EPN

KREFTPRA1 Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Cancer Nursing 1
Studieprogram
Videreutdanning i kreftsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om komplikasjoner ved kreftsykdom, avansert kreftbehandling og kreftsykepleie
  • har inngående kunnskap om hvordan forebygge og lindre komplikasjoner ved kreftbehandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan ivareta pasienter i et behandlingsforløp
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere kreftpasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • kan hjelpe pasienter og deres familie med å mestre kreftsykdom og sykdommens forventede og potensielle resultat
    • kan identifisere og handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
    • kan administrere cytostatika ut fra gjeldende regler og håndtere cytostatikaavfall på en forskriftsmessig måte
    • kan bidra til å forebygge senskader etter behandling av kreft
    • kan observere, vurdere, identifisere, intervenere og evaluere pasientens opplevelser av plagsomme symptomer ved kreftsykdom og behandling av kreftsykdom
    • kan ivareta kreftpasienters autonomi og medbestemmelse
    • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell symptomlindring
    • kan administrere avansert onkologisk behandling delegert av lege
    • kan tilrettelegge for at pasienten tilegner seg nye handlingsmåter for å kompensere for sykdom, negative konsekvenser av kreftbehandling eller senskader etter kreftbehandling
    • kan analysere og forholde seg kritisk til teorier og metoder innenfor kreftsykepleie
    • kan bruke relevant medisinskteknisk utstyr som anvendes i behandling av kreftpasienter
  • kan, med noe veiledning, forebygge og lindre krise hos kreftpasienter og pårørende ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og terapeutisk miljø

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie med spesialister
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og juridiske retningslinjer
  • kan forholde seg kritisk til kreftbehandlingens muligheter, begrensninger og konsekvenser
  • kan kvalitetssikre kreftsykepleie ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledede kliniske studier i seks uker og selvstudier. Kliniske studier gjennomføres i spesialisthelsetjenesten ved avdelinger som gir strålebehandling og kjemoterapi.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  1. Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  2. Oppgave 1: Kreftsykepleierens ansvar og oppgaver overfor pasienter i behandlingsfasen.
  • Utføres individuelt, eventuelt i gruppe hvis det er flere studenter på samme post.
  • Omfang: inntil 2000 ord
  • Oppgavel legges frem på avdelingen.
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent på besvarelsen.

Vurdering og eksamen

Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.

For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

  • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
  • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
  • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått- ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.