EPN

KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts Marketing
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

En av utfordringene i kunst- og kultursektoren er å sørge for et stabilt kundegrunnlag. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner og utøvere når alle sine finansielle, sosiale og artistiske mål.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Arbeidskravene i det obligatoriske startemnet KULT6000 Organisering og ledelse av kunst og kultur må være godkjent.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
  • har kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter.
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring (produkt, pris, distribusjon og promotering) i en kunst- og kultursetting.
  • har grunnleggende kunnskap om markedsanalyse, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter eller tjenester og starter opp en virksomhet.
  • kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny virksomhet.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.

Innhold

  • Kulturelt entreprenørskap
  • Kreativitet og innovasjon
  • Entreprenørskap
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretnings- og markedsplanen
  • Markedsføringens konkurransemidler
  • Publikumsutvikling
  • Kultursponsing

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En skriftlig gruppeoppgave på 5-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca. fire studenter. Oppgaven presenteres i plenum før innlevering. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningsidé og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.

Vurdering og eksamen

Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.

Emneansvarlig

Line Christoffersen