Programplaner og emneplaner - Student
LEO-NLSB Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership Role of Early Childhood Education and Care Units
- Studieprogram
-
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
The following aids are permitted:
- Dictionary (English-English), for example Longman Dictionary of Contemporary English
Innledning
OsloMet - storbyuniversitetet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager, heretter kalt styrerutdanningen. Styrerutdanningen gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet og Stiftelsen IMTEC (International Movement Towards Educational Change).
Overordnet mål for studieprogrammet er at studentene skal utvikle seg som ledere til å bli bedre yrkesutøvere av styrerrollen innenfor fagområdet utdanningsledelse. De skal tilegne seg kritisk innsikt i egen yrkesrolle og egen praksis, økt forståelse for barnehagens formål og samfunnsmandat og styrke sin kompetanse og ferdigheter når det gjelder barnehagens rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer.
Styrerutdanningen er en videreutdanning. Studiet er samlingsbasert og organisert som en deltidsutdanning over tre semester. Det er 2-4 samlinger per semester, og hver samling er over 2 dager.
På OsloMet - storbyuniversitetet og Høgskolen i Innlandet kan styrerutdanningen inngå som del av følgende masterstudier som tilbys ved disse institusjonene: masterstudiet i offentlig ledelse og styring, masterstudiet i tilpasset opplæring, masterstudiet i utdanningsledelse (Høgskolen i Innlandet), masterstudiet i barnehagepedagogikk med fordypning i barnehageledelse, og masterstudiet i styring og ledelse (OsloMet). Interesserte som ønsker at emnet skal kunne inngå som del av ett av disse masterstudiene må søke om opptak til det aktuelle masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte masterstudium (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av det aktuelle masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og beståtte emnet. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
Forkunnskapskrav
x
Læringsutbytte
Se læringsutbyttebeskrivelser under hvert tema.
Innhold
Studiet består av følgende temaer:
- Rollen som styrer og leder av barnehagen
- Ledelse av barnehagen som pedagogisk virksomhet
- Tidlig innsats og inkluderende fellesskap - Samarbeid med andre
- Utvikling og endring
Det undervises i tema 1 i første semester, tema 2 i andre semester og tema 3 i tredje semester. Tema 4 er gjennomgående i studiets tre semestre.
Tema 1: Rollen som styrer og leder av barnehagen
I dette temaet fokuseres det på den rollen og funksjonen leder i barnehagen har. Undervisningen tar for seg forskning og teori omkring ledelse og organisasjon, og det legges vekt på at den enkelte skal utvikle sine lederferdigheter. Det handler blant annet om å se seg selv som leder, være en trygg og modig leder, møte utfordringer, analysere og definere egen lederrolle, og utvikle lederidentitet.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om teori og forskning om organisasjon og ledelse
- avansert kunnskap om å skape et godt arbeidsmiljø for alle
- avansert kunnskap om barnehagens interne og eksterne krav
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- definere egen lederrolle, utvikle identitet som leder, kartlegge egne lederutfordringer og arbeide med konkrete forbedringsønsker som leder
- tydelig kommunisere krav, forventninger og mål til de ansatte, samt støtte og veilede
- kritisk reflektere, ta initiativ, utnytte spillerom, påvirke og endre rammebetingelser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har integritet, er en modig og trygg leder innad og utad, kan vurdere egen funksjon og rolle i dialog med tilsatte.
