Programplaner og emneplaner - Student
KROP6100 Kroppsøving 1 for trinn 5-10, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Education 1, Level 5-10, Subject 1
- Studieprogram
-
Kroppsøving 1 for trinn 5–10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en innføring i å være lærer i kroppsøving på trinn 5-10 i grunnskolen. Det legges vekt på å utvikle undervisningskompetanse i bevegelse og kroppslig læring, samt deltagelse og samspill i bevegelsesaktiviteter. Kunnskap om hvordan kroppsøving bidrar til elevens helhetlige utvikling står sentralt. Fagdidaktikken i emnet bygger på en praktisk tilnærming, der studentene lærer gjennom deltagelse og erfaring i ulike bevegelsesaktiviteter og i variert undervisning. Det blir lagt særlig vekt på tilpasset opplæring og læreres arbeid med å ta utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe for å skape inkluderende læringsmiljø i kroppsøving.
Forkunnskapskrav
Emnet er en innføring i å være lærer i kroppsøving på trinn 5-10 i grunnskolen. Det legges vekt på å utvikle undervisningskompetanse i bevegelse og kroppslig læring, samt deltagelse og samspill i bevegelsesaktiviteter. Kunnskap om hvordan kroppsøving bidrar til elevens helhetlige utvikling står sentralt. Fagdidaktikken i emnet bygger på en praktisk tilnærming, der studentene lærer gjennom deltagelse og erfaring i ulike bevegelsesaktiviteter og i variert undervisning. Det blir lagt særlig vekt på tilpasset opplæring og læreres arbeid med å ta utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe for å skape inkluderende læringsmiljø i kroppsøving.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i et tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om hvordan fair play-begrepet kan anvendes i kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktiviteter, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om leik som fenomen
- har kunnskap om tilpassa opplæring og inkludering for en mangfoldig elevgruppe
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik og andre bevegelsesaktiviteter
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- kan gi svømmeopplæring på 5.-10. trinn og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre nytte av mangfoldet blant elevene i undervisningen
- reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Innhold
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.
Knowledge
The student can
- describe pathological processes relating to diseases and injuries of the musculoskeletal system, rheumatic diseases, cancer and mental health disorders, and describe causal mechanisms and risk factors
- describe different perspectives on pain and pain mechanisms, and compare neurological, physiological and phenomenological pain theories
- describe challenges encountered by individuals who have undergone treatment of cancer or other serious disease or injury
Skills
The student can
- discuss how disease and injuries of the musculoskeletal system and different pain conditions may affect and be affected by movement, activity and participation across the life span
- evaluate research-based knowledge using the levels in the S-pyramid, interpret the results of single studies and metanalyses reporting on treatment effects, and discuss their value for clinical practice
- give reasons for the methods of examination and use of standardized assessment tools for people with injuries or disorders of the musculoskeletal system
- reflect on the challenges experienced by people with long-term and progressive diseases and discuss the implications for their own role as a physiotherapist
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i et tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om hvordan fair play-begrepet kan anvendes i kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktiviteter, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om leik som fenomen
- har kunnskap om tilpassa opplæring og inkludering for en mangfoldig elevgruppe
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik og andre bevegelsesaktiviteter
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- kan gi svømmeopplæring på 5.-10. trinn og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre nytte av mangfoldet blant elevene i undervisningen
- reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det blir lagt opp til undervisning basert på prinsippet om omvendt klasserom, der studentene før, mellom og etter samlingene arbeider med digitale produkt, pensumlitteratur og praktisk aktivitet. På samlingene blir det lagt vekt på student-aktive læringsformer som gruppearbeid, diskusjons-seminar og praktisk-metodiske øvinger i ulike bevegelsesmiljø.
Vurdering og eksamen
Eksamen gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over én uke (syv dager). Oppgaven skal ha et omfang på 4000 ord (+/- 10%).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Sensorordning
- Praktisk-metodisk aktivitetslære: leik, svømming og livberging, dans, balleker og lagidretter.
- Fagdidaktikk.
- Tilpassa opplæring og inkludering.
Opptakskrav
Physiotherapy practice requires expertise in how to adapt measures for patients with reduced functioning as a result of injury/disease of the musculoskeletal system, different pain conditions, mental and psychosomatic health problems, rheumatic and degenerative diseases, systemic disease (cancer), as well as for patients who have undergone surgical procedures. To provide professionally sound health services, physiotherapists must obtain information about the health of individuals. Physiotherapists must also have knowledge about possible relations between a person’s health condition, their cultural and socioeconomic background, and their prerequisites for movement, activity and participation.
Physiotherapists must also acquire up-to-date and relevant research-based knowledge and reflect on the transfer value of previous clinical experience to novel clinical practice.