Programplaner og emneplaner - Student
KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arts Marketing
- Studieprogram
-
Årsstudium i kulturledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Suksessen til kunst- og kulturinstitusjoner i det 21. århundre og fremover vil avhenge av kreative, ukonvensjonelle og koordinerte langsiktige tilnærminger for å forstå omgivelsene, skape publikumsverdi og for å kommunisere med interessentene. Markedsføring er en kjerneaktivitet i alle kunst- og kulturvirksomheter der en av utfordringene er å sørge for et stabilt publikumsgrunnlag. Emnet tar for seg hvilke strategiske, taktiske og operative virkemidler, konsepter og teknikker kunstmarkedsførere kan bruke for å kunne operere i kunst- og kulturmarkedet. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring av kunst- og kulturprodukter og bidra til at virksomheter og utøvere når sine kunstneriske, økonomiske og sosiale mål.
Undervisningsspråk: Norsk
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om de særegne forholdene som preger verdi- og meningsmettede produkter og tjenester i kunst- og kultursektoren.
- har inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i kunst- og kulturvirksomheter.
- har bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging.
- har avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om publikum, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet.
- har bred kunnskap om publikumssegmentering og målgruppeanalyse.
- har kunnskap om posisjonering og merkebygging i kunst- og kultursektoren.
- har dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter.
- har dybdekunnskap om kunstmarkedsføring og bruk av de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for publikum, markedskommunikasjon og relasjonsmarkedsføring.
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer kunst- og kulturvirksomheter står overfor.
- kan identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor.
- kan analysere kunst- og kulturvirksomheters nåværende markedsorientering.
- kan bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen i bransjen.
- kan gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere publikumsadferd.
- kan identifisere og gjennomføre aktiviteter som vil øke virksomhetens verdiskaping.
- kan segmentere publikum og velge målgruppe.
- kan posisjonere kunst- og kulturvirksomheter i markedet og bygge merkevarer.
- kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over markedsføringens betydning for kunst- og kulturliv.
- kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.
Innhold
Det gis to arbeidskrav. 1. Studentene skal gjennomføre et gruppearbeid knyttet til en kvalitetsmessig vurdering av bibliotek- og informasjonsfaglige forskningsprosjekter. Gruppearbeidet skal presenteres muntlig på 3. samling, der det gis veiledning av faglærer. I etterkant leverer gruppene et skriftlig arbeid på maksimum 5 sider.
2. Studentene presenterer sitt selvstendige forskningsprosjekt (se vurderingsform) muntlig på 4. samling og at de er opponenter for hverandre. Det gis også veiledning av en faglærer i forbindelse med presentasjonen.
Arbeidskravene skal være gjennomførte og godkjente av faglærer innen fastlagt tid, før studenten kan gå opp til eksamen.
Ved sykdomsfravær godkjennes det første arbeidskravet så sant studenten er delaktig i den skriftlige innleveringen etter 3. samling. Ved sykdomsfravær på 4. samling, må opponentansvaret ivaretas ved at de berørte studentene kommuniserer direkte med hverandre utenom samlingen og bekrefter kommunikasjonen overfor faglærer. Det tilbys ikke veiledning fra faglærere utenom samlingene.
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Det er ett arbeidskrav i emnet. Arbeidskravet er en skriftlig innleveringsoppgave, som løses i gruppe på inntil tre studenter. Omfang 1.000-1.500 ord.
For studenter som ikke får gjennomført arbeidskravet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er:
Hjemmeeksamen over en periode på to dager.
Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Besvarelsen leveres individuelt eller sammen med én annen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om de ulike vitenskapsteoretiske syn på hva som konstituerer kunnskap
- har kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt
- har spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning
- har spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
- har teoretisk og praktisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og og relatere den til det vitenskapsteoretiske grunnlaget for bibliotek- og informasjonsvitenskapen
- kan formulere forskningsspørsmål og relatere dem til aktuelle metodevalg
- kan planlegge og utforme et selvstendig forskningsprosjekt i form av en masteroppgave
Emneansvarlig
Emnet organiseres som en serie av fire samlinger over tre dager.