- er forutsigbar, tydelig og synlig rollemodell og forbilde
- kan begrunne valg og prioriteringer på bakgrunn av profesjonelt skjønn
Tema 2: Ledelse av barnehagen som pedagogisk virksomhet
Sentralt i dette temaet er at deltakerne skal videreutvikle sine profesjonskunnskaper i barnehagepedagogikk for å kunne ivareta barnehagen som en pedagogisk virksomhet. Det handler blant annet om å utvikle en kultur i barnehagen hvor samfunnsmandatet ivaretas, hvor målsettinger nås, hvor barnehagen er en lærende organisasjon der styrer leder prosesser av faglige og etiske refleksjoner i personalgruppen. Videre omhandler temaet kompetanseutvikling og veiledning.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående forskningsbasert kunnskap i barnehagepedagogikk, og kunnskap om hvordan ivareta barnehagen som en pedagogisk virksomhet
- avansert kunnskap om å bygge pedagogteam, styrke de ansattes faglige muligheter, utvikle gode profesjonelle læringsfellesskap, betydningen og utvikling av en felles kultur, felles pedagogisk plattform og felles mål
- inngående kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og om organisasjonsbygging
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kritisk reflektere og analysere sammenhenger mellom pedagogisk innhold og offentlig styring
- lede kollektive læringsprosesser
- kunne utvikle barnehagen som organisasjon og dens kultur
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kjenner til barnehageansattes aktivitetsplikt og ivaretar denne
- kan veilede, følge opp, motivere og støtte medarbeidere i ulike situasjoner og prosesser i organisasjonen, samt sørge for at alle medarbeidere tar medansvar for arbeidet i barnehagen
- kan sørge for at det pedagogiske arbeidet er i tråd med barnehagelov og rammeplan, inkludert samisk språk og kultur, samt å utvikle en felles forståelse for dette i hele personalgruppa
Tema 3. Tidlig innsats og inkluderende fellesskap - samarbeid med andre
Temaet tar utgangspunkt i at barnehagen skal være inkluderende og legge til rette for at alle barn skal ha et godt tilbud. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud i samarbeid med foreldre.
Temaet vil også omhandle styrers rolle i samarbeid med andre: styrer skal initiere, legge til rette for og gjennomføre samarbeid med barnevern, helsestasjon og skolen, blant annet for å sikre gode overganger og sørge for at barnehagen ivaretar sin helsefremmende og forebyggende funksjon og at barnehagen bidrar til å utjevne sosiale forskjeller.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap innen teori og forskning på feltet tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø
- avansert kunnskap om samfunnsendringer som syn på barndom, barn som medborgere i et demokrati, ulike familiesammensetninger, sosial ulikhet og mangfoldets betydning
- avansert kunnskap om ulike perspektiver på samarbeid, og ulike former for samarbeid
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- utøve og lede en ressursorientert tilnærming i barnehagen som en pedagogisk virksomhet
- forebygge, avdekke, dokumentere og iverksette tiltak
- sikre at barnehagen har innarbeidet rutiner for samarbeid med relevante institusjoner
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan involvere og engasjerer ansatte og foreldre i arbeidet med å nå felles målsetting
- kan utvikle en kultur for samarbeid med andre
- kan håndterer usikkerhet, uklarhet, dilemmaer og konflikter, ha en tydelig kommunikasjon med alle aktører
Tema 4: Utvikling- og endringsarbeid
I temaet er utgangspunktet at ledelse av utviklings- og endringsprosesser er en helt sentral oppgave, og at det kreves gode didaktiske kunnskaper og lederferdigheter. Å forstå hvordan slike prosesser fungerer, å motivere sine ansatte, sørge for refleksjon og medvirkning og arbeide med mål, er sentralt i arbeidet. Ivaretakelse av personalgruppas behov for kompetanseutvikling er her viktig. For å gjennomføre gode prosesser kreves en kultur som tilrettelegger for at barnehagen fungerer som en lærende organisasjon, og at styrer fremmer kritisk refleksjon og felles forståelse av samfunnsmandatet. Dette handler også om å bygge gode profesjonsfellesskap.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om organisasjonsutvikling, organisasjonslæring, endringsprosesser og beslutningsprosesser
- avansert kunnskap om å lede utviklings- og endringsprosesser, motivere, utvikle og utfordre læringsfellesskapet, og om makt og påvirkning
- avansert kunnskap om barnehagemyndighet, barnehageeier og barnehagens rolle i utviklings- og endringsprosesser
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- lede og styre utviklingsprosesser, organisasjonslærings- og endringsprosesser og anvende ulike endringsstrategier
- motivere sine ansatte, støtte kompetanseutvikling, sørge for medvirkning og arbeide med mål
- samarbeide med barnehageeier og andre involverte i utviklings- og endringsprosesser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- ivaretar samfunnsmandatet og håndterer foreldrekrav innenfor et slikt mandat
- kan til enhver tid sette seg inn i gjeldende nasjonale og lokale føringer, og bruke sin faglige kunnskap og sitt profesjonelle skjønn til å vurdere, oversette og implementere disse i barnehagen
- utøver etisk bevissthet og kritisk refleksjon
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gjennomføres med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og seminarer. Arbeid med utviklingsprosjektet og arbeidskrav legges mellom samlingene. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen. Undervisningen vil i stor grad være problembasert, og det vil bli tatt utgangspunkt i eksempler fra studentenes erfaring som styrer/assisterende styrer.
