Programplaner og emneplaner - Student
KULT6500 Estetikk og ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Aesthetics and Leadership
- Studieprogram
-
Årsstudium i kulturledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til de grunnleggende prinsippene for verdi i moderne økonomi, og nyere teorier om verdi fra forskning innen kulturell økonomi.
- kjenner til begrunnelsene for offentlig finansiering av kunst- og kultursektoren basert på ulike varianter av markedssvikt.
- har kunnskap om sentrale begreper og teorier innen kunstnerisk arbeid, og om måling av verdi.
- har kunnskap om hva konseptet «digitalisering» betyr med hensyn til datafiksjon, beregning, prediksjon, presentasjon, kommunikasjon og handling, og hvorfor vi kaller den en «generell teknologi».
- har oversikt over viktige kjennetegn ved digitalisering innen kunst- og kulturfeltet og kreative næringer.
Ferdigheter
Studenten:
- kan beskrive, analysere og reflektere over både generelle økonomiske prinsipper, samt de viktigste økonomiske prinsippene som er relevante for kultursektoren.
- kan identifisere situasjoner hvor markedet ofte ikke klarer å fange verdien av kulturelle varer.
- kan skille mellom økonomiske og ikke-økonomiske mål (f.eks. sosial, kunstnerisk, historisk) på verdien av kultur og kunstneriske uttrykk/produkter.
- kan analysere effekten av teknologiske brudd/store endringer i kultur fra et økonomisk perspektiv.
- har analytiske og problemløsende evner når det gjelder ressursfordeling på kunst- og kulturfeltet, og har en forståelse av hvordan denne er preget av teknologisk endring.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan gjenkjenne sentrale trekk ved hvordan digitalisering påvirker kunst- og kulturfeltet, og forstå et kunstprodukt/en kulturinstitusjon i et verdimessig perspektiv
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til begreper, modeller og teorier i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier.
- kjenner til ulike perspektiver og modeller for organisasjonsendring.
- har kunnskap om ledelsens rolle i endringsprosesser.
- har kunnskap om læring og medvirkning som grunnlag for organisasjonsutvikling.
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og forstå ledelsesfaglige problemstillinger og utfordringer gjennom anvendelse av teoretisk innsikt i ledelsesfaget.
- kan bruke noen utvalgte analytiske verktøy til strategisk analyse og beslutningstaking.
- kan bidra i planleggingen og ledelsen av en strategiprosess.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere selvstendig og kritisk over ulike teorier for strategi og ledelse, samt over egen og andres lederadferd.
Innhold
- Teorier om ledelse og organisasjonsmessig læring
- Kunstledelse
- Strategisk analyse
- Strategiprosesser og beslutninger
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal ha en gruppepresentasjon på 30 minutter for resten av klassen. Hver gruppe skal presentere en artikkel fra pensum for å lære seg å forstå faglig materiale innenfor kulturøkonomi i dybden, og for å kunne formidle dette til et publikum som ikke har tilsvarende dybdeinnsikt. Det legges opp til bearbeidelse i gruppe for å bryne seg på ulike måter å forstå og formidle materialet på. Godkjent presentasjon er en forutsetning for å gå opp til eksamen. En utdypning av krav til gruppepresentasjonens innhold vil bli delt ut på første forelesning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er to arbeidskrav i dette emnet. Alle studenter skal foreta en presentasjon i gruppe av et emne for resten av klassen. Emnet, som kan være en artikkel eller en case, fastlegges i begynnelsen av semesteret. I tillegg skal studenten levere skisse til semesteroppgave. Skissen er grunnlag for veiledning i plenum eller individuelt/skriftlig og skal godkjennes av faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en innlevert semesteroppgave på 12-15 sider. Semesteroppgaven kan skrives i grupper på inntil 2 studenter og skal ta utgangspunkt i en egendefinert problemstilling fra en reell organisasjon/leder. Innholdet i semesteroppgaven skal være en analyse av problemstillingen basert i teori og forskning, samt drøfting av løsningsforslag/tiltak.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen er en 72-timers hjemmeeksamen som skal skrives individuelt. Studentene får en oppgave, f.eks. i form av en case fra kunst- og kulturfeltet, som skal analyseres ved hjelp av de begreper, teorier og rammeverk som er gjennomgått i kurset. Omfanget på oppgaven skal være 8-12 sider.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt.
Sensorordning
Gradert skala A - F.
Emneansvarlig
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.