EPN

KREFT6100 Kreftsykepleiens naturvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
The Platform of Knowledge in Cancer Nursing related to Science and Phenomenology
Studieprogram
Videreutdanning i kreftsykepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan fysiologiske prosesser fungerer, og hvordan patofysiologiske prosesser og kreft starter, utvikles og behandles
  • har inngående kunnskap om mikrobiologiske prosesser og infeksjonsforebyggende prinsipper relatert til kreftsykepleie
  • har inngående kunnskap om årsaker til kreftsykdom
  • har inngående kunnskap om grunnprinsippene ved diagnostisering av kreftsykdom
  • har inngående kunnskap om onkologiske behandlingsprinsipper
  • har inngående kunnskap om virkninger og bivirkninger av legemidler brukt innen onkologi
  • har inngående kunnskap om akutte situasjoner ved kreft og kreftbehandling
  • har inngående kunnskap om fysiske og psykiske konsekvenser av kreftsykdom og kreftbehandling i et aldersperspektiv
  • har inngående kunnskap om pasientens opplevelser, reaksjoner og behov ved kreftsykdom og kreftbehandling i et aldersperspektiv
  • har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov
  • har inngående kunnskap om teorier om håp og livskvalitet ved kreftsykdom og kreftbehandling
  • har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
  • har inngående kunnskap om krise, sorg og mestringsstrategier
  • har kunnskap om kreftsykepleie i ulike kulturer
  • har kunnskap om kreftbehandlingens muligheter og begrensninger i et etisk perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier om pasientopplevelser og -reaksjoner ved kreftsykdom og kreftbehandling i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier om mestring og mestringsstrategier ved kreftsykdom og kreftbehandling
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori innenfor medisinsk og kirurgisk behandling av kreftsykdommer

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

Oppgave 1: Kreftsykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta pasientens behov i behandlingsfasen

  • Utføres i gruppe på inntil 3-4 studenter.
  • Omfang: inntil 2000 ord.
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Muntlig fremlegg.

Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på fremlegg og skriftlig tilbakemelding på besvarelsen fra faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

 Bestått-ikke bestått.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.