EPN-V2

KULT6500 Estetikk og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Aesthetics and Leadership
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Forkunnskapskrav

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til de grunnleggende prinsippene for verdi i moderne økonomi, og nyere teorier om verdi fra forskning innen kulturell økonomi.
  • kjenner til begrunnelsene for offentlig finansiering av kunst- og kultursektoren basert på ulike varianter av markedssvikt.
  • har kunnskap om sentrale begreper og teorier innen kunstnerisk arbeid, og om måling av verdi.
  • har kunnskap om hva konseptet «digitalisering» betyr med hensyn til datafiksjon, beregning, prediksjon, presentasjon, kommunikasjon og handling, og hvorfor vi kaller den en «generell teknologi».
  • har oversikt over viktige kjennetegn ved digitalisering innen kunst- og kulturfeltet og kreative næringer.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive, analysere og reflektere over både generelle økonomiske prinsipper, samt de viktigste økonomiske prinsippene som er relevante for kultursektoren.
  • kan identifisere situasjoner hvor markedet ofte ikke klarer å fange verdien av kulturelle varer.
  • kan skille mellom økonomiske og ikke-økonomiske mål (f.eks. sosial, kunstnerisk, historisk) på verdien av kultur og kunstneriske uttrykk/produkter.
  • kan analysere effekten av teknologiske brudd/store endringer i kultur fra et økonomisk perspektiv.
  • har analytiske og problemløsende evner når det gjelder ressursfordeling på kunst- og kulturfeltet, og har en forståelse av hvordan denne er preget av teknologisk endring.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjenkjenne sentrale trekk ved hvordan digitalisering påvirker kunst- og kulturfeltet, og forstå et kunstprodukt/en kulturinstitusjon i et verdimessig perspektiv

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til begreper, modeller og teorier i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier.
  • kjenner til ulike perspektiver og modeller for organisasjonsendring.
  • har kunnskap om ledelsens rolle i endringsprosesser.
  • har kunnskap om læring og medvirkning som grunnlag for organisasjonsutvikling.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og forstå ledelsesfaglige problemstillinger og utfordringer gjennom anvendelse av teoretisk innsikt i ledelsesfaget.
  • kan bruke noen utvalgte analytiske verktøy til strategisk analyse og beslutningstaking.
  • kan bidra i planleggingen og ledelsen av en strategiprosess.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere selvstendig og kritisk over ulike teorier for strategi og ledelse, samt over egen og andres lederadferd.

Innhold

  • Teorier om ledelse og organisasjonsmessig læring
  • Kunstledelse
  • Strategisk analyse
  • Strategiprosesser og beslutninger

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal ha en gruppepresentasjon på 30 minutter for resten av klassen. Hver gruppe skal presentere en artikkel fra pensum for å lære seg å forstå faglig materiale innenfor kulturøkonomi i dybden, og for å kunne formidle dette til et publikum som ikke har tilsvarende dybdeinnsikt. Det legges opp til bearbeidelse i gruppe for å bryne seg på ulike måter å forstå og formidle materialet på. Godkjent presentasjon er en forutsetning for å gå opp til eksamen. En utdypning av krav til gruppepresentasjonens innhold vil bli delt ut på første forelesning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er to arbeidskrav i dette emnet. Alle studenter skal foreta en presentasjon i gruppe av et emne for resten av klassen. Emnet, som kan være en artikkel eller en case, fastlegges i begynnelsen av semesteret. I tillegg skal studenten levere skisse til semesteroppgave. Skissen er grunnlag for veiledning i plenum eller individuelt/skriftlig og skal godkjennes av faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en innlevert semesteroppgave på 12-15 sider. Semesteroppgaven kan skrives i grupper på inntil 2 studenter og skal ta utgangspunkt i en egendefinert problemstilling fra en reell organisasjon/leder. Innholdet i semesteroppgaven skal være en analyse av problemstillingen basert i teori og forskning, samt drøfting av løsningsforslag/tiltak.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen er en 72-timers hjemmeeksamen som skal skrives individuelt. Studentene får en oppgave, f.eks. i form av en case fra kunst- og kulturfeltet, som skal analyseres ved hjelp av de begreper, teorier og rammeverk som er gjennomgått i kurset. Omfanget på oppgaven skal være 8-12 sider.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt.

Sensorordning

Gradert skala A - F.

Emneansvarlig

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.