Studieinfo emne KULT6300 2018 HØST
KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arts Marketing
- Studieprogram
-
Årsstudium i kulturledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR
2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
En av utfordringene i kunst- og kultursektoren er å sørge for et stabilt kundegrunnlag. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner og utøvere når alle sine finansielle, sosiale og artistiske mål.
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskapskrav
Arbeidskravene i det obligatoriske startemnet KULT6000 Organisering og ledelse av kunst og kultur må være godkjent.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
- har kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter.
- har grunnleggende kunnskap om bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring (produkt, pris, distribusjon og promotering) i en kunst- og kultursetting.
- har grunnleggende kunnskap om markedsanalyse, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering.
Ferdigheter
Studenten:
- kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter eller tjenester og starter opp en virksomhet.
- kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny virksomhet.
- kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.
Innhold
- Kulturelt entreprenørskap
- Kreativitet og innovasjon
- Entreprenørskap
- Start og etablering av ny virksomhet
- Forretnings- og markedsplanen
- Markedsføringens konkurransemidler
- Publikumsutvikling
- Kultursponsing
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En skriftlig gruppeoppgave på 5-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca. fire studenter. Oppgaven presenteres i plenum før innlevering. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningsidé og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.
Vurdering og eksamen
Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.
Emneansvarlig
Line Christoffersen