Studieinfo emne LSPB6100 2021 HØST
LSPB6100 Den praktiserende og reflekterende lærer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Reflective Classroom Practitioner
- Studieprogram
-
Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring for 1. - 4. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Tre sentrale temaer i emnet Den praktiserende og reflekterende lærer er det lekende og lærende barnet, begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk og kommunikasjon og klasseromskultur.
Anbefalte forkunnskaper
x
Forkunnskapskrav
Opptak til emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
- har fordypet kunnskap om begynneropplæring i flerspråklige og flerkulturelle klasserom
- har avansert forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
- har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
- har forskningsbasert kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov
- har innsikt i rollen som lærerspesialist
Ferdigheter
Studenten
- kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder,
- kan sikre at gode faglige, sosiale og praktisk-estetiske læringsprosesser blir ivaretatt i begynneropplæringen
- kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
- kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk
- har profesjonsfaglig digital kompetanse og kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk
- kan formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig til kollegaer på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
- kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse
- kan vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning
Innhold
- Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betraktning både kroppslige, affektive, kognitive og utforskende perspektiver
- Faglig tilrettelegging for overgangen barnehage-skole og for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk.
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng.
- Kommunikasjon og klasseromskultur.
- Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, didaktisk refleksjon, meningsskaping og dialog.
- Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen.
- Refleksjoner om kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle ¿
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Individuelle arbeidskrav
- Studentene skal skrive en refleksjonslogg etter hver samling, i alt tre slike på 500 - 800 ord hver. Nærmere retningslinjer om innhold vil bli gitt i undervisningsplanen.
- Planlegge og gjennomføre et arbeid med elever (for eksempel undervisning, samtale, observasjon) på bakgrunn av en godkjent problemstilling.
o Etter gjennomføringen leveres et individuelt skriftlig notat på 1000 ord +/- 10 %.
o Notatet er en sammenfatning av resultater som skal presenteres og drøftes i et seminarinnlegg på inntil 15 minutter.
o Studentene skal gi hverandre muntlig respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminaret. Både notat og seminarinnlegg må godkjennes.
- Ett av arbeidskravene (individuelt eller gruppe) skal deles i eget kollegium
Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Arbeidskrav i gruppe
- To gruppeoppgaver (to til fire studenter pr. gruppe) knyttet til faglige og didaktiske tema og bruk av pensumlitteratur + evt. annen relevant litteratur. En oppgave skal ta utgangspunkt i matematikk, den andre i norsk.
o Oppgavene inkluderer planlegging og gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning).
o Deretter drøftes erfaringene i et skriftlig notat. Omfang: mellom 2-3000 per oppgave.
o Minst ett av arbeidene er knyttet til pedagogisk bruk av digitale verktøy, og studentene skal dele besvarelsene på studiets digitale plattform.
Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i blant annet arbeidskravene
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Opptakskrav
Se programplanen.