EPN-V2

LORO6000 Ledelse og organisasjonsutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership and Organizational Development
Studieprogram
Ledelse og organisasjonsutvikling
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi en bred oversikt over ledelsesfaget og gi studentene muligheter for å reflektere over og utvikle sin egen ledelsespraksis. Ledelse og organisering i norsk offentlig sektor vil bli særlig belyst. Emnet vil videre gi innblikk i ulike diagnoseverktøy for å forstå organisasjonsutfordringer, og gi kunnskaper og ferdigheter knyttet til organisasjonsutvikling, ulike typer endringsarbeid og metoder i endringsarbeidet. Ulike teorier om ledelse av endringsprosesser i organisasjoner, såkalt endringsledelse, vil bli drøftet.

Studentene vil, gjennom praktiske øvelser og gruppeoppgaver, settes i stand til å analysere både organisasjoner og egen lederrolle, samt gjøre studentene bedre i stand til å forstå samspillet mellom leder og medarbeider. Studentene skal i løpet av studiet arbeide med konkrete utviklingsprosesser på egen arbeidsplass. Disse skal ha fokus på organisasjonsutvikling, men også på å utvikle egen lederrolle. Studentene får veiledning i dette arbeidet.

Emnet er et oppdragsemne som har et faglig nivå tilsvarende masternivå.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om hvilke strategiske utfordringer offentlig sektor i Norge står overfor med fornyete krav til endringsledelse, og innsikt i og forståelse av hvordan slike utfordringer kan møtes
  • inngående kunnskap om formålet med og innholdet i strategi og strategiprosesser
  • kunnskaper om den strategiske ledelsens rolle i forhold til overordnet politisk-administrativ styring og andre styrings- og ledelsesformer i virksomheten
  • avansert kunnskap om instrumentelle, strategiske og relasjonelle perspektiver på ledelse og organisasjonsutvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • anlegge ulike teoretiske perspektiver i forståelse av ledelse og organisasjonsutvikling
  • bruke relevant teori for å reflektere over egen lederpraksis
  • analysere strategiske utfordringer og bruke noen utvalgte verktøy for å kartlegge behov for endring
  • bidra i planleggingen, implementeringen og ledelsen av en endrings - eller organisasjonsutviklingsprosess
  • ta i bruk relevant teori for å gjennomføre systematisk analyse- og utredningsarbeid
  • anvende oppnådde kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen ledelse og organisasjonsutvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende forskningsbasert kunnskap om ledelse som er relevant for egen ledelsespraksis
  • videreutvikle sine ferdigheter i et kollegialt samarbeid
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil variere mellom forelesninger, oppgaveløsning, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er krav om 80 % oppmøte på samlingene. Studenten vil miste retten til å framstille seg til eksamen dersom fraværet overstiger 20 %.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen i emnet er en individuell prosjektoppgave. Arbeidet med prosjektoppgaven starter etter første undervisningssamling. Problemstillingen godkjennes av faglærer. I arbeidet med prosjektoppgaven mottar studentene 1 times veiledning, enten i forbindelse med samling eller web-basert.

Prosjektoppgaven skal ha en ramme på maksimum 20 sider. Tittelside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelt forord kommer i tillegg. Oppgaven skal ta utgangspunkt i problemstillinger i utviklingen av egen organisasjon og/eller enhet. Problemstillingen (-e) skal belyses med utgangspunkt i aktuell teori og inneholde en drøfting av ulike tilnærminger for å arbeide med problemstillingen (-e). Det skal refereres til relevant faglitteratur i drøftingen. Oppgaven skal også inneholde en refleksjonsdel der studenten bes redegjøre for og drøfte ledelsesutfordringer og egen læring. Oppgaven skal normalt besvares på bokmål eller nynorsk og følge fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.

Hjelpemidler ved eksamen

The course builds on SYKP/SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care. This course teaches students how to work in a scientific manner. They should be able to read research articles and gain insight into methodical strengths and weaknesses of said articles. Qualitative and quantitative methods, or a combination of these are part of the course. Students will study the research process and basic scientific methods through practical exercises. The course contributes to understanding how scientific methods lay the basis for research results.

Vurderingsuttrykk

Admission to the programme.

Sensorordning

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is capable of

  • explaining the stages of the research process
  • describing the connection between the theory of science and research methods
  • understanding the interpretation of and the background for key effect estimates and dispersion measures used in scientific studies

Skills

The student is capable of

  • describing methods for the collection and analysis of quantitative and qualitative data
  • reflecting on the concept of quality in qualitative versus quantitative methods such as validity, reliability, soundness and trustworthiness
  • describing differences between the humanistic and natural sciences research traditions

Competence

The student is capable of

  • reflecting on how research results are influenced by choices of method and interpretation during the research process
  • assessing research ethical aspects

Opptakskrav

Lectures, group work, seminars with presentations and self-study.