EPN-V2

KROP6200 Kroppsøving 1 for trinn 5-10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Education 1, Level 5-10, Subject 2
Studieprogram
Kroppsøving 1 for trinn 5–10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Oppgaven blir vurdert med graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.;

Forkunnskapskrav

Eksamen gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en individuell FoU-oppgave med omfang 5000 ord +/- 10%. Oppgaven leveres elektronisk innen oppgitt frist.

Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

Læringsutbytte

Ingen ut over opptakskrav.

Innhold

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan reflektere over globale sykdom- og helseutfordringer og FNs bærekraftsmål
  • kan diskutere kulturelle, sosiale og historiske perspektiver som former helseforståelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan reflektere over hvordan komplementerende og alternativ medisin påvirker utøvelse av sykepleie i landet du er i
  • kjenner til lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten i landet du er i
  • kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og
  • kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
  • kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
  • kan forklare hvordan pasienter og pårørende sin helsekompetanse har betydning for helse og livsstil

Ferdigheter

Studenten

  • kan utøve sykepleie i et flerkulturelt og tverrfaglig perspektiv
  • kan tilpasse sin kommunikasjon i en ny kulturell kontekst
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering i landet du er i
  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid og livsstilsendringer
  • kan beskrive og diskutere bærekraftsmålene og målenes betydning for folkehelsen
  • kan reflektere over urfolks status og rettigheter relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
  • kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan beherske generell førstehjelp *

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger innenfor folkehelse i et globalt perspektiv
  • har forståelse for hvordan mennesker uttrykker sin kultur, hvordan kultur virker inn på deres valg og gjøremål i dagliglivet og vurderer dette i sin utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over sin egen forforståelse og holdninger i møte med mennesker
  • har forståelse for betydningen av internasjonalt samarbeid i forskning og fagutvikling
  • kjenner til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner *

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Vurdering og eksamen

Se programplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse i praksisstudier på 90 %. Timeantall spesifiseres i den individuelle læringsavtalen og kan variere mellom praksisstedene.
  • Tre individuelle skriftlige oppgaver med bruk av utvalgte læringsutbytter. Omfang 1000 ord (+/- 10 %). Innlevering etter avtale med praksislærer. Vurderingen er godkjent/ikke godkjent med tre mulige forsøk.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 5 av 10 øvinger er obligatoriske.
  • Øvingene gjennomføres i grupper på 4 studenter
  • Gruppene settes sammen av foreleser
  • Gruppeinnleveringene gjøres i form av labprotokoller

Sensorordning

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultatet kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Opptakskrav

Se programplanen.