EPN

LSPB6100 Den praktiserende og reflekterende lærer Emneplan

Engelsk emnenavn
The Reflective Classroom Practitioner
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring for 1. - 4. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Tre sentrale temaer i emnet Den praktiserende og reflekterende lærer er det lekende og lærende barnet, begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk og kommunikasjon og klasseromskultur.

Anbefalte forkunnskaper

x

Forkunnskapskrav

Opptak til emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
  • har fordypet kunnskap om begynneropplæring i flerspråklige og flerkulturelle klasserom
  • har avansert forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
  • har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
  • har forskningsbasert kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov
  • har innsikt i rollen som lærerspesialist

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder,
  • kan sikre at gode faglige, sosiale og praktisk-estetiske læringsprosesser blir ivaretatt i begynneropplæringen
  • kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
  • kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse og kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk
  • kan formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig til kollegaer på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
  • kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse
  • kan vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning

Innhold

  • Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betraktning både kroppslige, affektive, kognitive og utforskende perspektiver
  • Faglig tilrettelegging for overgangen barnehage-skole og for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk.
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng.
  • Kommunikasjon og klasseromskultur.
  • Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, didaktisk refleksjon, meningsskaping og dialog.
  • Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen.
  • Refleksjoner om kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle ¿

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Individuelle arbeidskrav

  • Studentene skal skrive en refleksjonslogg etter hver samling, i alt tre slike på 500 - 800 ord hver. Nærmere retningslinjer om innhold vil bli gitt i undervisningsplanen.
  • Planlegge og gjennomføre et arbeid med elever (for eksempel undervisning, samtale, observasjon) på bakgrunn av en godkjent problemstilling.

o   Etter gjennomføringen leveres et individuelt skriftlig notat på 1000 ord +/- 10 %.

o   Notatet er en sammenfatning av resultater som skal presenteres og drøftes i et seminarinnlegg på inntil 15 minutter.

o   Studentene skal gi hverandre muntlig respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminaret. Både notat og seminarinnlegg må godkjennes.

  • Ett av arbeidskravene (individuelt eller gruppe) skal deles i eget kollegium

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Arbeidskrav i gruppe

  • To gruppeoppgaver (to til fire studenter pr. gruppe) knyttet til faglige og didaktiske tema og bruk av pensumlitteratur + evt. annen relevant litteratur. En oppgave skal ta utgangspunkt i matematikk, den andre i norsk.

o   Oppgavene inkluderer planlegging og gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning).

o   Deretter drøftes erfaringene i et skriftlig notat. Omfang:  mellom 2-3000 per oppgave.

o   Minst ett av arbeidene er knyttet til pedagogisk bruk av digitale verktøy, og studentene skal dele besvarelsene på studiets digitale plattform.

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i blant annet arbeidskravene

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. 

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. 

Opptakskrav

Se programplanen.