EPN

KULT6600 Kulturøkonomi og digitalisering Emneplan

Engelsk emnenavn
Cultural Economics and Digitalization
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene vil i dette emnet få en gjennomgang av nøkkelkonsepter og kjerneprinsipper innen tradisjonell økonomisk teori og tenkemåte, samt nyere teori som tar hensyn til særegenheter i kultursektoren. Emnet vil ta for seg årsaker til at markedet kan feilaktig måle verdien av kunst, samt se på kulturell arbeidskraft fra et økonomisk perspektiv.

Studentene vil lære om digitalisering som en «generell teknologi», og om hvordan kulturprodukter, kulturproduksjon og kulturformidling påvirkes av teknologi. Herunder tar emnet for seg opphavsrett og digitaliserte varer samt bruk og virkning av digitalisering på kunstens delområder: scenekunst, billedkunst- og musesumssektorene, bok- og nyhetssektorene, musikk, film og kringkasting.

Studentene vil få en oversikt over ny forskning på digitaliseringens konsekvenser for forretningsmodeller og pengestrømmer i kultursektoren, både generelt for feltet og spesifikt for de enkelte kunstformene. De vil også få innsikt i fremvoksende temaer i digitalisering av kunst- og kultursektoren.

Ved bruk av eksempler fra kunst- og kulturfeltet skal studentene lære å bruke økonomiske prinsipper for å analysere sentrale situasjoner som en kulturleder kan møte. Dette tilegnes gjennom forelesninger, artikkelpresentasjoner og analyser av case-studier som gjelder forskjellige bransjer innen kunst- og kulturfeltet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til de grunnleggende prinsippene for verdi i moderne økonomi, og nyere teorier om verdi fra forskning innen kulturell økonomi.
  • kjenner til begrunnelsene for offentlig finansiering av kunst- og kultursektoren basert på ulike varianter av markedssvikt.
  • har kunnskap om sentrale begreper og teorier innen kunstnerisk arbeid, og om måling av verdi.
  • har kunnskap om hva konseptet «digitalisering» betyr med hensyn til datafiksjon, beregning, prediksjon, presentasjon, kommunikasjon og handling, og hvorfor vi kaller den en «generell teknologi».
  • har oversikt over viktige kjennetegn ved digitalisering innen kunst- og kulturfeltet og kreative næringer.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive, analysere og reflektere over både generelle økonomiske prinsipper, samt de viktigste økonomiske prinsippene som er relevante for kultursektoren.
  • kan identifisere situasjoner hvor markedet ofte ikke klarer å fange verdien av kulturelle varer.
  • kan skille mellom økonomiske og ikke-økonomiske mål (f.eks. sosial, kunstnerisk, historisk) på verdien av kultur og kunstneriske uttrykk/produkter.
  • kan analysere effekten av teknologiske brudd/store endringer i kultur fra et økonomisk perspektiv.
  • har analytiske og problemløsende evner når det gjelder ressursfordeling på kunst- og kulturfeltet, og har en forståelse av hvordan denne er preget av teknologisk endring.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjenkjenne sentrale trekk ved hvordan digitalisering påvirker kunst- og kulturfeltet, og forstå et kunstprodukt/en kulturinstitusjon i et verdimessig perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og gruppediskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal ha en gruppepresentasjon på 30 minutter for resten av klassen. Hver gruppe skal presentere en artikkel fra pensum for å lære seg å forstå faglig materiale innenfor kulturøkonomi i dybden, og for å kunne formidle dette til et publikum som ikke har tilsvarende dybdeinnsikt. Det legges opp til bearbeidelse i gruppe for å bryne seg på ulike måter å forstå og formidle materialet på. Godkjent presentasjon er en forutsetning for å gå opp til eksamen. En utdypning av krav til gruppepresentasjonens innhold vil bli delt ut på første forelesning.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en 72-timers hjemmeeksamen som skal skrives individuelt. Studentene får en oppgave, f.eks. i form av en case fra kunst- og kulturfeltet, som skal analyseres ved hjelp av de begreper, teorier og rammeverk som er gjennomgått i kurset. Omfanget på oppgaven skal være 8-12 sider.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.

Emneansvarlig

Peter Booth