EPN-V2

KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts Marketing
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Suksessen til kunst- og kulturinstitusjoner i det 21. århundre og fremover vil avhenge av kreative, ukonvensjonelle og koordinerte langsiktige tilnærminger for å forstå omgivelsene, skape publikumsverdi;og for å kommunisere med interessentene. Markedsføring er en kjerneaktivitet i alle kunst- og kulturvirksomheter der en av utfordringene er å sørge for et stabilt publikumsgrunnlag. Emnet tar for seg;hvilke strategiske,;taktiske og operative virkemidler, konsepter og teknikker kunstmarkedsførere kan bruke for å kunne operere i kunst- og kulturmarkedet. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring av kunst- og kulturprodukter og bidra til at virksomheter og utøvere når sine kunstneriske, økonomiske og sosiale mål.

Undervisningsspråk: Norsk

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om de særegne forholdene som preger verdi- og meningsmettede produkter og tjenester i kunst- og kultursektoren.
  • har inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i kunst- og kulturvirksomheter.
  • har bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging.
  • har avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om publikum, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet.
  • har bred kunnskap om publikumssegmentering og målgruppeanalyse.
  • har kunnskap om posisjonering og merkebygging i kunst- og kultursektoren.
  • har dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter.
  • har dybdekunnskap om kunstmarkedsføring og bruk av de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for publikum, markedskommunikasjon og relasjonsmarkedsføring.

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer kunst- og kulturvirksomheter står overfor.
  • kan identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor.
  • kan analysere kunst- og kulturvirksomheters nåværende markedsorientering.
  • kan bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen i bransjen.
  • kan gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere publikumsadferd.
  • kan identifisere og gjennomføre aktiviteter som vil øke virksomhetens verdiskaping.
  • kan segmentere publikum og velge målgruppe.
  • kan posisjonere kunst- og kulturvirksomheter i markedet og bygge merkevarer.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over markedsføringens betydning for kunst- og kulturliv.
  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.

Innhold

  • Entreprenørskap (kommersielt, sosialt og kulturelt)
  • Kreativitet og innovasjon
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretnings- og markedsplanen
  • Finansiering og prissetting
  • Markedsføring som organisasjonskultur, strategi og taktikk
  • Innhenting av markedsinformasjon
  • Publikumssegmentering og posisjonering i markedet
  • Produkt- og tjenestebegrepet
  • Publikumsutvikling
  • Relasjonsmarkedsføring
  • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler
  • Markedskommunikasjon på nett

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Det er ett arbeidskrav i emnet. Arbeidskravet er en skriftlig innleveringsoppgave, som løses i gruppe på inntil tre studenter.;Omfang 1.000-1.500 ord.

For studenter som ikke får gjennomført arbeidskravet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.

Arbeidskrav;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er:

Hjemmeeksamen;over en periode på to dager.

Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Besvarelsen leveres individuelt eller sammen med én annen.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes;intern og;ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Line Christoffersen