Studenten skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen barnehage som skal være knyttet til lederrollen. Gjennom prosjektet skal studenten arbeide systematisk med problemstillinger basert på barnehagens utviklingsbehov. Koblingen til egen lederjobb og barnehageeier ivaretas gjennom presentasjoner og prosessgrupper knyttet til utviklingsprosjektet, casearbeid og ferdighetstrening i prosessgruppen under samlingene.
Hver student blir knyttet til en prosessgruppe ved studiestart, og hver prosessgruppe har en prosessveileder. I gruppene utøver studentene ferdighetstrening, som blant annet kan være kollegaveiledning, refleksjon og observasjon. Slik ferdighetstrening knyttes opp mot teori, undervisning og egen praksis.
Det forventes at studentene benytter elektronisk læringsplattform for å holde seg oppdatert i forhold til informasjon, for innlevering av arbeidskrav og prosjektrapport, til veiledning og til diskusjoner seg imellom og med veiledere.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The main purpose of the course is to improve the students' ability to communicate in English both in writing and orally in a professional business context. The course is cross-curricular since a large part of the syllabus is related to subjects within business and economics. It will prepare the students to deal with real situations in the business world. The course is organized around three main areas: British and American economies and their roles in global trade and finance; internal business communication; external business communiction.
Language of instruction is English.
Vurdering og eksamen
None
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has a wide vocabulary in economic/administrative English
- knows the main oral and written genres of business communication
- knows the main points of grammar necessary for correct and idiomatic usage of the English language
- has knowledge of various cross-curricular business topics
- has knowledge about the British and American economies and business worlds as well as some knowledge about their roles in global trade and finance
Skills
The student
- can write professional English for academic and business purposes
- can speak English in a formal and correct manner
- can deal with professional situations in the business world
- can accommodate speakers from various linguistic and cultural backgrounds
- can understand spoken and written English used in a business context
- can use professional vocabulary in oral and written contexts
- can discuss, analyse and reflect on various issues and texts in English
- has developed their practical problem-solving skills
General competence
The student
- has developed their communicative competence in English, which includes linguistic, intercultural and strategic competencies
- can function well in most professional situations internationally
- can apply their skills and knowledge of business English
- can understand English language curricula and lectures in other subjects better
Vurderingsuttrykk
In addition to lectures there are case studies, group work, assignment review, discussions, student presentations, and a written assignment. Regular attendance and active participation in classroom activities are expected. Independent study is required.
Sensorordning
The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:
Oral requirements:
- Participation in one formal meeting based on a case
- An oral presentation in groups, 10-12 minutes
Written requirement:
- A group formal report based on one of the cases (attendance is mandatory for the case the students write about)
Feedback will be given on all assignments. The aim of the coursework requirements is for the students to develop oral and written skills through practice.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirements have not been approved, the students will be given one opportunity to submit/present an improved version by the given deadline.
Opptakskrav
The exam in the course is a supervised of 5 hours.