. Temaer som aksjonsforskning, aksjonslæring og forskningsmetode vil støtte opp under dette.

Forkunnskapskrav

Ingen 

Læringsutbytte

Emnet skal dyktiggjøre kandidatene i systematisk organisasjonslæring på arbeidsplassen. Studiet skal bygge på lokalt utviklings-/innovasjonsarbeid. Studiet og det lokale innovasjonsarbeidet skal støtte opp om det praktiske arbeidet med å bygge et permanent og bærekraftig læringssystem på arbeidsplassen/skolen.

Kunnskap

Kandidaten:

  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet ledelse-, organisasjon og medvirkning (LOM) og spesialisert innsikt i organisasjonslæring

 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan analysere aktuelle teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor kollektiv læring og kompetanseutvikling på arbeidsplassen/skolen
  • utvikle kunnskap systematisk basert på erfaringer fra organisasjonspraksis, arbeid og yrkesutøvelse
  • kan anvende og oppdatere eget kunnskap på nye områder innenfor fagområdet

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan analysere og drøfte samfunnsmessige utviklingstrekk som danner bakgrunn for behovene for styrket livslang læring og kompetanseutvikling med arbeidsplassen og praktisk yrkeserfaring som grunnlagsinnsikt
  • har kompetanse i forskningsmetodiske og kunnskapsteoretiske spørsmål tilstrekkelig for de relevante former for kunnskapsutvikling og læring

Innhold

Hovedvekten av innholdet blir lagt på den teoretiske og praktiske mestringen av organisatorisk læring på egen arbeidsplass/skole, mens de andre temaene skal støtte opp under dette. De forskjellige temaene henger nøye sammen og utviklingen av forståelse og praktisk mestring forutsettes å skje fortløpende og gradvis gjennom samlinger og praktisk arbeid i mellomperiodene

  • dialogbaserte metoder og verktøy
  • organisasjonslæring, læring i organisasjoner, lærende organisasjoner
  • dialog- og språkbruksformer, refleksjon over praksis
  • aksjonsforskning og aksjonslæring, kunnskaps- og kompetanseformer, forskningsmetode
  • samarbeid omkring læring mellom arbeidsplass og utdanningssystem / symbiotisk læring
  • lokalt utviklings-/innovasjonsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:

  1. Beskrive et mulig utviklings-/innovasjonsarbeid (ut fra innledende undervisning og øvelser) og gi en skriftlig refleksjon med utgangspunkt i relevant teori fra forelesninger/pensum, med diskusjon av hva som kan fremme eller hemme utviklings-/innovasjonsarbeid. Arbeidskravet utføres individuelt. Omfang: 1000 ord (+/- 10%)
  2. Muntlig fremlegg i gruppe* der erfaringer med utviklings-/innovasjonsarbeid presenteres for medstudenter. Omfang: 15 minutter
  3. Tilstedeværelse på medstudenters muntlige fremlegg. Ved sykdom eller liknende kan faglærer gi en kompensatorisk oppgave. Studenten må selv ta kontakt for å avtale dette med faglærer.

Hensikten med arbeidskravene er å synliggjøre og understøtte leddene i utviklings-/ og innovasjonsarbeid.

*Dersom det ikke kan dannes grupper fra et arbeidssted/skole kan arbeidet legges frem i individuelt etter avtale med fagansvarlig

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen består av en fagtekst om eget utviklings-/innovasjonsarbeid. Teksten skal skrives etter gitt kriterier. I teksten skal det anvendes relevant teori. Arbeidet gjøres individuelt, omfang på 2000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

 

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon av hjemmeeksamen èn gang. Ved senere forsøk og ved forbedring av karakter må det utformes ny oppgave.
  • Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.