EPN

KULT6000 Organisering og ledelse av kunst og kultur Emneplan

Engelsk emnenavn
Organization and Management in Arts and Culture
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet vil studentene få inngående kunnskap om hvordan sentrale begreper og teorier i organisasjons- og ledelsesfaget kan anvendes på den særegne konteksten som kunst- og kulturfeltet representerer. De vil analysere ulike organisasjonstyper som kunstinstitusjonen, ensembler og frie grupper, begivenheter og festivaler, frilansere og små virksomheter, nettverk og kunstproduksjoner på en selvstendig og kritisk måte. Det vektlegges evne til å koble teorier og begreper til aktuelle case innen kunst- og kulturfeltet. Studentene velger selv en organisasjon de vil studere på eksamen. Her foretar de en selvstendig analyse av en case ved hjelp av obligatorisk og selvvalgt pensum.

Undervisningsspråk: Norsk

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om kunst- og kulturfeltet som særegen kontekst for organisering og ledelse.
  • har avansert kunnskap om særskilte utfordringer for ulike organisasjonstyper, herunder kunstinstitusjonen, det frie kunstfeltet, festivaler, begivenheter, frilansere, små virksomheter, nettverk og kunstproduksjoner.
  • kan på en selvstendig måte anvende sentrale begreper, teorier og modeller innen organisasjons- og ledelsesfag for å analysere relevante problemstillinger innen kunst- og kulturfeltet med vekt på resultater, struktur, prosess, ledelse og omgivelser.
  • har inngående kunnskap om dilemmaer og konflikter i organisering og ledelse av kunst og kultur, 
  • har innsikt i ulike kriterier for vurdering av kunst og kultur med vekt på en kritisk tilnærming til måling av kunstnerisk kvalitet og nyskapning.

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive, analysere og reflektere på en selvstendig måte over ulike organisasjonsformer innen kunst- og kulturfeltet.
  • kan analysere og forholde seg til sentrale utfordringer tilknyttet organisering og ledelse innen kunst- og kulturfeltet ved å kombinere begreper og teori i faget på en kreativ og selvstendig måte.
  • kan under veiledning foreta en selvstendig undersøkelse av en case i kunst- og kulturfeltet.

Generell kompetanse

Studenten

  • har analytiske og problemløsende evner innen organisering og ledelse av kunst og kultur, og er i stand til å anvende dette på sentrale problemstillinger innen organisering og ledelse av kunst og kultur.
  • kan kommunisere med andre både innenfor og utenfor kunst- og kulturfeltet vedrørende ledelses- og organisasjonsmessige problemstillinger.

Innhold

  • Kjennetegn ved kunst- og kulturfeltet og de kreative næringene i Norge
  • Relasjonen mellom kunstfaglig ledelse og administrativ ledelse
  • Kriterier for vurdering av kunst og kultur
  • Organisering og ledelse av frivillige
  • Organisatorisk analyse av følgende hovedtyper organisasjoner:
    • Kunstinstitusjoner
    • Ensembler/grupper
    • Begivenheter/ festivaler/biennaler
    • Frilansere/selvstendige kunstnere/småbedrifter
    • Nettverk/samarbeid mellom aktører
    • Kunstproduksjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, rollespill og gruppediskusjoner.

Merk at det anbefales sterkt å ta dette emnet i første semester da emnet gir et godt faglig grunnlag for de andre emnene på studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Gruppepresentasjon på 45 minutter for resten av klassen. En utdypning av krav til gruppepresentasjonens innhold vil bli delt ut på første forelesning.
  • Arbeidskrav 2: Skisse til prosjektoppgave. Skissen danner grunnlag for veiledning og skal godkjennes av faglærer.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er:

Prosjektoppgave som skrives individuelt eller i grupper på to personer. Omfanget på oppgaven skal være 12-15 sider hvis man skriver individuelt og 16-20 sider hvis man skriver to sammen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Beate Elstad