Programplaner og emneplaner - Student
KROP6200 Kroppsøving 1 for trinn 5-10, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Education 1, Level 5-10, Subject 2
- Studieprogram
-
Kroppsøving 1 for trinn 5–10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om kroppen i bevegelse. Dette innebærer undervisning om natur- og samfunnsvitenskaplige perspektiver på kropp og bevegelse. Det legges vekt på å knytte teori til praksis i den hensikt å utvikle en bredere kunnskap og forståelse av kroppslig læring. Friluftslivsundervisningen i emnet legger vekt på uteaktiviteter og naturferdsel i nærmiljøet. Gjennom egen praksis skal studentene øve på å utvikle sin egen undervisningspraksis i kroppsøving. Vurdering både av og for læring blir tillagt spesiell vekt i dette emnet.
Forkunnskapskrav
Undervisningen i emne 2 bygger på emne 1.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike vurderingsformer i kroppsøving, samt dokumentasjon av læring i lys av kroppsøvingsfagets egenart
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
- har kunnskaper om forskningsmetoder som kan brukes for å utvikle egen praksis
- har kunnskap om dannelsesperspektivets innvirkning på undervisningen i kroppsøving
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og motorisk utvikling hos eleven
- har kunnskap om menneskekroppens oppbygning og funksjon og dens betydning for motorisk og kroppslig læring
- har kunnskap om trening og treningsprinsipper for barn og unge
- har kunnskap om hvordan ulike bevegelsesmiljø påvirker barn og unges læring av bevegelser og motoriske ferdigheter
- har kunnskap om hvordan barn og unge sanser og erfarer i bevegelsesaktiviteter, samt hvilke konsekvenser dette kan ha for læring i faget.
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om orientering, livberging og sikkerhet ved undervisning i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere elevers forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
- kan identifisere farer, samt vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
- kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø
- kan utføre livreddende førstehjelp, selvberging og livberging i vann utendørs
- kan utvikle egen-ferdighet i ulike bevegelsesaktiviteter og reflektere over egen læringsprosess
- kan forebygge og håndtere mobbing, trakassering og diskriminering i faget
- kan gjennomføre utviklingsprosjekter i egen praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
- kan bidra til nytekning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
- kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
Innhold
Eksamen gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en individuell FoU-oppgave med omfang 5000 ord +/- 10%. Oppgaven leveres elektronisk innen oppgitt frist.
Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
Arbeids- og undervisningsformer
Det blir lagt opp til undervisning basert på prinsippet om omvendt klasserom, der studentene før, mellom og etter samlingene arbeider med digitale produkt, pensumlitteratur og praktisk aktivitet. På samlingene blir det lagt vekt på student-aktive læringsformer som gruppearbeid, diskusjons-seminar og praktisk-metodiske øvinger i ulike bevegelsesmiljø.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om kroppen i bevegelse. Dette innebærer undervisning om natur- og samfunnsvitenskaplige perspektiver på kropp og bevegelse. Det legges vekt på å knytte teori til praksis i den hensikt å utvikle en bredere kunnskap og forståelse av kroppslig læring. Friluftslivsundervisningen i emnet legger vekt på uteaktiviteter og naturferdsel i nærmiljøet. Gjennom egen praksis skal studentene øve på å utvikle sin egen undervisningspraksis i kroppsøving. Vurdering både av og for læring blir tillagt spesiell vekt i dette emnet.
Vurdering og eksamen
Undervisningen i emne 2 bygger på emne 1.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike vurderingsformer i kroppsøving, samt dokumentasjon av læring i lys av kroppsøvingsfagets egenart
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
- har kunnskaper om forskningsmetoder som kan brukes for å utvikle egen praksis
- har kunnskap om dannelsesperspektivets innvirkning på undervisningen i kroppsøving
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og motorisk utvikling hos eleven
- har kunnskap om menneskekroppens oppbygning og funksjon og dens betydning for motorisk og kroppslig læring
- har kunnskap om trening og treningsprinsipper for barn og unge
- har kunnskap om hvordan ulike bevegelsesmiljø påvirker barn og unges læring av bevegelser og motoriske ferdigheter
- har kunnskap om hvordan barn og unge sanser og erfarer i bevegelsesaktiviteter, samt hvilke konsekvenser dette kan ha for læring i faget.
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om orientering, livberging og sikkerhet ved undervisning i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere elevers forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
- kan identifisere farer, samt vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
- kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø
- kan utføre livreddende førstehjelp, selvberging og livberging i vann utendørs
- kan utvikle egen-ferdighet i ulike bevegelsesaktiviteter og reflektere over egen læringsprosess
- kan forebygge og håndtere mobbing, trakassering og diskriminering i faget
- kan gjennomføre utviklingsprosjekter i egen praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
- kan bidra til nytekning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
- kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
Sensorordning
Eksamen gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en individuell FoU-oppgave med omfang 5000 ord +/- 10%. Oppgaven leveres elektronisk innen oppgitt frist.
Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
Opptakskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan reflektere over globale sykdom- og helseutfordringer og FNs bærekraftsmål
- kan diskutere kulturelle, sosiale og historiske perspektiver som former helseforståelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan reflektere over hvordan komplementerende og alternativ medisin påvirker utøvelse av sykepleie i landet du er i
- kjenner til lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten i landet du er i
- kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og
- kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
- kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
- kan forklare hvordan pasienter og pårørende sin helsekompetanse har betydning for helse og livsstil
Ferdigheter
Studenten
- kan utøve sykepleie i et flerkulturelt og tverrfaglig perspektiv
- kan tilpasse sin kommunikasjon i en ny kulturell kontekst
- kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering i landet du er i
- kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid og livsstilsendringer
- kan beskrive og diskutere bærekraftsmålene og målenes betydning for folkehelsen
- kan reflektere over urfolks status og rettigheter relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
- kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan beherske generell førstehjelp *
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger innenfor folkehelse i et globalt perspektiv
- har forståelse for hvordan mennesker uttrykker sin kultur, hvordan kultur virker inn på deres valg og gjøremål i dagliglivet og vurderer dette i sin utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over sin egen forforståelse og holdninger i møte med mennesker
- har forståelse for betydningen av internasjonalt samarbeid i forskning og fagutvikling
- kjenner til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner *