Studieinfo emne KULT6500 2020 HØST
KULT6500 Estetikk og ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Aesthetics and Leadership
- Studieprogram
-
Årsstudium i kulturledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene vil i dette emnet få en gjennomgang av tradisjonelle og nyere ledelsesteorier. Disse settes i et kritisk lys, generelt og spesielt når de anvendes på kunst- og kulturfeltet. Teoriene kobles opp mot og drøftes i sammenheng med ulike modeller og perspektiver på utvikling av organisasjoner og strategi. Forelesningene vil også omhandle det å utøve lederrollen, dens begrunnelse, ansvar og rammer. Estetikk kobles til ledelse, både som forståelsesmåte og som konkret utfordring i ledelse av kunstneriske prosesser, herunder temaer som makt, karisma og etikk. I tillegg til faglærer vil det i undervisningen også bli trukket inn gjester med ledererfaring fra kunst- og kulturfeltet.
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
har god kunnskap om ledelsesteorier i forskningsfronten, spesielt estetisk ledelsesteori og kroppsbasert ledelsesteori. har inngående kunnskap om begreper, teorier og modeller i tradisjonelle teorier og forstår de filosofiske innvendingene mot disse innen rammen av kunst og kultur.
-
har inngående kunnskap om begreper, teorier og modeller i tradisjonelle teorier og forstår de filosofiske innvendingene mot disse innen rammen av kunst og kultur.
-
har god kunnskap om ulike måter å begrunne lederautoritet på, og hvordan ulike former for autoritet forekommer i praksis.
-
har avansert kunnskap om ulike ledelsesfunksjoner, herunder strategiutforming, teamutvikling, læring og medvirkning.
-
har innsikt i ulike måter estetikk kan prege organisasjon og ledelse på, både som forståelsesmåte/epistemologi og som virksomhetstype.
-
har inngående kjennskap til de særskilte utfordringene ledelse av kunstneriske prosesser innebærer og hvordan disse skiller seg fra annen virksomhet.
-
har avansert kunnskap om ulike team-paradigmer og hvordan kompetanse kan settes sammen og utvikles for ulike typer grupper og ensembler.
-
har dyptgående kunnskap om hvordan nøkkelbegreper innen strategifaget kan anvendes i ledelse på kulturfeltet og reflektere over hvordan disse må tilpasses for å være relevante.
Ferdigheter
Studenten:
-
kan analysere og forstå ledelsesfaglige situasjoner og problemstillinger gjennom anvendelse av teoretisk innsikt i ledelsesfaget.
-
kan anvende kritisk ulike typer ledelseslitteratur til å strukturere og gjennomføre faglige resonnementer.
-
kan bidra i planlegging og ledelse av strategisk utviklingsarbeid, basert på tydelig begrepsapparat og utvalgte verktøy for analyse og beslutningstaking.
-
kan formulere spørsmål og gjøre teori- og metodevalg for et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utredningsprosjekt om en konkret ledelsesproblemstilling, og kunne gjennomføre dette med veiledning.
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan reflektere selvstendig og kritisk over egen og andres lederadferd i lys av ulike teorier og perspektiver.
Innhold
- Teorier om ledelse og organisasjonsmessig læring
- Kunstledelse
- Strategisk analyse
- Strategiprosesser og beslutninger
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformene er forelesninger, arbeid med konkrete case (reelle organisasjoner/ledere) i grupper og drøftinger i plenum. Studentpresentasjoner av både teori/forskning og case vil ha en sentral plass.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er to arbeidskrav i dette emnet. Alle studenter skal foreta en presentasjon i gruppe av et emne for resten av klassen. Emnet, som kan være en artikkel eller en case, fastlegges i begynnelsen av semesteret. I tillegg skal studenten levere skisse til semesteroppgave. Skissen er grunnlag for veiledning i plenum eller individuelt/skriftlig og skal godkjennes av faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en innlevert semesteroppgave på 12-15 sider. Semesteroppgaven kan skrives i grupper på inntil 2 studenter og skal ta utgangspunkt i en egendefinert problemstilling fra en reell organisasjon/leder. Innholdet i semesteroppgaven skal være en analyse av problemstillingen basert i teori og forskning, samt drøfting av løsningsforslag/tiltak.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.
Emneansvarlig
Dag Jansson