EPN-V2

LSGF6200 Literacy in Primary School, level 1, Unit 2 Course description

Course name in Norwegian
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter 1, emne 2
Study programme
Literacy in Primary School, level 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Plenumsforelesninger.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnelitteratur og fagtekster for barn på bokmål og nynorsk
  • har kunnskap om leseforståelse og tolkingskompetanse
  • har kunnskap om hvordan skolebiblioteket kan utnyttes som arena for læring og opplevelse
  • har kunnskap om lesing og skriving som redskap for læring og del av kompetansen i alle fag
  • har kunnskap om digitale ressurser til bruk i tekstarbeid
  • har kunnskap om aksjonslæring i praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, vurdere og drive systematisk arbeid med barnelitteratur og fagtekster for barn
  • kan bruke skolebibliotek som støtte i arbeid med lese- og skrivestimulering
  • kan planlegge og evaluere lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
  • kan bruke relevant praktisk og teoretisk kunnskap i et undervisningsrettet utviklingsarbeid og kan evaluere og dokumentere dette

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan systematisk arbeid med skjønnlitteratur, læreboktekster og andre fagtekster for barn kan bidra til motivasjon for lesing og skriving, utvikle tolkingskompetanse og styrke grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving som basis for læring i alle fag

Content

  • Økonomisk aktivitet og inflasjon.
  • Pengepolitikk.
  • Finanspolitikk.
  • Åpne økonomier, valutakurs.
  • Konjunkturer.
  • Institusjoner.
  • Finansmarkeder.

Teaching and learning methods

Kalkulator (se eget reglement).

Én ordbok (enten morsmål-engelsk/engelsk-morsmål eller engelsk-engelsk).

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Grading scale

Gradert karakterskala, A-F.

Examiners

Fredrik Wulfsberg