Programplaner og emneplaner - Student
LSGF6200 Literacy in Primary School, level 1, Unit 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter 1, emne 2
- Study programme
-
Literacy in Primary School, level 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Plenumsforelesninger.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnelitteratur og fagtekster for barn på bokmål og nynorsk
- har kunnskap om leseforståelse og tolkingskompetanse
- har kunnskap om hvordan skolebiblioteket kan utnyttes som arena for læring og opplevelse
- har kunnskap om lesing og skriving som redskap for læring og del av kompetansen i alle fag
- har kunnskap om digitale ressurser til bruk i tekstarbeid
- har kunnskap om aksjonslæring i praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, vurdere og drive systematisk arbeid med barnelitteratur og fagtekster for barn
- kan bruke skolebibliotek som støtte i arbeid med lese- og skrivestimulering
- kan planlegge og evaluere lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
- kan bruke relevant praktisk og teoretisk kunnskap i et undervisningsrettet utviklingsarbeid og kan evaluere og dokumentere dette
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan systematisk arbeid med skjønnlitteratur, læreboktekster og andre fagtekster for barn kan bidra til motivasjon for lesing og skriving, utvikle tolkingskompetanse og styrke grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving som basis for læring i alle fag
Content
- Økonomisk aktivitet og inflasjon.
- Pengepolitikk.
- Finanspolitikk.
- Åpne økonomier, valutakurs.
- Konjunkturer.
- Institusjoner.
- Finansmarkeder.
Teaching and learning methods
Kalkulator (se eget reglement).
Én ordbok (enten morsmål-engelsk/engelsk-morsmål eller engelsk-engelsk).
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Grading scale
Gradert karakterskala, A-F.
Examiners
Fredrik Wulfsberg