EPN

LEDU6000 Ledelse av utviklings- og endringsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership of school development and change
Studieprogram
Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

OsloMet-storbyuniversitetet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om et videreutdanningstilbud for styrere i barnehagen og skoleledere. Ledelse av utviklings- og endringsarbeid gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet. Emnet skal gi styrere i barnehagen og skoleledere økt kunnskap og ferdigheter i ledelse av utvikling- og endringsarbeid, og tilsvarende ferdigheter i å lede konkret forbedring og endring i den enkelte barnehage og på den enkelte skole. Emnet baserer seg på rammeverket for Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) og Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) og de krav og forventninger som stilles til styrere i barnehagen og rektorer. Det innbefatter samarbeid med barnehage- og skoleeier. Fagområdet vektlegger fordypning i form av kunnskaper om hvordan barnehagen og skolen kan vise evne og vilje til endring og utvikling for å møte de store samfunnsendringene de står overfor. Dersom barnehagen og skolen skal lykkes i å forberede barna og elevene på disse store samfunnsmessige endringer, må kvalitetsarbeidet drives i regi av systemiske og lærende organisasjoner. Norsk barnehage og skole vil være i en utvikling som vil kreve ny kompetanse blant ledere. Profesjonelle læringsfellesskap representerer en arena for drøfting av hvordan nasjonale mål kan transformeres i den enkelte barnehage og skole, ikke minst hvordan de nye ideene utfordrer leder- og ansattrollen, samt barnehage- og skolekulturen.

Styrer og rektor blir pekt ut som den aktøren som har størst ansvar for at hver barnehage og skole gjennomgår en slik utvikling, men ledelse er ikke noe en person kan gjøre alene. Tvert imot kjennetegnes ledelse av tett samhandling mellom lederne og de som skal ledes. I utvikling og endringsarbeid kommer dette til uttrykk ved at aktørene hele tiden må forhandle om hva som skal forbedres. Det betyr at de gode «oppskriftene» ikke kan kopieres fra en barnehage/skole til en annen barnehage/skole, eller fra en kommune/fylkeskommune til en annen kommune/fylkeskommune. Kunnskap om hva som skjer gjennom initierings-, implementerings- og vurderingsfasen er nyttig. Men den største utfordringen ligger i samspillet med barnehagens og skolens profesjonelle læringsmiljø, der problemer, konflikter og sammenbrudd kan forekomme. Emnet skal være forskningsbasert og samtidig være praksisrettet. Studiet er basert på at studentene er ansatt som styrere i barnehagen eller som skoleledere i grunnskole eller videregående opplæring, og at de kombinerer studium og arbeid.

Ledelse av utviklings- og endringsarbeid er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan emnet inngå som del av en masterutdanning i barnehagekunnskap og studieretning barnehageledelse, utdanningsledelse eller andre relevante masterutdanninger. Kandidater som ønsker at studiet skal kunne inngå som del av et slikt masterstudium, må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått studium i ledelse av utviklings- og endringsarbeid. Det er opp til den enkelte institusjon å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Forkunnskapskrav

Opptak til programmet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • Spesialisert kunnskap om planlegging, implementering og evaluering i utviklings- og endringsarbeid
  • Avansert kunnskap om hvordan implementeringsfasen kan følges opp gjennom forpliktende tiltak i utprøving av ny praksis
  • Dybdeinnsikt i hvordan barnehage/skolekulturer påvirker lederens handlingsrom
  • Inngående kunnskap om hvordan ledere i samarbeid med tilsatte kan utvikle organisasjonen som et profesjonelt lærende fellesskap

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Identifisere utviklings- og endringsbehov
  • Bruke observasjon, intervjuer og kartleggingsundersøkelser som grunnlag for evaluering og organisasjonslæring
  • Gjennomføre avgrensede analyser av barnehage-/skolekultur og organisasjonskultur
  • Lede analyseprosesser i personalet

