Programplaner og emneplaner - Student
KREFTPRA1 Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Cancer Nursing 1
- Studieprogram
-
Videreutdanning i kreftsykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om komplikasjoner ved kreftsykdom, avansert kreftbehandling og kreftsykepleie
- har inngående kunnskap om hvordan forebygge og lindre komplikasjoner ved kreftbehandling
Ferdigheter
Studenten
- kan ivareta pasienter i et behandlingsforløp
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan observere, vurdere, identifisere og evaluere kreftpasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan hjelpe pasienter og deres familie med å mestre kreftsykdom og sykdommens forventede og potensielle resultat
- kan identifisere og handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
- kan administrere cytostatika ut fra gjeldende regler og håndtere cytostatikaavfall på en forskriftsmessig måte
- kan bidra til å forebygge senskader etter behandling av kreft
- kan observere, vurdere, identifisere, intervenere og evaluere pasientens opplevelser av plagsomme symptomer ved kreftsykdom og behandling av kreftsykdom
- kan ivareta kreftpasienters autonomi og medbestemmelse
- kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell symptomlindring
- kan administrere avansert onkologisk behandling delegert av lege
- kan tilrettelegge for at pasienten tilegner seg nye handlingsmåter for å kompensere for sykdom, negative konsekvenser av kreftbehandling eller senskader etter kreftbehandling
- kan analysere og forholde seg kritisk til teorier og metoder innenfor kreftsykepleie
- kan bruke relevant medisinskteknisk utstyr som anvendes i behandling av kreftpasienter
- kan, med noe veiledning, forebygge og lindre krise hos kreftpasienter og pårørende ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og terapeutisk miljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie med spesialister
- kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og juridiske retningslinjer
- kan forholde seg kritisk til kreftbehandlingens muligheter, begrensninger og konsekvenser
- kan kvalitetssikre kreftsykepleie ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledede kliniske studier i seks uker og selvstudier. Kliniske studier gjennomføres i spesialisthelsetjenesten ved avdelinger som gir strålebehandling og kjemoterapi.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Oppgave 1: Kreftsykepleierens ansvar og oppgaver overfor pasienter i behandlingsfasen.
- Utføres individuelt, eventuelt i gruppe hvis det er flere studenter på samme post.
- Omfang: inntil 2000 ord
- Oppgavel legges frem på avdelingen.
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent på besvarelsen.
Vurdering og eksamen
Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.
For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
- 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
- Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
The students will undergo practical training at surgical departments or day surgery units, and one day must be taken at a central sterile services department. With some supervision, the students will attend to the functions and areas of responsibility of a theatre nurse. The students are expected to demonstrate clear progress, take responsibility and, to an increasing extent, demonstrate the ability to make independent assessments in theatre nursing practice.
Vurderingsuttrykk
Students must have passed OPERAPRA10 Clinical Studies in Theatre Nursing, Level 1 in order to start this course.
Sensorordning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge:
The student
- has in-depth knowledge of complications in connection with acute and/or critical illness, advanced medical treatment and theatre nursing
- has advanced knowledge of infection prevention work
- has in-depth knowledge of how to prepare and use medical equipment and risk factors associated with the use of such equipment
Skills:
The student
- is capable of initiating treatment in order of priority in accordance with his/her own competence and within the framework of the applicable laws and regulations
- is capable of analysing and taking a critical approach to existing theories and methods in advanced medical treatment and theatre nursing
- is capable of fulfilling the needs of acutely and/or critically ill patients in a vulnerable, critical and life-threatening phase
- is capable of reducing stress, pain and discomfort in connection with advanced medical treatment and theatre nursing
- is capable of making observations and clinical assessments while the patient is under surgical examination and/or treatment
- is capable of facilitating and fulfilling the coordination and sterile field functions of a theatre nurse in connection with surgical examinations and/or treatment
- is capable, under supervision, of acting competently in acute and problematic situations
- is capable, with some supervision, of working on practical and theoretical problem-solving relating to the theatre nurse¿s functions and areas of responsibility
- is capable of observing, assessing and identifying a patient's general and special needs, resources and problems through communication and cooperation with the patient and his/her next of kin
- is capable of promoting hygienic standards and implementing infection prevention measures at the surgical department
- is capable of identifying acute situations
- is capable of checking, preparing and using advanced medical equipment, surgical instruments and equipment used for surgery
- is capable of preventing complications and prioritising patient safety under any circumstances
- is capable of preventing injuries in connection with positioning of patients
- is capable of preventing and treating unintentional hypothermia
- is capable of cooperating with members of his/her own profession and across professions in patient treatment
- is capable of critical reflection when making choices and acting in an ethically and legally satisfactory manner
- is capable of ensuring continuity in patient treatment through written and oral documentation
- is capable of documenting, evaluating and quality assuring his/her own work
Competence:
The student
- is capable, with some supervision, of analysing relevant ethical issues in theatre nursing based on relevant discipline knowledge, research, experience and patient knowledge
- is capable, with some supervision, of quality-assuring theatre nursing through written and oral documentation