EPN-V2

KULT6600 Kulturøkonomi og digitalisering Emneplan

Engelsk emnenavn
Cultural Economics and Digitalization
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Eksamensdel 1: Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Eksamensdel 2: Alle.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Gradert skala A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for lærerarbeid i grunnskolen
  • har kunnskap om relevant vitenskapsteori og metoder som intervju, dokumentanalyse, observasjon og spørreundersøkelser innen skolerettet utdanningsvitenskap
  • har dypere og mer konsentrert kunnskap innenfor masteroppgavens kunnskapsgrunnlag
  • har oversikts- og dybdekunnskap til å kunne analysere forskningslitteratur og øvrige faglige problemstillinger innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan gjøre forskningsmessige studier innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst
  • kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling på sitt fagfelt innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag

 

  • kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er:

Hjemmeeksamen over en periode på 72 timer,;som skal skrives individuelt. Studentene får en oppgave, f.eks. i form av en case fra kunst- og kulturfeltet, som skal analyseres ved hjelp av de begreper, teorier og rammeverk som er gjennomgått i kurset.

Besvarelsen skal skrives på norsk og ha;et omfang på maks 3500 ord.;Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Studenten skal gi en seminarpresentasjon av masteroppgaven basert på prosjektskissen fra emne 2 i fagfordypningen. 

Studenten må delta på de tre prosjektseminarene som blir arrangert, og presentere og drøfte relevante sider ved arbeidet med masteroppgavene.

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med noen arbeidskrav. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Fravær kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Vurderingsuttrykk

Eksamen består av to komponenter:

En individuell, skriftlig hjemmeeksamen i form av en masteroppgave på 40 000 ord +/- 10 %, med påfølgende individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.

Etter at masteroppgaven er lest av sensorene, avsluttes studiet med muntlig eksamen. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.

Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

Merknader:

  • For studenter som skriver masteroppgave i begynneropplæring, må oppgaven være flerfaglig og inneholde fagstoff og perspektiver fra minst to av fagene matematikk, norsk eller pedagogikk.
  • For studenter som tar fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk, må masteroppgaven skrives på engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Klageadgang

Ved klage på karakterfastsetting, må muntlig eksamen gjennomføres på nytt.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt.

Emneansvarlig

Peter Booth