EPN-V2

KULT6000 Organization and Management in Arts and Culture Course description

Course name in Norwegian
Organisering og ledelse av kunst og kultur
Study programme
One-Year Programme in Arts Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

‘Statistiske metoder og analysedesign’ starter med generell informasjon og en kort repetisjon av nøkkelbegreper innen anvendt statistikk (f.eks. gjennomsnitt, median, standardavvik, signifikanstesting, etc.). Forskjellene mellom statistiske sammenhenger og kausalforhold diskuteres, etterfulgt av en relativt dyptpløyende gjennomgang av OLS analyse siden denne teknikken er en helt sentral byggekloss for flere av de mer ‘avanserte’ statistiske metodene. Ulike typer kausalanalyser blir også dekket i nokså bredt omfang, og det legges særlig opp til en grundig gjennomgang av individnivå fast effekt, diff-in-diff, propensity score matching, og structural equation modeling (SEM). I tillegg skal vi innom instrumentvariabel-metode (IV), regression discontinuity, og flernivåanalyse, men ikke i like stor utstrekning (dette vil muligens endres dersom kursdeltakerne ønsker mer fokus på disse eller andre analyseteknikker). Det veksles mellom klasseromsundervisning (inkl. diskusjon og gruppearbeid) og arbeid i laben.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
  • kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av egen arbeidsplass
  • kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
  • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig gruppe
  • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer i møte med sammensatte grupper
  • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle deltakere
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovajsonspedagogikk og læringsledelse

Learning outcomes

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet. Studentene skal gjennomføre innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass innen yrkesopplæring.

Læringsformene skal bidra til at studentene kan gjennomføre aktive læringsprosesser og lede for eksempel lærlinger, kollegaer, grupper eller samarbeidspartnere i innovasjon og endringsarbeid på arbeidsplassen. Organisering og innhold er konkret og praktisk der arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og entreprenørielle ferdigheter.

Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, cafèdialog (erfaringsutveksling), realøvelser, bruk av digitale verktøy og gjennomføring av entreprenøriell læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via universitetets elektroniske læringsplattform og i tilknytning til egen arbeidssituasjon.

Content

  • Kjennetegn ved kunst- og kulturfeltet og de kreative næringene i Norge
  • Relasjonen mellom kunstfaglig ledelse og administrativ ledelse
  • Kriterier for vurdering av kunst og kultur
  • Organisering og ledelse av frivillige
  • Organisatorisk analyse av følgende hovedtyper organisasjoner:
    • Kunstinstitusjoner
    • Ensembler/grupper
    • Begivenheter/ festivaler/biennaler
    • Frilansere/selvstendige kunstnere/småbedrifter
    • Nettverk/samarbeid mellom aktører
    • Kunstproduksjoner

Teaching and learning methods

Semesteroppgave i gruppe* på 3-5 studenter. Eksamensbesvarelsen leveres som en digital presentasjon. I besvarelsen skal studentene drøfte erfaringer av arbeid med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfanget på presentasjonen avtales med faglærer.

Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

*Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

  • Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
  • Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt

Assessment

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen gis samme karakter

Permitted exam materials and equipment

Opptak til studiet

Grading scale

Sentrale temaer i studiet:

  • Entreprenørielle verktøy
  • Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
  • Innovasjon i faglig opplæring
  • Ungdomskultur og flerkulturell forståelse
  • Multimodale presentasjoner

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Beate Elstad