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i -utviklings- og endringsprosesser
  • Se sammenhenger mellom nasjonale føringer og forventninger om kvalitet og barnehagens og skolens daglige virksomhet, samt å avdekke hvilke spenninger som vil kunne oppstå i endringsarbeidet
  • Begrunne barnehager og skolers prioriteringer av utviklingsområder internt og eksternt

Innhold

Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:

  • Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger à to dager med tillegg av nettbaserte aktivitet
  • Ett digitalt barnehage- eller skolebesøk
  • To individuelle arbeidskrav relatert til eget utviklingsområde, en grupperapport i forbindelse med digitale barnehage- og skolebesøk og en muntlig eksamen
  • Prosessveiledning på arbeidskrav
  • Skriftlig veiledning på arbeidskrav

Emnet består av følgende seks temaer:

Tema 1: Identifisere utviklings- og endringsbehov

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om ulike forståelser for hvordan utvikling og endringer skjer gjennom studier av:

  • Ulike faser i utvikling- og endringsarbeid
  • Identifisering av utviklings- og endringsbehov 
  • Historisk og empirisk analyse
  • Kvalitetssikring og forankring av endringsbehovene i barnehagens og skolens praksis
  • Kartleggingsverktøy som grunnlag for analyse og utvikling av tiltak
  • Pedagogisk analyse

Tema 2: Planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om hvilke elementer som må inn i en helhetlig utviklingsplan gjennom studier av:

  • Hvilke pedagogiske og organisatoriske tiltak som bør inngå i en plan
  • Hvordan skape tilslutning blant ansatte og lærerne om tiltak, framdrift og ansvarliggjøring
  • Hvordan tilpasse ambisjonsnivået til enhetens øvrige drift og andre satsingsområder
  • Hvordan følge opp utviklingsprosjekter i implementeringsfasen
  • Hvordan finne en fornuftig balansegang mellom kontroll og tillit
  • Hvordan håndtere eventuell motstand som kan oppstå underveis i utviklingsprosessen

Tema 3: Evaluere utviklings- og endringsarbeid

Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kunnskap i evaluering og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i ledelse av evalueringsarbeidet gjennom studier av:

  • Hvordan følge opp forpliktende aksjoner i utprøving av ny praksis
  • Anvendelse av evalueringsverktøy som observasjon, intervju med ansatte/lærere og eller barn/elever, samt reflekterende loggnotater fra ansatte/lærere og kartleggingsundersøkelser
  • Utvikling av analyse- og refleksjonskompetanse

Tema 4: Utvikle kollektive prosesser, herunder profesjonelle læringsfellesskap og barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling

I dette emnet legges det vekt på teamkompetanse og praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i kolleger, og metoder for observasjon av praksis.

  • Øke kjennskapet til medarbeidere
  • Etablere sterkere verdier
  • Hvordan lede kollektive læringsprosesser
  • Hvordan utøve tillitsbasert ledelse
  • Læringssentrerte møter
  • Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
  • Ledelse av barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling

Tema 5: Analysere og utvikle barnehagens og skolens kultur

Formålet med dette temaet er å gi studentens kunnskap om hvordan barnehage- og skolekulturer påvirker handlingsrommet gjennom studier av:

  • Sammenhenger mellom barnehage- og skolekultur og rammene for styring og ledelse
  • Barnehagens og skolens handlingsrom
  • Analyse av barnehage/skolekulturen og organisasjonskulturen
  • Hvordan kulturanalyser kan fortolkes, og få forståelse av hvordan den kan hemme eller fremme utvikling i organisasjonen

Tema 6: Utvikle og lede nettverk

Formålet med dette temaet er å gi studenten kunnskap om det å utvikle og lede nettverk gjennom studier av:

  • Lærende nettverk som utviklingsstrategi
  • Hvordan bygge og drive ledernettverk på barnehage- og skolenivå
  • Hvordan ledelse av nettverk må forankres til teori om -utviklings- og endringsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert med fire samlinger. Hver samling består av to fulle arbeidsdager. I tillegg vil det gjennomføres ett digitalt barnehage- eller skolebesøk, med en tidsramme på én arbeidsdag. Samlingene består av korte forelesninger og arbeid i grupper.

