EPN

KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts Marketing
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Suksessen til kunst- og kulturinstitusjoner i det 21. århundre og fremover vil avhenge av kreative, ukonvensjonelle og koordinerte langsiktige tilnærminger for å forstå omgivelsene, skape publikumsverdi og for å kommunisere med interessentene. Markedsføring er en kjerneaktivitet i alle kunst- og kulturvirksomheter der en av utfordringene er å sørge for et stabilt publikumsgrunnlag. Emnet tar for seg hvilke strategiske, taktiske og operative virkemidler, konsepter og teknikker kunstmarkedsførere kan bruke for å kunne operere i kunst- og kulturmarkedet. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring av kunst- og kulturprodukter og bidra til at virksomheter og utøvere når sine kunstneriske, økonomiske og sosiale mål.

Undervisningsspråk: Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om de særegne forholdene som preger verdi- og meningsmettede produkter og tjenester i kunst- og kultursektoren.

  • har inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i kunst- og kulturvirksomheter.

  • har bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging.

  • har avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om publikum, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet.

  • har bred kunnskap om publikumssegmentering og målgruppeanalyse.

  • har kunnskap om posisjonering og merkebygging i kunst- og kultursektoren.

  • har dybdekunnskap om kunstmarkedsføring og bruk av de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for publikum og markedskommunikasjon.

  • har dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter.

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer kunst- og kulturvirksomheter står overfor.

  • kan identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor.

  • kan analysere kunst- og kulturvirksomheters nåværende markedsorientering.

  • kan bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen i bransjen.

  • kan gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere publikumsadferd.

  • kan forstå hva som skaper verdi for kunst- og kulturpublikum.

  • kan segmentere publikum og velge målgruppe.

  • kan posisjonere kunst- og kulturvirksomheter i markedet og bygge merkevarer.

  • kan utarbeide en kommunikasjonsplan basert på realistiske målgrupper og budsjett.

  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan se sammenhengen mellom ulike deler av en virksomhet.

  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.

Innhold

  • Entreprenørskap (kommersielt, sosialt og kulturelt)
  • Kreativitet og innovasjon
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretnings- og markedsplanen
  • Finansiering og prissetting
  • Markedsføring som kultur, strategi og taktikk
  • Innhenting av markedsinformasjon
  • Publikumssegmentering og posisjonering i markedet
  • Produkt- og tjenestebegrepet
  • Publikumsutvikling
  • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler
  • Markedskommunikasjon på nett

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Det er ett arbeidskrav i emnet. Arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. En del av simuleringsspillet vil foregå i klasserommet, og det vil være to forelesninger (av 4 timer) med obligatorisk oppmøte og deltakelse i spillet (deltakelse registreres gjennom pålogging i spillet).

For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. Bedriftssimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke ønsker å gjennomføre et simuleringsspill, vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er:

Skoleeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Line Christoffersen