Programplaner og emneplaner - Student
LEUS6000 Legal Training for Leaders Course description
- Course name in Norwegian
- Juss for ledere
- Study programme
-
Legal Training for Leaders
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 21. juni 2004
Revisjon godkjent av studieutvalget 13. januar 2015, 23. mai 2016 og 1. juni 2016
Redaksjonelle endringer foretatt 3. juni 2016 og 24. oktober 2016
Revisjon godkjent av studieutvalget 11. mai 2017
Redaksjonelle endringer foretatt 19. juni og 20. desember 2017
Revisjon godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 27. november 2017
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 24. mai 2018
Redaksjonell endring foretatt 12. juli 2018
Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 22. mars 2019
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 17. februar 2020
Redaksjonell endring foretatt 3. mars 2021
Gjeldende fra høstsemesteret 2021
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 12. februar 2024
Gjeldende fra høstsemesteret 2024
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- Inngående kunnskap om juridisk metode og saksbehandlingsregler
- Avansert kunnskap om rettigheter og plikter i barnehage og skole for ledere og personale, samt barnehagers og skolers rettigheter og plikter overfor barn/elever og foreldre
- Dybdeinnsikt i samarbeid med eier, foreldre, personale, tillitsvalgte, verneombud og tverrfaglige instanser lokalt og nasjonalt
- Spesialisert kunnskap om lederes stillingsvern, personvern, varsling og konflikthåndtering i barnehage og skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- Bruke barnekonvensjonen og mestre saksbehandlingsregler i avgjørelser som gjelder barn
- Gjennomføre analyser av egen praksis og forbedringspotensial og utvikle tiltak på egen arbeidsplass
- Håndterer kolliderende rettigheter og konflikter i barne- og elevgrupper og mellom foreldre og mellom foreldre og barn
- Utøve oppgaver hvor system- og tverrsektoriell forståelse ligger til grunn
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Identifisere og forstå foreldre og barns/elevers behov for et trygt og godt miljø i barnehage og skole
- Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i styrer/rektors rolle, ansvar og myndighet
- Se sammenhenger og avdekke spenninger mellom ulike aktørers roller i saker der disse er involvert
- Kommunisere med eier om egne vurderinger av faglig og pedagogisk art, være proaktive og selv ta initiativ til forandringer
Content
Rules for study progress
All coursework requirements/compulsory activities must be completed/passed in order for the student to take the exam in a course. All exams in an academic year must be passed in order for the student to continue to the next academic year. The student must have earned at least 20 credits in the first semester in order to take the practical training in the second semester.
Suitability assessment
The Bachelor’s Programme in Social Work falls under the scope of the Regulations relating to Suitability Assessment in Higher Education, adopted by the Ministry of Education and Research on 30 June 2006:
A suitability assessment is a comprehensive assessment of the student’s academic and personal qualifications for work as a health care or social worker. More information about the suitability assessment can be found on the intranet for OsloMet students.
Student participation
Student representative
Each year group elects two or three students as its representatives. The student representatives of each year group have regular meetings with the lecturer who is coordinator for the programme year (class coordinator) in order to provide a situation report from the year group.
Dialogue seminars and dialogue meetings
Each year, a one-day seminar and a shorter dialogue meeting are held which are attended by the student representatives for all three years of the programme and representatives of the programme. The theme of the dialogue seminar is discussed with the students in advance.
Interprofessional project – INTERACT
Students participate in the INTERACT project in which part of the teaching programme is taken in interprofessional student groups. The teaching content (INTER1100, INTER1200 and INTER1300) in the first, second and third year, respectively, becomes more complex for each year, and is integrated as a compulsory coursework requirement in the existing courses in the programme description. For further information about INTERACT, see https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact.
Teaching and learning methods
Studiet er organisert med fire samlinger hvor hver samling består av to fulle arbeidsdager. Samlingene består av forelesninger og arbeid i grupper. Studentene samarbeider i faste læringsgrupper gjennom hele studiet. Dette innebærer samarbeid om ulike typer oppgaver på samlingene og digital samhandling mellom samlingene.
