EPN-V2

KREFT6100 Kreftsykepleiens naturvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
The Platform of Knowledge in Cancer Nursing related to Science and Phenomenology
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten

    • har inngående kunnskap om hvordan fysiologiske prosesser fungerer, og hvordan patofysiologiske prosesser og kreft starter, utvikles og behandles
    • har inngående kunnskap om mikrobiologiske prosesser og infeksjonsforebyggende prinsipper relatert til kreftsykepleie
    • har inngående kunnskap om årsaker til kreftsykdom
    • har inngående kunnskap om grunnprinsippene ved diagnostisering av kreftsykdom
    • har inngående kunnskap om onkologiske behandlingsprinsipper
    • har inngående kunnskap om virkninger og bivirkninger av legemidler brukt innen onkologi
    • har inngående kunnskap om akutte situasjoner ved kreft og kreftbehandling
    • har inngående kunnskap om fysiske og psykiske konsekvenser av kreftsykdom og kreftbehandling i et aldersperspektiv
    • har inngående kunnskap om pasientens opplevelser, reaksjoner og behov ved kreftsykdom og kreftbehandling i et aldersperspektiv
    • har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov
    • har inngående kunnskap om teorier om håp og livskvalitet ved kreftsykdom og kreftbehandling
    • har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
    • har inngående kunnskap om krise, sorg og mestringsstrategier
    • har kunnskap om kreftsykepleie i ulike kulturer
    • har kunnskap om kreftbehandlingens muligheter og begrensninger i et etisk perspektiv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier om pasientopplevelser og -reaksjoner ved kreftsykdom og kreftbehandling i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier om mestring og mestringsstrategier ved kreftsykdom og kreftbehandling
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori innenfor medisinsk og kirurgisk behandling av kreftsykdommer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningsspråk: Norsk/engelsk

    Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.

    Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse som forberedelse til masteroppgaven, inngår i emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

    Oppgave 1: Kreftsykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta pasientens behov i behandlingsfasen

    • Utføres i gruppe på inntil 3-4 studenter.
    • Omfang: inntil 2000 ord.
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Muntlig fremlegg.

    Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på fremlegg og skriftlig tilbakemelding på besvarelsen fra faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3-6 masterseminarer med fremlegg og tilbud til studenten(e) om 20 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

    Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

    Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

    I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

  • Vurderingsuttrykk

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
  • Sensorordning

    Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen. Individuell muntlig eksamen der karakteren kan justeres.

    Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

    • Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 22.000 ord +/- 10%
    • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 10.000 ord.

    Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

    For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.

    Individuell muntlig eksamen inntil 40 minutter med utgangspunkt i masteroppgaven. I begynnelsen av muntlig eksamen skal kandidaten holde en 10-15 minutters presentasjon av masteroppgaven.

    Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høgskoleloven.