Programplaner og emneplaner - Student
KULT6600 Kulturøkonomi og digitalisering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cultural Economics and Digitalization
- Studieprogram
-
Årsstudium i kulturledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamensdel 1: Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2: Alle.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Gradert skala A-F.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for lærerarbeid i grunnskolen
- har kunnskap om relevant vitenskapsteori og metoder som intervju, dokumentanalyse, observasjon og spørreundersøkelser innen skolerettet utdanningsvitenskap
- har dypere og mer konsentrert kunnskap innenfor masteroppgavens kunnskapsgrunnlag
- har oversikts- og dybdekunnskap til å kunne analysere forskningslitteratur og øvrige faglige problemstillinger innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan gjøre forskningsmessige studier innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst
- kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling på sitt fagfelt innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
- kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag
- kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er:
Hjemmeeksamen over en periode på 72 timer,;som skal skrives individuelt. Studentene får en oppgave, f.eks. i form av en case fra kunst- og kulturfeltet, som skal analyseres ved hjelp av de begreper, teorier og rammeverk som er gjennomgått i kurset.
Besvarelsen skal skrives på norsk og ha;et omfang på maks 3500 ord.;Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studenten skal gi en seminarpresentasjon av masteroppgaven basert på prosjektskissen fra emne 2 i fagfordypningen.
Studenten må delta på de tre prosjektseminarene som blir arrangert, og presentere og drøfte relevante sider ved arbeidet med masteroppgavene.
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med noen arbeidskrav. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Fravær kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.
Vurderingsuttrykk
Eksamen består av to komponenter:
En individuell, skriftlig hjemmeeksamen i form av en masteroppgave på 40 000 ord +/- 10 %, med påfølgende individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.
Etter at masteroppgaven er lest av sensorene, avsluttes studiet med muntlig eksamen. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.
Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Merknader:
- For studenter som skriver masteroppgave i begynneropplæring, må oppgaven være flerfaglig og inneholde fagstoff og perspektiver fra minst to av fagene matematikk, norsk eller pedagogikk.
- For studenter som tar fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk, må masteroppgaven skrives på engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Klageadgang
Ved klage på karakterfastsetting, må muntlig eksamen gjennomføres på nytt.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt.
Emneansvarlig
Peter Booth