EPN-V2

KROP6100 Kroppsøving 1 for trinn 5-10, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Education 1, Level 5-10, Subject 1
Studieprogram
Kroppsøving 1 for trinn 5–10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gradert skala, A-F.

Forkunnskapskrav

Se programplanen.

Læringsutbytte

Studentene arbeider videre med det grunnleggende vokabularet og håndalfabetene fra emne 1. Videre lærer de å skille mellom utsagnssetninger og ulike typer spørresetninger, uttrykk for negasjon og bekreftelse på forskjellige måter og bruke lokalisasjon i dialoger og monologer. Studentene lærer dessuten å bruke turtakingssignaler, gi uttrykk for tid i dialoger og monologer, bruke strategier for avlesning og strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser.

Innhold

  • Praktisk-metodisk aktivitetslære: leik, svømming og livberging, dans, balleker og lagidretter.
  • Fagdidaktikk.
  • Tilpassa opplæring og inkludering.

Arbeids- og undervisningsformer

Det blir lagt opp til undervisning basert på prinsippet om omvendt klasserom, der studentene før, mellom og etter samlingene arbeider med digitale produkt, pensumlitteratur og praktisk aktivitet. På samlingene blir det lagt vekt på student-aktive læringsformer som gruppearbeid, diskusjons-seminar og praktisk-metodiske øvinger i ulike bevegelsesmiljø.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell digital mappe med produkt som dokumenterer arbeid mellom samlingene:
  1. Refleksjonsnotat om tilpasset opplæring og inkludering. Omfang: 1500 ord +/- 10%.
  2. Refleksjonsnotat om egen undervisningspraksis. Omfang: 1500 ord +/- 10%.
  3. Fagdidaktisk video om undervisning og læring i en valgfri aktivitet fra emnet. Omfang: Tre minutt +/- 10%.

Alle delene må være godkjent for at mappen skal vurderes som godkjent. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om minimum 80 prosent deltakelse i all praktisk undervisning både i og ved campus. Kravet stilles av blant annet følgende grunner:

  • Mye av innholdet i praktiske aktiviteter kan man vanskelig lese seg til og er av en slik art at det ikke kan prøves til eksamen, for eksempel erfaringslæring, ferdighetslæring, progresjonsoppbygging og praksis.

Vurdering og eksamen

Eksamen gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over én uke (syv dager). Oppgaven skal ha et omfang på 4000 ord (+/- 10%).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemiddel er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen blir vurdert med gradert karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Opptakskrav

Se programplanen.