Programplaner og emneplaner - Student
LEO-NLSB Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership Role of Early Childhood Education and Care Units
- Studieprogram
-
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
All PhD candidates who lack formal training in research ethics
This course is primarily meant for students enrolled in a Ph.D. program. If the total number of applicants fall below the maximum number of participants we can accept, other applicants with a master’s degree or equivalent (120 ECTS) will be considered for admission
Innledning
OsloMet - storbyuniversitetet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager, heretter kalt styrerutdanningen. Styrerutdanningen gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet og Stiftelsen IMTEC (International Movement Towards Educational Change).
Overordnet mål for studieprogrammet er at studentene skal utvikle seg som ledere til å bli bedre yrkesutøvere av styrerrollen innenfor fagområdet utdanningsledelse. De skal tilegne seg kritisk innsikt i egen yrkesrolle og egen praksis, økt forståelse for barnehagens formål og samfunnsmandat og styrke sin kompetanse og ferdigheter når det gjelder barnehagens rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer.
Styrerutdanningen er en videreutdanning. Studiet er samlingsbasert og organisert som en deltidsutdanning over tre semester. Det er 2-4 samlinger per semester, og hver samling er over 2 dager.
På OsloMet - storbyuniversitetet og Høgskolen i Innlandet kan styrerutdanningen inngå som del av følgende masterstudier som tilbys ved disse institusjonene: masterstudiet i offentlig ledelse og styring, masterstudiet i tilpasset opplæring, masterstudiet i utdanningsledelse (Høgskolen i Innlandet), masterstudiet i barnehagepedagogikk med fordypning i barnehageledelse, og masterstudiet i styring og ledelse (OsloMet). Interesserte som ønsker at emnet skal kunne inngå som del av ett av disse masterstudiene må søke om opptak til det aktuelle masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte masterstudium (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av det aktuelle masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og beståtte emnet. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
Forkunnskapskrav
x
Læringsutbytte
Se læringsutbyttebeskrivelser under hvert tema.
Innhold
The following subjects will be addressed:
- History of research ethics
- The Norwegian system of committees, laws, and institutions
- Philosophy of research ethics
- Values in science
- Social responsibility
- Misconduct
- Conflicts of interest
- Authorship
- Coproduction
- International collaboration
- Informed consent
- Internet research
- Data management
- Integrity
- Accountability
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gjennomføres med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og seminarer. Arbeid med utviklingsprosjektet og arbeidskrav legges mellom samlingene. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen. Undervisningen vil i stor grad være problembasert, og det vil bli tatt utgangspunkt i eksempler fra studentenes erfaring som styrer/assisterende styrer.
Studenten skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen barnehage som skal være knyttet til lederrollen. Gjennom prosjektet skal studenten arbeide systematisk med problemstillinger basert på barnehagens utviklingsbehov. Koblingen til egen lederjobb og barnehageeier ivaretas gjennom presentasjoner og prosessgrupper knyttet til utviklingsprosjektet, casearbeid og ferdighetstrening i prosessgruppen under samlingene.
Hver student blir knyttet til en prosessgruppe ved studiestart, og hver prosessgruppe har en prosessveileder. I gruppene utøver studentene ferdighetstrening, som blant annet kan være kollegaveiledning, refleksjon og observasjon. Slik ferdighetstrening knyttes opp mot teori, undervisning og egen praksis.
Det forventes at studentene benytter elektronisk læringsplattform for å holde seg oppdatert i forhold til informasjon, for innlevering av arbeidskrav og prosjektrapport, til veiledning og til diskusjoner seg imellom og med veiledere.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Det skal leveres to individuelle arbeidskrav i løpet av studiet.
Følgende arbeidskrav i første semester må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Skriftlig forarbeid (ca. 2000 ord) knyttet til utviklingsprosjektet og egen lederrolle.
Følgende arbeidskrav i andre semester må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Skriftlig arbeidskrav om egen lederrolle og barnehagen som organisasjon (ca. 2000 ord). Arbeidskravet er knyttet til utviklingsprosjektet.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle prosessveilederen. Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med prosessveileder.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om deltakelse på alle deler av samlingene. Studentene har utdanningsbakgrunn med forskjellig faglig fordypning og ledererfaring fra ulike barnehager. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.
Vurdering og eksamen
Ved bruk av varierte vurderingsformer legges det til rette for at studentene skal kunne dra nytte av sin erfaringsbakgrunn.
Eksamen gjennomføres i siste semester. Avsluttende vurdering er en individuell rapport fra utviklingsprosjekt med påfølgende muntlig eksamen.
Studenten arbeider med rapporten gjennom utdanningens tre semestre, forventet omfang 9000-11000 ord, ca. 30 sider. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i rapporten og pensum, og gjennomføres som en individuell presentasjon. Presentasjonen er på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra en intern og en ekstern sensor (om lag 15 minutter). Presentasjonen skjer med studentens læringsgruppe til stede.
Avsluttende vurdering uttrykkes i én karakter ut fra karakterskalaen A-F. Denne karakteren fastsettes etter avsluttet muntlig eksamen. Det benyttes ekstern og intern sensor.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
The following learning outcomes are associated with the successful completion of this course:
Knowledge
The candidate
- is familiar with guidelines and regulations for research ethics
- is familiar with key ethical themes and challenges
- is familiar with relevant stakeholders and institutions
Skills
The candidate
- can apply the principles of research ethics to specific research projects
- can form an independent judgment concerning a variety of challenges related to research ethics
- can access relevant resources and procedures
Vurderingsuttrykk
This course is taught using lectures, discussion, group work and work requirements made in preparation for class assignments. The last day of the course is dedicated to prepared presentations and discussion of the research projects of participants.
Sensorordning
This course involves interdisciplinary discussion of subjects and active participation in class is a prerequisite to develop good understanding of the course content. Student attendance of at least 80 % is therefore mandatory to be eligible for examination. The course leader can exempt students from this requirement only under special and individual circumstances. In these cases, extensive reading of the course literature can compensate for the lack of attendance.
Participants who are absent from the requisite class attendance without a valid reason will lose the right of examination.
Mandatory assignments are evaluated as a pass or fail.
Opptakskrav
Participants will receive 5 ECTS for successful completion of the course. This includes the attendance requirement as well as passing the essay examination. The essay will discuss a key challenge in research ethics and ways to deal with it. Participants should explain why they think their chosen subject is especially important for their project or their type of research. The essay is to be about 4000 words and must be handed in before the submission deadline.
The essay will be examined by the course leader and is assessed as a pass or fail. If the essay is not passed, students are given another chance to edit their submission on a later agreed upon deadline.
The essay examination is based on the descriptions of the course’s learning outcomes.
It is not possible to request an extension of the submission deadline. Exceptions from this are only made in cases of documented sick leave. The deadline for submission will then be postponed based on the documented period of sick leave.
Support materials for assessment/examination
All
Right to appeal
Students may appeal their grade and formal errors in accordance with the Act relating to universities and university colleges and Regulations relating to studies and examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University.