Det legges opp til arbeid med juridiske case og utprøving på egen arbeidsplass. Det gjennomføres to møter med egen leder (eier) knyttet til utvikling av tiltak på egen arbeidsplass. Møtene er lagt mellom samling 1 og 2, og mellom samling 4 og eksamen.
Evaluering av samlingene
Evaluering av samlingene, evaluering av arbeid mellom samlingene og studie som helhet vil bli gjennomført på ulike måter, eksempelvis gjennom nettskjema, muntlige evalueringer og studieråd.
Course requirements
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren. Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet omfatter å velge ut, definere og beskrive et utfordrende saksfelt på egen arbeidsplass som er av juridisk karakter. Det gis veiledning på arbeidskravet. Studenten utformer et individuelt notat (omfang: 1000 ord +/- 10%).
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet omfatter løsning av en juridisk case som krever både beskrivelse, analyse og vurdering av juridisk metode. Den enkelte student utformer et individuelt notat av løsning på en juridisk case (omfang: 1500 ord +/- 10%). Det gis veiledning på arbeidskravet.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Deltakelse på ett digitalt eiermøte.
- For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Begrunnelsen for dette er at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i grupper på samlingene.
De digitale eiermøtene er obligatoriske.
Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 prosent samlet undervisningstid for hvert emne.
Assessment
Eksamen er en 72-timers casebasert skriftlig hjemmeeksamen som skal løses individuelt.
Eksamen gjennomføres i 2. semester.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Grading scale
Students at OsloMet – Oslo Metropolitan University have the opportunity to take parts of the programme abroad. The Faculty of Social Sciences has a well-established cooperation with a number of universities, university colleges and institutions in countries both in and outside Europe. A period of study abroad can make an important contribution to academic and personal development; it will provide new challenges in the field, new international contacts, better language skills and insight into other cultures. Students may apply to take their practical training in the fifth semester abroad.
There are specific requirements for taking parts of the programme abroad.
Compulsory assignments and coursework to be read by partner institutions abroad must be written in English.
Exchange students from partner universities can apply to take their practical training in and around Oslo. They must first have completed at least one year of the programme at their institution.
Examiners
Det pedagogiske opplegget vil variere fra et emne til et annet. Arbeidsmåter kan være forelesninger, øvingsoppgaver, oppgavegjennomgåelser, skrivekurs, studiebesøk, diskusjoner, prosjektarbeid, studentpresentasjoner, gruppearbeid, seminarer, kollokvier, veiledning, respons, praksis og selvstudium.
Admission requirements
Assessment and grading shall be in accordance with the provisions on assessment set out in Act No 15 of 1 April 2005 relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University. Students are obliged to familiarise themselves with the applicable rules.
If the attendance requirement is met and the required coursework has been approved, the student is entitled to take the exam, cf. the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University.
The exam question papers are based on the courses taught, the literature (compulsory and self-chosen syllabus) and practical training. For oral exams, relevant acts will be available at the exam venue.
Students register for exams by confirming their individual education plan for the current semester. Students must register for resit/rescheduled exams via Studentweb.
Reference is made to general information about the exam.
Forms of assessment
Various forms of assessment are used during the programme. The form of assessment and any permitted aids are described under the individual course descriptions.
Assessment
The grades pass/fail or a grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.
Exam language
Exams are normally written in Norwegian Bokmål or Nynorsk. Students from Sweden and Denmark can write in their first languages. Students who choose to take parts of the programme abroad must write the required coursework and exam paper in English. The exception is students who have studied in Sweden or Denmark.
Examiners
How the examiners are used is described in detail under the individual course descriptions.
Explanation of grades and appeals
Students have the right to explanations of grades and to appeal against grades awarded and/or formal errors in connection with exams in accordance with Sections 5-2, 5-3 and 3-9 of the Act relating to Universities and University Colleges and Sections 7-3 and 7-4 of the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University. Students who wish to improve their grades may normally only register for ordinary examinations, cf. the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University Section 5-2.
Diploma
After completing the programme, students will be awarded a diploma showing all their final grades in the courses that form the basis for the degree.