EPN-V2

KULT6200 Prosjektledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Project Management
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Godkjent semesteroppgave i treningslære. Omfang på 2700 ord (+/- ti prosent). Besvarelsen skal være en skriftlig dokumentasjon på egen treningsperiode og skal minimum inneholde teori, treningsplan, treningslogg og drøfting av treningsresultat.

Ved ikke godkjent semesteroppgave gis det mulighet til å utbedre besvarelsen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer. Hvis en ikke får gjennomført livredningsprøve sammen med medstudenter, kan den, hvis det er praktisk mulig, tas med en studentgruppe på grunnskolelærerutdanningen. Studenter som har fravær som overstiger 20 prosent i praktisk undervisning, vil så langt det er praktisk mulig få tilbud om å gjennomføre tilsvarende undervisning sammen med andre studentgrupper.

Læringsutbytte

Individuell 6-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Kalkulator.

Karakterskala

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Pensumliste

Behm D. G., Blazevich A. J., Kay AD, McHugh M. (2016). Acute effects of muscle stretching on physical performance, range of motion, and injury incidence in healthy active individuals: a systematic review Appl Physiol Nutr Metab. Jan, 41(1): 1-11. (11 sider)

Bahr, R. (2014) Idrettsskader - diagnostikk og behandling. Fagbokforlaget. s. 1-57. Kompendium (57 sider)

Garber, C. E., Blissmer, B., Deschenes, M. R., Franklin, B. A., Lamonte, M. J., Lee, I. M., Nieman, D. C., Swain, D. P. American College of Sports Medicine position stand. (2011). Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults: guidance for prescribing exercise. Med Sci Sports Exerc. 2011 Jul, 43(7): 1334-59. s. 1344-1345 (1 side).

Gjerset, A. (red.). (2015). Idrettens treningslære. Gyldendal. (640 sider).

Helsedirektoratet (2014). Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet. Helsedirektoratet. s. 11-14 (4 sider)

Kvikstad, I. (red.) (2016). Motorikk i et didaktisk perspektiv. Gyldendal Norsk Forlag. Kapittel 1, 4 & 12. (55 sider). Kompendium.

McHugh MP, Cosgrave CH. (2010). To stretch or not to stretch: the role of stretching in injury prevention and performance. Scand J Med Sci Sports. Apr, 20(2): 169-81. (12 sider).

Sand, O., Sjaastad, Ø., Haug, E., Bjålie, J. (2006). Menneskekroppen - fysiologi og anatomi. Cappelen Forlag, s. 12 - 331, 354 - 378, 422 - 479 (403 sider)

Sigmundsson, H. (red.). (2008). Læring og ferdighetsutvikling. Tapir akademisk forlag, s. 13 - 127 (115 sider)

Tveit, P., (2000). Bevegelseslære. Idrett Kropp Teknikk (4. opplag). Universitetsforlaget/NIF/NIH. s. 9 - 160 (152 sider)

Øverby, N. C., Torstveit, M. K., Høigaard, R., (2011). Folkehelsearbeid. Høyskoleforlaget. s. 163-182 (19 sider)

Til sammen 1436 sider.

(Pensumliste ajour: 14. juni 2016)

Innhold

  • Ledelse, organisering, styring og gjennomføring av prosjekter
  • Metodiske hjelpemidler til bruk innen prosjektstyring
  • Gruppeprosesser og teamarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Basisfag 1

Sentrale temaer:

  • Anatomi og fysiologi.
  • Treningslære.
  • Idrettsskader.
  • Motorikk, koordinasjon og teknikk.
  • Fysisk aktivitet og helse.
  • Bevegelseslære.

Aktivitetslære 1C

Sentrale temaer:

  • Praktisk treningslære.
  • Organisk og mekanisk analyse.
  • Praktisk motorikk, koordinasjon og teknikk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene deles inn i grupper på 4-6 personer som jobber sammen gjennom semesteret. Gruppen skal gjennomføre et opplegg basert på prosjektadministrative metoder og tilnærminger. Prosjektene som studentene skal gjennomføre, vil bli avklart tidlig i semesteret. Det vil i løpet av semesteret være tre arbeidskrav knyttet til prosjektet: tre skriftlige innleveringer, hvorav det ene er inkludert en muntlig gruppepresentasjon i slutten av semesteret. Alle arbeidskravene, inkludert prosjektpresentasjonen, må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen vil bestå av en todelt innlevering. Den ene delen vil være en prosjektsluttrapport som er en gruppeinnlevering, mens den andre vil være en individuell faglig oppgave. Gruppeoppgaven vil utformes etter nærmere presisering og skal være på inntil 5000 ord. Den individuelle innleveringsoppgaven skal ha et omfang på inntil 3000 ord. Det gis en samlet karakter på de to innleveringene, der gruppeoppgaven utgjør 40% av karakteren og den individuelle oppgaven utgjør 60%.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i de(n) delen(e) som ikke er bestått. Ved stryk på individuell oppgave må studenten levere en ny besvarelse. Ved stryk på gruppeoppgave kan gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.

Emneansvarlig

Torgeir Skyttermoen