Programplaner og emneplaner - Student
KUDRA6100 Kunsten å dragge Emneplan
Innledning
Arbeidet med norskstudiet er eit vekselspel mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring, studentane sitt eige arbeid med språk og tekstar og didaktisk refleksjon. I emne 1 er det lagt vekt på å lære å bruke nettbaserte forum som verktøy for oppgåveinnleveringar, faglege ressursar og individuell oppfølging frå lærar, men også til kommunikasjon studentane imellom. Individuelt arbeid i form av sjølvstudium og oppgåveskriving vekslar med medstudentrespons i gruppe og undervisning på samlingane.
Deltakarane arbeider med didaktiske oppgåver til fagstoffet mellom samlingane. Oppgåvene knyter saman teoretisk fagstoff og didaktisk refleksjon. Utgangspunktet for oppgåvene er mellom anna observasjon av begynnaropplæring på eigen skule og elevtekstar henta frå klasser på barnetrinnet.
I tillegg til lærarstyrte undervisningsopplegg blir samlingane brukte til at studentane deler erfaringar frå eiga undervisning.
Læringsutbytte
Følgjande individuelle arbeidskrav må vere godkjente før studenten kan gå opp til eksamen i emne 1:
- Fagartikkel om begynnaropplæring etter nærare retningslinjer i undervisningsplanen. (1500 ord +/- 10%). Målform: bokmål.
- Skriftleg oppgåve (1800 ord +/-10%) Elevtekstanalyse på mikro- og makronivå med tilbakemelding til eleven. I tillegg skal studenten levere ei kort eigenvurdering (100-150 ord) og gje respons til medstudentar på delar av fagartikkelen. Denne oppgåva er grunnlag for førebudd innlegg på munnleg eksamen. Målform: nynorsk.
- Digital prøve om utvalde emne om utvalte grammatiske emne. Målform: bokmål. Viss kandidaten etter to forsøk ikkje får godkjent den digitale prøva, vil kandidaten likevel kunne gå opp til eksamen, men vil bli høyrt spesifikt i dette kunnskapsemnet på munnleg eksamen.
For meir informasjon om innhaldet i arbeidskrava, sjå informasjon på universitetets læringsplattform ved studiestart.
Innhold
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.
Arbeids- og undervisningsformer
Det blir nytta gradert karakterskala frå A til E for bestått og F for ikkje bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskaper
Studenten
· har bred kunnskap om barns digitale hverdagsliv.
· har bred kunnskap om diskusjoner og presentasjoner av barnevernet i ulike medier.
· har kunnskap om barnevernets mediehåndtering og mediestrategier.
· har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid om barnevern og medier samt kjennskap til relevante fagdebatter.
· har digital kompetanse, deriblant kunnskap om digital sikkerhet i arbeidet med barn, unge og familier.
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i forbindelse med bruk av sosiale medier/digital kommunikasjon i møte med barn og familier.
· har innsikt i betydningen av samfunnsdebatt om barnevernet i mediene.
· kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi i arbeid med barn, unge og deres familier.
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innen feltet barnevern og medier, både på samfunnsnivå og i egen tjenesteutøvelse.
Vurdering og eksamen
Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdom, identitet og danning
- har kunnskap om mangfold og kjønnsperspektiv i skolen
- har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer relasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på individnivå
- har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i møte med elever
- kan analysere, vurdere og videreutvikle egen relasjonskompetanse i møte med elever
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere ulike etiske utfordringer i møte med elever
- kan bidra til utvikling av et godt læringsmiljø blant kollegaer og elever
- kan anvende relevant nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for egen utvikling og møter med elever
Vurderingsuttrykk
Emnet dreier seg om forholdet mellom barnevernet, mediene og offentligheten. Barnevernet omtales i stort omfang og på ulike måter, både i sosiale medier og tradisjonelle medier. I emnet diskuteres betydninger og konsekvenser av mediebruk og medieomtale på barnevernfeltet, med utgangspunkt i forskningslitteratur og aktuelle TV-dokumentarer/podkast.
Emnet har fire hovedområder:
- Medienes omtale og presentasjon av barnevernet.
- Barnevernets bruk av medier i sin strategi for å kommunisere med samfunnet.
- Barn og ungdoms bruk av sosiale medier.
- Muligheter og utfordringer ved barnevernansattes bruk av sosiale medier i arbeid med barn, ungdom og foreldre.
Studentene deler seg innledningsvis i mindre grupper på 4-5 studenter og velger et tema innenfor en av hovedområdene over, som de kan fordype seg i. Gruppene skal jobbe jevnlig med sitt tema i løpet av valgemnet, med veiledning av lærere.
Sensorordning
Emnet er et grunnkurs med statsvitenskapelige emner, som gir en innføring i hovedprinsippene for organisering og styring i offentlig sektor. Det fokuseres på virkemåten til sentrale politiske og administrative organer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt hvilken rolle interesseorganisasjonene spiller i vårt politiske system. Grunnleggende trekk ved det norske demokratiet og valgsystemet i et komparativ perspektiv gjennomgås. Kurset har også en internasjonal komponent ved at EUs grunnstruktur og EØS-avtalens betydning for norsk politikk blir belyst.
Undervisningsspråk er norsk.
Opptakskrav
Arbeidet vil skje gjennom forelesninger av eksterne og interne undervisere, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid.
Emneansvarlig
Kunnskaper
Studenten
· har bred kunnskap om barns digitale hverdagsliv.
· har bred kunnskap om diskusjoner og presentasjoner av barnevernet i ulike medier.
· har kunnskap om barnevernets mediehåndtering og mediestrategier.
· har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid om barnevern og medier samt kjennskap til relevante fagdebatter.
· har digital kompetanse, deriblant kunnskap om digital sikkerhet i arbeidet med barn, unge og familier.
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i forbindelse med bruk av sosiale medier/digital kommunikasjon i møte med barn og familier.
· har innsikt i betydningen av samfunnsdebatt om barnevernet i mediene.
· kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi i arbeid med barn, unge og deres familier.
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innen feltet barnevern og medier, både på samfunnsnivå og i egen tjenesteutøvelse.