Både på og mellom samlingene vil studentene jobbe i læringsgrupper. I læringsgruppene som er relatert til arbeidskravene og de digitale barnehage- og skolebesøkene vil det være naturlig å dele inn studentene i homogene grupper etter om de er ledere i barnehage eller skole. Under gruppediskusjoner på samlingene vil det også være naturlig å dele inn i heterogene grupper, for å få belyst overganger osv.

Evaluering av samlingene

Evaluering av samlingene, evaluering av arbeid mellom samlingene og emnet som helhet vil bli gjennomført på ulike måter, eksempelvis gjennom nettskjema, muntlige evalueringer og studieråd bestående av representanter fra studentene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren. Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav 1 (individuelt)

Arbeidskravet omfatter å velge et utviklingsområde ved egen barnehage eller skole gjennom på den ene siden å beskrive barnehagens eller skolens organisasjonskultur (1/3 av arbeidskravet) og på den andre siden gjennomføre analysedelen av pedagogisk analyse (2/3 av arbeidskravet). Totalt omfang: 1500 ord +/- 10%.

Arbeidskrav 2 (læringsgruppen)

Arbeidskravet består i at gruppen sammen skriver et notat fra barnehage- eller skolebesøket, basert på intervjuene som er gjennomført. Omfang: 1000 ord +/- 10%.

Arbeidskrav 3 (individuelt)

På bakgrunn av den pedagogiske analysen (fra arbeidskrav 1) velger studenten seg ut to til fire av de faktorene som opprettholder situasjonen på egen enhet. Arbeidskravet innebærer å beskrive noen avgrensede tiltak som vil redusere betydningen av de opprettholdende faktorene (tiltaksdelen i pedagogisk analyse) (2/3 av arbeidskravet), og reflektere over hvordan tiltakene dine skal føre til organisasjonslæring (1/3 av arbeidskravet). Omfang: 1500 ord +/- 10%. Etter godkjent arbeidskrav skal tiltakene prøves ut i egen barnehage eller skole.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Deltakelse på ett digitalt barnehage eller skolebesøk.
  • For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Begrunnelsen for dette er at det faglige innholdet på samlingene kun kan tilegnes ved tilstedeværelse, og at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene på samlingene.

Deltakelse på barnehage- eller skolebesøket er obligatorisk siden det er bakgrunnen for å kunne utføre ett av arbeidskravene. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 prosent samlet undervisningstid for hvert emne.

Vurdering og eksamen

LEDU6000. Andre semester:

Muntlig eksamen.

Eksamen er en individuell muntlig digital prøveforelesning over et oppgitt tema som involverer ledelse av utviklings- og endringsarbeid. Praksiseksempler og teoretiske begreper trekkes inn for å belyse temaet og er utgangspunkt for selvstendig drøfting og kritisk refleksjon. Eksamen gjenspeiler en lederoppgave styrere og skoleledere må kunne mestre, det å holde et faglig innlegg med en gjennomgående argumentasjon og evne å imøtekomme spørsmål og mulige innvendinger.

Studenten skal i løpet av en uke forberede en prøveforelesning på om lag 15 minutter som følges opp av spørsmål fra to interne sensorer (om lag 15 minutter). 

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Studentene får tilbakemelding etter sensormøte som avholdes umiddelbart etter spørsmålsrunden.

Vurderingskriterier/karaktergradering

Kriterier for bestått er at studenten gjennom presentasjonen dokumenterer god faglig innsikt i det valgte temaet. Temaet skal belyses med et praksiseksempel fra eget endrings- og utviklingsarbeid. Det er også et kriterium at studenten viser evne til selvstendig drøfting og kritisk refleksjon over sammenhengen mellom oppgavens teorivalg og praksiseksemplet.

Sensorordning

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppen for emnet er ledere i barnehage og skole som har fullført og bestått Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 studiepoeng i ledelse eller tilsvarende.

Opptakskrav

Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.

Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i barnehage eller skole. Ansettelsesforholdet skal dokumenteres med oppdatert informasjon fra barnehage- eller skoleeier.

Emneoverlapp