EPN

KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts Marketing
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Suksessen til kunst- og kulturinstitusjoner i det 21. århundre og fremover vil avhenge av kreative, ukonvensjonelle og koordinerte langsiktige tilnærminger for å kommunisere med interessentene. Kommunikasjon er en kjerneaktivitet i alle kunst- og kulturvirksomheter der en av utfordringene er å sørge for et stabilt publikumsgrunnlag. Emnet tar for seg publikumsadferd og hvilke strategiske og taktiske virkemidler, konsepter og teknikker kunstmarkedsførere kan bruke for å kunne operere i kunst- og kulturmarkedet. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring av kunst- og kulturprodukter og bidra til at virksomheter og utøvere når sine kunstneriske, økonomiske og sosiale mål.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har avansert kunnskap om de særegne forholdene som preger verdi- og meningsmettede produkter og tjenester i kunst- og kultursektoren.

  • har inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i kunst- og kulturvirksomheter.

  • har bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging.

  • har avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om publikum, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet.

  • har bred kunnskap om publikumssegmentering og målgruppeanalyse.

  • har kunnskap om posisjonering og merkebygging i kunst- og kultursektoren.

  • har dybdekunnskap om kunstmarkedsføring og bruk av de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for publikum og markedskommunikasjon.

  • har dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer kunst- og kulturvirksomheter står overfor.

  • kan identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor.

  • kan analysere kunst- og kulturvirksomheters nåværende markedsorientering.

  • kan bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen i bransjen.

  • kan gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere publikumsadferd.

  • kan forstå hva som skaper verdi for kunst- og kulturpublikum.

  • kan segmentere publikum og velge målgruppe.

  • kan posisjonere kunst- og kulturvirksomheter i markedet og bygge merkevarer.

  • kan utarbeide en kommunikasjonsplan basert på realistiske målgrupper og budsjett.

  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan se sammenhengen mellom ulike deler av en virksomhet.

  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.

Innhold

  • Entreprenørskap (kommersielt, sosialt og kulturelt)
  • Kreativitet og innovasjon
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretnings- og markedsplanen
  • Finansiering og prissetting
  • Markedsføring som kultur, strategi og taktikk
  • Publikumssegmentering og posisjonering i markedet
  • Produkt- og tjenestebegrepet
  • Publikumsutvikling
  • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler
  • Markedskommunikasjon på nett

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Dette emnet har to arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Studentene blir delt inn i grupper på 3 og skal utarbeide en markedsplan for en kunst- eller kulturvirksomhet etter eget valg. Hver gruppe skal levere en skriftlig rapport som adresserer konkrete markedsføringsproblemer eller -utfordringer den valgte virksomheten står overfor. I tillegg skal hver gruppe presentere sin plan for klassen. Gruppene har 15 minutter til den muntlige presentasjonen, etterfulgt av spørsmål og svar fra klassen. I forkant av presentasjonen har hver gruppe fått tilsendt en annen gruppes rapport, og er ansvarlig for å gi en kort, skriftlig tilbakemelding på rapporten.

Markedsplanen bør fortrinnsvis si noe om:

Visjon

Slagord

Forretningside

Kjerneverdier

Situasjonsanalyse (SWOT)

Målsetting

Valg av strategi

Handlingsplan og valg av taktikk

Budsjett og prognoser

Kontroll

En prognose for forventede kostnader, inntekter og resultat

Kritiske suksessfaktorer (gjerne basert på SWOT- og følsomhetsanalyser)

 

Oppsett og struktur kan baseres på forslagene i pensumlitteraturen, i maler for/artikler om forretningsplaner publisert i emnets klasserom i Canvas, på forelesningene og hva gruppen mener er formålstjenlig for å «selge» gruppens konsept/forretningsidé til ønsket målgruppe.

Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. 

Arbeidskrav 2: Bedriftssimuleringsspill der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Studentene må selv kjøpe lisens til spillet, og de må ha med egen PC. Obligatorisk oppmøte. Dersom studenter ikke kan delta i spillet, må de henvende seg til faglærer og få et alternativt arbeidskrav som løses individuelt med egen innleveringsfrist.

 

Betalingslink til simuleringen: http://shop.hubro.education/store/products/307569

Vurdering og eksamen

Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.

Emneansvarlig

Line Christoffersen