Programplaner og emneplaner - Student
KUDRA6200 Drag i Samfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Drag in Society
- Studieprogram
-
Kunsten å dragge
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Felles for alle organisasjoner uansett sektor og land er at de har tjenester og funksjoner som støtter aktivitetene som utgjør kjernevirksomheten til organisasjonen. Alle disse servicetjenestene og støttefunksjonene må koordineres, ledes og styres. Det gir kjernevirksomheten merverdier.
Emnet gir en innføring i Facility Management (fasilitetsstyring, FM) som fagområde. Emnet legger vekt på metodiske og praktiske tilnærminger til ledelsesfunksjonen beskrevet og utdypet i den globale standarden NS-EN ISO 41001:2018 Fasilitetsstyring - Ledelsessystemer; Krav og brukerveiledning. Tilnærmingen til fagområdet gjennom undervisning og litteratur er preget av den nye definisjonen av FM hvor et klart formål er å forbedre menneskers livskvalitet i tillegg til det mer åpenbare - forbedre produktiviteten kjernevirksomheten, jf. definisjonen av FM i den globale standarden NS-EN ISO 41011:2018 Fasilitetsstyring (FM) - Terminologi:
«Ledelsesfunksjon i en virksomhet som understøtter mennesker, sted og prosess med det formål å forbedre menneskers livskvalitet og produktiviteten til kjernevirksomheten innenfor et bebygd område»
FM-organisasjonen til en virksomhet kan karakteriseres som en organisasjon i organisasjonen. Emnet gir studenten forutsetning for å være leder i denne nisjen, med behov i enhver organisasjon.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver og gruppearbeid, i tillegg til kollokviegrupper og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra i diskusjonen.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En aviskronikk eller lignende ikke-akademisk tekst på to sider om et oppgitt tema.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Emneansvarlig informerer om innleveringsfrist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er hjemmeeksamen over en periode på3 dager/72 timer.
Besvarelsen har en ramme på 15 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Ellen Nygard
Sensorordning
Målgruppe
Emnet inngår som et valgemne på henholdsvis Bachelor i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet og Årsstudium i organisasjon og ledelse.
Emnet tilbys også til studenter som tar enkeltemner.
Opptakskrav
For enkeltemnestudenter kreves generell studiekompetanse.
Opptakskrav
Drag i Samfunnet (Drag in Society) er for ulike yrkesgrupper som ønsker å jobbe med kunstformen drag og utvikle sin mangfoldskompetanse og som kunstdidaktisk praksis. Studiet retter seg mot kunstnere, miljøarbeidere, lærere i grunnopplæringen og andre formidlere som ønsker å jobbe med drag som et pedagogisk og fagdidaktisk redskap. I tillegg vil dramapedagoger og dragartister som ønsker faglig kompetanseheving innen sitt felt være sentrale målgrupper.
Videreutdanningen er for kunstpedagoger og dragartister som ønsker å løfte sin kompetanse i kreativ, estetisk og innovativ tenkning og utvikling. Dette innebærer både en refleksjon om hvordan vi lærer gjennom skapende praksiser, men også om konkret opplæring. Med dette emnet ønsker vi å skape et rikt pedagogisk læringsmiljø hvor man eksperimenterer i forholdet mellom estetisk uttrykksform, design, pedagogikk og fellesskap. I videreutdanningstilbudet skal studentene både individuelt og i fellesskap være aktive skapere av drag som perfomancekunst, praktisk håndverk, og også anvende drag som en blikkåpner og se samfunnet fra et normkritisk perspektiv.
Emneansvarlig
Emneoverlapp
Ingen